Worden dit de populaire apps van de toekomst?

© PXimport

Worden dit de populaire apps van de toekomst?

Geplaatst: 28 april 2019 - 10:09

Aangepast: 14 december 2022 - 11:17

Laura Jenny

Wist je dat een kwart van alle apps na een keer gebruiken weer wordt verwijderd? Er zijn vaak slechts een stuk of zes apps die mensen veel gebruiken. Onder die zes apps is vaak WhatsApp, Facebook en een ander social medium. Wat zou de volgende grote app kunnen worden?

Natuurlijk is dat moeilijk te voorspellen zonder glazen bol. Opvallend genoeg worden juist de grote, bekende apps steeds meer hetzelfde qua uiterlijk. Allemaal dikke zwarte letters en witte achtergronden. Instagram had ooit een blauwe balk: die is eruit. Ook het lichtblauwe van Twitter is langzamerhand steeds verder verdwenen uit de applicatie. Alles is wit. Het lijkt erop dat de grote nieuwe app dan ook niet al te vreemd moet zijn in design, terwijl het alsnog wel iets kan dat nog niet eerder is gedaan. Dat is waar het verschil in moet zitten.

De kans dat de populaire app van de toekomst uit een niet-Westers land komt, is aanwezig. Het Chinese TikTok is zo’n populaire app van nu. De groei van China is bijvoorbeeld te merken in het aantal Chinese apps dat in de top 100 apps in India staat: eerst waren dat er 18, en in 2018 waren dat er gemiddeld 44. In China worden ook heel andere social media-platformen gebruikt. Dat komt mede door de landelijke ban van Facebook, Twitter en YouTube, maar het laat wel ruimte open voor nieuwe app-ideeën. Ideeën, die natuurlijk streng in de gaten worden gehouden door de Chinese overheden, maar die we in het Westen misschien ook aan slaan.

Tiktok website

© PXimport

Mafengwo

Hoewel steeds meer mensen zich bewuster zijn van hun voetafdruk, wordt reizen ook steeds populairder. Hoewel je waarschijnlijk prima uit de voeten kunt met Tripadvisor, is er een Chinees alternatief dat net even wat meer te bieden heeft. Mafengwo heet het en het wordt gebruikt voor het opzoeken van de laatste reisinformatie, reviews van hotels en natuurlijk het boeken van die hotels of tours. Eigenlijk heel gelijk aan Tripadvisor, maar dan net even iets socialer. Waar Tripadvisor sinds dit jaar erg haar best doet om socialer te worden, is Mafengwo dat al sinds 2010. Je kunt in de app je reisfoto’s tonen, reviews achterlaten en mensen kunnen die omhoog en omlaag stemmen. Er staan al meer dan 1 miljoen gebruikersreviews op. Tripadvisor doet hard zijn best om te zorgen dat het de nummer een is, maar als Mafengwo meer op het Westen zou zijn ingestoken, dan zou dat best eens een frisse nieuwe winnaar in de reisbranche kunnen zijn.

Helo

Het bedrijf achter TikTok heeft meerdere bekende apps gemaakt, waarvan Helo er een is. De app wordt geroemd om zijn achterliggende algoritmes die niet kijken naar leeftijd en gender, maar juist op wat je al eerder hebt geliked of hebt gelezen. Het heeft zich laten inspireren door de app Sharechat. Iets teveel zelfs, want het heeft eind 2018 een rechtszaak verloren waarop het zijn design heeft aangepast. Helo is dan wel geënt op mensen buiten de stad, die een vrij goedkope Android-telefoon gebruiken, het zou zomaar kunnen worden opgepikt door mensen met duurdere telefoons. Wat het geheim is van Helo, dat is dat het regionale content is, ingestoken op positiviteit, lachen, ontspanning en meer niet. Dat is een veelgehoord verlangen van social media de laatste tijd, samen met dat het op dit moment allemaal teveel is, waardoor het lokalere Helo best eens een hit zou kunnen zijn.

Tiktok website

© PXimport

Worden dit de populaire apps van de toekomst?-15082296

© CIDimport

Douban

Waar je op Instagram steeds foto’s kunt plaatsen van culturele onderwerpen, is het niet per se een platform voor cultuur. Douban is dat wel. Je kunt er boeken, films, muziek en evenementen bespreken, alsook concertkaartjes kopen, e-books downloaden en luisteren naar het radiostation Douban FM. De vergelijking wordt vaak getrokken met Reddit, maar Douban is echt meer ingestoken op kunst en cultuur, hoewel dit natuurlijk veel raakvlakken heeft met entertainment. In ieder geval wordt Douban maandelijks honderden miljoenen keren bezocht en aangezien we nog weinig culturele sociale netwerken hebben die zo megapopulair zijn, zou Douban best eens de overstap kunnen maken naar het Westen.

Baidu Tieba

Als je Google wel eens een vraag stelt, dan kom je vaak uit op bijvoorbeeld Quora-pagina’s waar iemand wel eens de exact zelfde vraag heeft gesteld. Op Quora worden die beantwoord door andere mensen: dat kan iedereen zijn. De grootste Chinese zoekmachine Baidu heeft een eigen Quora genaamd Baidu Tieba. Hier kun je zoekopdrachten doen en vervolgens kun je binnen een discussieforum met anderen praten over wat je zoekt. Dit platform is ook erg interessant voor bedrijven, die ook welkom zijn om topics te openen. Iets dat je niet vaak ziet op sociale platformen.

Toutiao

Toutiao is een soort Buzzfeed, maar dan heeft het geen eigen schrijvers. De kunstmatige intelligentie van deze app analyseert de gebruiker gebaseerd op surfgeschiedenis en locatie, om vervolgens content van zijn ruim 4.000 partners te tonen. Hoe meer je erin leest, hoe beter de app je voorkeuren leert kennen en je betere aanraders doet. En niet alleen met grappige artikelen en video’s, er komt ook serieus nieuws voorbij. Geen wonder dat Toutiao 108 miljoen dagelijks actieve gebruikers had in september 2018 en een enorm lange online-tijd van 76 minuten per dag: het is de meest persoonlijke krant die je zo’n beetje kunt bedenken.

Wat het volgende grote sociale netwerk wordt, dat valt niet te voorspellen. Het zou ons echter niets verbazen als die uit China komt.

Worden dit de populaire apps van de toekomst?-15082296

© CIDimport

Worden dit de populaire apps van de toekomst?-15082296

© CIDimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten