Inspirerende apps in de ruimte

Door: partner-redactie | 31 mei 2021 13:32

#brandedcontent

De ontwikkeling van apps is inmiddels niet meer te houden: maandelijks verschijnen nieuwe, inspirerende en handige apps. Ondanks het stijgende aanbod blijven bepaalde apps er met kop en schouder boven uitsteken. Niet alleen op het gebied van onderwerp, maar ook door een slimme combinatie van verschillende technieken, waaronder virtual reality.

#Advertorial - Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met DTT

Eén ding staat vast: de ruimte is voor velen van ons een dankbaar onderwerp. Apps op dit gebied genieten dan ook een grote populariteit. Ontwikkelaar DTT introduceerde alweer een tijdje geleden de OSR Star Finder-app. Voor wie het nog niet kent: OSR is een afkorting van Online Star Register: een rijke informatiebron met gegevens over planeten en sterrenstelsels. Met de genoemde Star Finder-app en je telefoon kun je de sterrenhemel bekijken, maar ook een eigen ster ‘claimen’ en een naam geven. 

Die informatie wordt opgeslagen in een database en is daarna voor iedereen toegankelijk. De OSR Star Finder-app werd met enthousiasme ontvangen: sommige dagen werd de app meer dan 20.000 keer gedownload en in totaal staat de teller nu op ruim 1 miljoen downloads. Maar het is inmiddels 2021 en tijd voor iets nieuws.

Volgende stap

Interessant aan apps is de snelheid waarmee innovatie op dit vlak plaatsvindt en de snelheid waarmee technieken aan elkaar worden gekoppeld. Sprekend voorbeeld hiervan is de app Fly Me To The Stars. De makers hebben voor de app intensief gebruik gemaakt van virtual reality mogelijkheden. Zo kun je via de app het zonnestelsel verkennen, maar op een unieke manier. Met behulp van virtual reality kun je door het heelal navigeren en de verschillende planeten ‘een bezoekje’ brengen. Heb je bovendien eerder een ster geclaimd, dan kun je de ster bekijken en verder personaliseren. De app stelt je namelijk in staat om zaken als kleur, helderheid en grootte van de ster te veranderen. Je kunt snel naar de ster navigeren via een unieke registratiecode. De app vormt daarmee ook een centrale locatie die je toegang geeft tot alle geregistreerde sterren. 

Nog meer combineren

De makers hebben bij de ontwikkeling van de app ook bekeken hoe andere technieken het gebruik verder kunnen verbeteren. Zo vraagt de app – uiteraard alleen na je toestemming – op welke locatie je je bevindt. Op basis van die geolocatie wordt het startpunt van de virtuele verkenningstocht naar de ruimte bepaald: je start dus altijd op de aarde. Naast de geofuncties kent de app ook aspecten van ‘gamification’. Zo kun je lijnen van het universum met elkaar verbinden en hiermee sterrenbeelden maken. Je inspanning wordt daarbij beloond: door het leggen van de nieuwe verbindingen kun je nieuwe planeten en sterrenbeelden vrijspelen.

Sharing is caring

Uiteraard is het ook interessant om je avonturen (en ontdekkingen) te kunnen delen met de rest van de wereld. De makers hebben daarbij gekozen voor een visuele aanpak: je kunt een panoramisch 360-gradenbeeld maken van de omgeving en dit virtuele uitzicht met anderen delen. Uiteraard is het dan interessant om de app met anderen te delen, zodat er meer gebruikers mee aan de slag gaan. Uitdaging bij grotere groepen gebruikers is altijd de laagdrempeligheid en het gemak om met de nieuwe technologie aan de slag te gaan. De app lost dit handig op door onder meer een tutorial voor het opzetten van de VR-modus aan te bieden. Een slimme zet: zo zorgen de makers ervoor dat er zo veel mogelijk gebruikers met alle functies van de app in aanraking komen en niet voortijdig afhaken. Techniek, gebruiksgemak, VR, design, er komt van alles kijken bij een succesvolle app ontwikkelen.

Onder de motorkap

Nieuwsgierig als we zijn, werpen we natuurlijk ook even een blik onder de digitale motorkap. Hoe zijn dergelijke apps – die meer in huis hebben dan de gemiddelde app – tot zulke functies in staat. Maker DTT geeft aan dat er gebruik is gemaakt van de cross-platform game-engine Unity. Een game-engine kun je beschouwen als het hart van een game en is verantwoordelijk voor het zware werk. In het geval van de Fly Me To The Stars-app is Unity ingezet om de driedimensionale modellen en animaties zo strak mogelijk op het scherm van de telefoon te toveren. Ook zorgt een game-engine zoals Unity ervoor dat de renders zo scherp mogelijk worden gepresenteerd, ongeacht welke telefoon je gebruikt. Die telefoon kan namelijk een iPhone of Android-toestel zijn. Kortom: er is geen enkel excuus meer om binnenkort zelf een maanwandeling te maken.