IFA 2018: wat kunnen we verwachten?

Door: Joris Peterse Joris Peterse | 27 augustus 2018 16:01

IFA beurs
Blog

De IFA (Internationale Funkausstellung Berlin) elektronicabeurs in Berlijn begint eind deze week. Veel fabrikanten als Samsung, Lenovo, Acer, Asus en vele andere gebruiken de beurs om hun nieuwe producten te showen. Wat kunnen we verwachten van de IFA 2018?

De IFA 2018 elektronicabeurs is officieel vanaf vrijdag voor het publiek geopend. Je kunt zelf ook een bezoekje brengen, hoewel je er wel voor naar Berlijn moet afreizen. De twee dagen voorafgaand aan de beurs hebben veel fabrikanten presentaties voorbereid om hun nieuwe consumentenelektronica aan de wereld te tonen. Dit zijn de trends die wij verwachten.

1. Overal assistenten

Het is al een trend die we eerder dit jaar zagen, tijdens de CES 2018 beurs in Las Vegas: spraakassistenten, met name Google Assistant en Amazon Alexa. Hier kreeg dat niet zoveel aandacht, want Siri was tot voor kort de enige assistent die hier beschikbaar is. Siri kan echter niet op overige apparaten en is een kwalitatief mindere spraakassistent. In Nederland is sinds kort is de Google Assistant ook beschikbaar, waardoor we de gadgets met ingebouwde assistenten ook hier in het Nederlands aan kunnen spreken. Deze gadgets gaan we dus veelvuldig zien. In de vorm van speakers (zoals de Sonos One), smart-tv’s, domotica... Overal komt de assistent in voor en alle apparaten zijn straks gekoppeld. Handig of eng? Dat moet nog blijken. Vooralsnog is het een kwestie van tijd voordat Amazon met Alexa ook hier de strijd aan gaat met gaat met Google Assistant.

2. Snapdragon-laptops

Eerder dit jaar maakte Microsoft bekend dat het Windows 10 ook kan laten draaien op mobiele processors, zogeheten ARM-processors. Inclusief alle gewone toepassingen en moderne apps. Dat houdt in dat we goedkopere laptops kunnen verwachten met Windows 10, die een stuk minder krachtig zijn (daarmee ongeschikt voor games), maar wel een lange adem hebben als het op accuduur aankomt. Naar verwachting zullen Asus, Acer en Lenovo laptops tonen met een Snapdragon 845-processor.

3. USB-C flopt

In theorie zou usb-c universeel moeten zijn en voor heel veel zaken gebruikt kunnen worden: het opladen van alle elektronica (van laptops tot smartphones en koptelefoons), beeld, data-overdracht, audio (bijvoorbeeld usb-c-koptelefoons) en meer. In praktijk is het qua standaarden echter een rommeltje, sommige kabels kunnen bijvoorbeeld geen data overdragen of zorgen zelfs voor kortsluiting. Andere standaarden worden niet nageleefd of er worden zelfs eigen standaarden verzonnen, zoals de snelladers voor smartphones of usb-c-koptelefoons die niet op iedere smartphone werken. De usb-c koptelefoon die HTC bij zijn smartphones levert werkt zelfs helemaal niet op andere smartphones. Wellicht is dat de reden waarom je in winkels als de Action en Xenos nog niet of nauwelijks usb-c oplaadkabels tegenkomt, terwijl deze al sinds 2015 standaard op smartphones aanwezig zijn. Kortom, usb-c is nog niet zaligmakend en dat weten fabrikanten maar al te goed, waardoor de mogelijkheden van deze aansluiting nog niet tot hun recht komen... En er op de IFA weinig nieuwe producten met usb-c-aansluiting te zien zullen zijn.

usb-c-kabel kopen

4. De beste beeldschermen

Er is een felle concurrentiestrijd gaande op het gebied van beeldschermen. Dat is goed, want de ontwikkelingen gaan razendsnel. De concepten 3D-televisie en curved beeldschermen bleken een enorme flop, consumenten wilden liever goede beeldkwaliteit (en steeds grotere beeldschermen). Vandaar dat 4K-schermen de standaard werden en we steeds vaker HDR-schermen zien, waarbij kleurweergave en contrast aan hoge eisen voldoen.

Op het van beeldkwaliteit gebied is LG heer en meester, dat alle oledpanelen ontwikkelt - zelfs voor andere fabrikanten als Sony. De grote uitdager is Samsung, dat een eigen technologie heeft: Qled. Ondanks dat Qled niet kan tippen aan de beeldkwaliteit zet Samsung flink in op z’n schermen. Op het gebied van beeldkwaliteit natuurlijk, maar ook met innovatieve ontwikkelingen als ‘The Wall- en The Frame-televisies’, die (als een kunstwerk) aan de muur zijn gecamoufleerd wanneer je geen tv kijkt. Naar verwachting zal Samsung op de IFA 2018 vooral op beeldkwaliteit inzetten, met nog hogere (8K?) resoluties en vloeiendere beeldkwaliteit door hoge framerates (hfr).

5. AI en Machine Learning

Hier op de redactie krijgen we intussen jeuk van de termen AI en Machine Learning, waarbij software slim moet inspelen op omstandigheden en je gedrag. Het is dé marketingterm van het jaar en het wordt te pas en te onpas gebruikt. Het is in feite een ander naampje voor dezelfde ontwikkeling, die tot een jaar terug nog met ‘smart’ werd aangeduid. Je vind het al terug in bijvoorbeeld smartphonecamera’s, die de instellingen en nabewerking zelf reguleren door middel van object- en sceneherkenning. Ondanks dat de technologie nog niet zo heel ver is en je er in praktijk weinig van meekrijgt wordt het overal gebruikt. Zo ging Huawei tijdens de IFA 2017 los op het feit dat ze een mobiele processor hadden ontwikkeld die geoptimaliseerd is voor ‘on device-ai’. Dat zijn andere bewoordingen voor een processor die in staat is vele kleine processen snel uit te voeren. Tijdens de IFA 2018 verwachten we meer van dit soort holle marketing zonder concrete, praktische voorbeelden van hoe deze technologie ons vandaag kan helpen.

De openingspresentatie van de IFA wordt afgetrapt door LG, met de presentatie ‘Think Wise, Be Free: Living Freer with AI’. Dat belooft al veel slechts.

De openingspresentatie van de IFA wordt afgetrapt door LG, met de presentatie ‘Think Wise, Be Free: Living Freer with AI’. Dat belooft al veel slechts. Naar verwachting zal LG vooral de toegevoegde waarde van deze persoonlijk geautomatiseerde systemen laten zien in thuissistuaties, waarbij slimme huishoudelijke apparatuur naadloos samenwerkt op momenten wanneer jij het nodig hebt. Van verlichting die automatisch aanspringt, tot verbonden koelkasten die je een seintje geven wanneer je melk bijna op is. Hopelijk weet LG hierbij AI en Machine Learning zonder al die marketingpoeha uit te leggen en niet zulke holle marketing toe te passen als Huawei doet in het clipje hieronder.

0 Reactie(s) op: IFA 2018: wat kunnen we verwachten?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.