Willen we Google in de game-industrie?

Door: Erik Nusselder | 19 maart 2019 10:35

Google
Column

Dinsdagavond heeft Google een grote keynote op de agenda staan. Zoals het ernaar uit ziet maakt de zoekgigant zijn intrede in de gamingmarkt. Is Google een speler waar we op zitten te wachten?

Mijn eerste antwoord is: ja, natuurlijk. Elke keer dat een groot bedrijf een gooi doet naar succes in games, zijn mensen sceptisch, maar soms lukt het toch echt. Toen Sony met de PlayStation begon, trok iedereen zijn wenkbrauwen op. Sony, die zijn toch van de tv’s en stereosets? Wat weten die nou van games? Hetzelfde gold eigenlijk voor Microsoft: een groot techbedrijf dat een beetje arrogant dacht dat het mee kon doen met de andere gamemakers? Ga weg!

Cloud Gaming

Iets met streamen

Nu is het Google’s beurt om in die ring te stappen en ik ben benieuwd waar ze mee aan komen zetten. Dat het iets met streamen is, lijkt me wel duidelijk. Het bedrijf roept om het hardst dat ze de ”toekomst van gaming” gaan laten zien en alles wijst erop dat streamen de toekomst is. Vorige week nog liet Microsoft zijn Project xCloud zien, waarmee je Xbox-games naar telefoons of tablets zou kunnen streamen.

Eerder testte Google zelf al Project Stream, waarmee je Assassin’s Creed Odyssey in je browser kon spelen. De eerste reacties waren over het algemeen positief: zelfs met een matige verbinding kon je zonder vertraging doorspelen, al werd de game dan wel een stuk minder mooi.

Een streamingplatform is dus de meest waarschijnlijke optie, misschien met een aparte console erbij voor een betere ervaring. Voor mij klinken dit soort plannen altijd nog als toekomstmuziek, omdat er zulke grote delen van de wereld zijn waar het internet niet snel of stabiel genoeg lijkt om games te kunnen streamen. Een spel is immers een stuk intensiever dan een film op Netflix, omdat al jouw acties razendsnel naar de servers moeten worden gecommuniceerd. Een klein beetje vertraging is al genoeg om je uit de ervaring te halen, zeker als je bijvoorbeeld een snelle shooter speelt. Om nog maar te zwijgen over datacaps waar consumenten in vele landen mee hebben te maken.

Als Google een Netflix-achtig systeem wil opzetten, zou dat gamers flink in de portemonnee kunnen schelen

Drie opties

Ik denk dat Google drie dingen kan of moet doen om indruk te maken. Het eerste punt is natuurlijk: games. Hier draait het uiteindelijk toch allemaal om voor de consument. Zijn er leuke, aantrekkelijke, spannende en exclusieve games te spelen op Google’s platform? Het gaat een lastige opgave worden: Google kan niet uit het niets een aantal studio’s uit de grond stampen. Met een schier oneindige hoeveelheid geld zouden ze natuurlijk wel

bestaande studio’s kunnen opkopen, maar ik vraag me af hoe ver Google daarin zou willen gaan.

Mochten exclusieve games niet lukken, dan kan Google ons nog verbazen met hardware en gebruiksgemak. Een handig apparaat of mooie gadget kan klanten immers ook overtuigen. De Nintendo Switch heeft niet per se veel betere games dan de Wii U had, maar de Switch is een ontzettend handig apparaat en heeft op die manier zijn succes verworven. Als je met Google’s nieuwe project bestaande games op een veel handigere manier kunt spelen - bijvoorbeeld op elk scherm in je huis - kan dat aantrekkelijk zijn.

Het derde punt is minstens zo belangrijk: geld. Als Google een Netflix-achtig systeem wil opzetten, zou dat gamers flink in de portemonnee kunnen schelen. Niet alleen hoeven ze geen dure hardware te kopen als alles wordt gestreamd, maar met een lage abonnementsprijs voor veel moderne games kan Google klanten met een krappe portemonnee over de streep halen. Vergeet niet dat Google wel vaker dingen goedkoop de deur uit doet, om maar bij zoveel mogelijk mensen in huis te komen. De Google Home was tijdens kerst zo goedkoop, dat het bedrijf waarschijnlijk geld verloor op elk verkocht exemplaar.

Project Stream

Mijn privacy!

Dat doet Google natuurlijk niet uit de goedheid van hun hart en dat leidt ons ook tot de vraag: moet je dat wel willen? Google is vooral uit op data van alle consumenten: wat je koopt, waar je bent, wie je bent, waar je van houdt, et cetera. Die data is immers veel geld waard. Hoe meer van dit soort producten je in huis haalt, hoe meer je de controle over je privacy uit handen geeft.

Dit is een punt waarop je zelf moet beslissen hoe je er mee omgaat. Er zijn genoeg mensen die de hoop op anonimiteit op het internet allang hebben opgegeven. Het is ook haast onmogelijk om je gegevens afgeschermd te houden, zeker als je een gewone consument bent en geen tech-savvy wonderkind.

De kans dat Google al een dikgevulde folder over je heeft is zeer groot, ook als je wel probeert je privacy te beschermen. Natuurlijk is dat geen reden om dan maar je handen in de lucht te gooien en het op te geven. Het blijft voor mij toch raar voelen om ’s werelds grootste dataverzamelaar nu ook aan mijn favoriete hobby te gaan koppelen. Maar laten we niet doen alsof andere bedrijven er niet net zo hard aan meedoen. Waarschijnlijk ben je op geen enkele dienst waar je gebruik van maakt anoniem.

Ik ben benieuwd waar Google dinsdag mee komt en ik sta open voor verandering, maar dan moet het wel iets nieuws zijn dat ook echt werkt. Bestaande games op lagere kwaliteit en met vertraging spelen, daar zit niemand op te wachten. Nieuwe games op vooruitstrevende technologie: wie weet…

0 Reactie(s) op: Willen we Google in de game-industrie?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.