Is de 10 year challenge wel zo onschuldig?

© PXimport

Is de 10 year challenge wel zo onschuldig?

Geplaatst: 30 januari 2019 - 15:59

Aangepast: 16 november 2022 - 09:43

Justin Doornekamp

De 10 year challenge is de laatste rage op social media, maar is misschien niet zo onschuldig als gedacht. Een korte blik op de hype.

De 10 year challenge is begonnen op Instagram, waar gebruikers een foto plaatsen van zichzelf nu en tien jaar geleden. Al snel groeit de challenge uit tot een hype: inmiddels zijn er al 1,9 miljoen Instagram-posts te vinden met de hashtag 10yearchallenge, mede aangejaagd door de vele bekendheden als Jessica Biel, Reese Witherspoon en Pharrell Williams die een steentje bijdroegen. In Nederland deden onder anderen rapper Boef, Guus Meeuwis, Nielson en Katja Schuurman mee.

De verschillen zijn vaak groot en niet zelden komisch en velen kunnen zich ook niet onttrekken aan een bepaald nostalgisch gevoel, hetgeen ook deels het succes van de rage kan verklaren. De 10 year challenge is ook confronterend: Greenpeace schetst een beeld van de planeet aarde nu en tien jaar geleden. De conclusie is dat de aarde er in tien jaar niet bepaald rooskleuriger uit is gaan zien.

Kritiek

Toch is er ook kritiek: er zijn zorgen dat Instagram-eigenaar Facebook de challenge zou aangrijpen om zijn gezichtsherkenningstechnologie te verbeteren. Tech-expert Kate O'Neill legde voor het eerst een vinger op de zere plek.

Al snel gingen anderen zich daar ook zorgen over maken. Inmiddels is het Twitter-bericht van O'Neill al ruim 11.000 keer gedeeld en bijna 25.000 keer leuk gevonden.

Facebook wil er niet meer over zeggen dan dat de 10 year challenge "gewoonweg een leuke trend is" en dat het social media-platform zich daar verder niet mee bemoeit.

Aantal gebruikers neemt af

Facebook reageerde eerder wel over de zorgen omtrent foto's en privacy. Het bedrijf zei toen dat het niet van plan is om onbekenden te helpen jou te identificeren en wees erop dat het mogelijk is voor gebruikers om de gezichtsherkenningsoptie uit te schakelen in de instellingen.

Het vertrouwen in Facebook lijkt evenwel tanende. Facebook heeft in Nederland weliswaar nog altijd ruim 10 miljoen gebruikers, maar het aantal daalt sterk. Het afgelopen jaar hebben 240.000 Facebook-gebruikers hun account opgezegd, en 400.000 gebruikers loggen niet meer in, zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van onderzoeksbureau Newcom. Instagram zit daarentegen flink in de lift.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten