© PXimport

Anno 2205

Geplaatst: 3 november 2015 - 14:29

Aangepast: 14 december 2022 - 15:12

Remco Beckers

Al in Anno 2070 verruilde je je zeilscheepje voor een onderzeeër, je gotische kathedraal voor het hoofdkantoor van je miljardenbedrijf en de Oriënt voor de zeebodem. Dit was de laatste, echte Anno, in 2011 uitgebracht.

De onverwachte stap naar de toekomst (de andere games speelden zich tussen 1404 en 1701 af) beviel niet iedereen. Na de release van 2070 was het zo stil – op een browserversie van Anno 1404 na – dat velen het ergste vreesden. De aankondiging van Anno 2205 was een aangename verrassing. Wederom gaan we de toekomst in, ditmaal zelfs verder dan ooit, maar de game streeft meer realisme na. In samenwerking met futurologen wordt er een zo waarschijnlijk mogelijke toekomstvisie geschetst. En die speelt zich deels af op de maan. 

Media has no description

© PXimport

Don’t be a loony, be a moony!

Vanuit een ruimtehaven stuur je je scheepje (ze zijn er toch nog, ook in de toekomst) naar een eiland om het te claimen. Je bouwt er je eerste barakken, produceert er je bouwstoffen en je voedsel en zet je eerste stappen in het bouwen van een ruimtelift om uiteindelijk een maanbasis te installeren. Dat is een ontzettend lang proces, zeker omdat je materialen nodig hebt die je niet in je eigen leefomgeving krijgt. Hiervoor zal je het poolgebied moeten opzoeken en ook daar een kolonie beginnen, om bijvoorbeeld aan speciale harde metalen te komen.

Het spelen in het gewone klimaat, in het poolgebied en op de maan gebeurt tegelijkertijd. Alle drie de koloniën bevinden zich op verschillende kaarten, maar die staan met elkaar in verbinding door een grote strategiekaart. Dat betekent dus dat als je aan je maanbasis wilt werken, je je stad in het zuiden even op zichzelf aangewezen moet laten en je poolkolonie ook. Daar komt ook bij dat je financiële status berekend wordt op de kosten van al je speelkaarten en je geproduceerde (luxe)goederen ook een totaal zijn voor de hele wereld. Sterker nog: je poolkolonisten willen bijvoorbeeld graag fruitsap. Dat verbouw je dan in het normale klimaat, omdat je mensen dat daar ook nodig hebben. Maar je moet meer produceren om ook je wetenschappers op de noordpool tevreden te houden. Op de strategiekaart kun je handelsroutes instellen tussen de verschillende gebieden en naar de maan, om het iedereen naar de zin te maken. 

Media has no description

© PXimport

Human resources

Het bevredigen van behoeftes en daarmee economische stabiliteit waarborgen is immers nog steeds de hoofdmoot van Anno 2205. In elk gebied zullen mensen gaan wonen en al die kolonisten hebben harde eisen als je wilt dat ze hun belasting betalen. Je burgers in het zuiden willen bijvoorbeeld verjongingspillen, je poolkolonisten neuro-implantaten en je maanmensen een exoskelet. Ook belangrijk is om te voldoen aan speciale eisen: natuurlijk is het ijskoud in het poolgebied, dus je zult je mensen daar van warmte moeten voorzien door hun tentenkampen rondom fabrieken te bouwen. Op de maan loopt je basis het gevaar door meteoren bestookt te worden en moet je er dus elektromagnetische schilden installeren om dit te voorkomen.

Andere benodigdheden zijn energie, werknemers en transport. Net als in Anno 2070 draaien je productieketens op elektriciteit en moet je energie produceren, maar in tegenstelling tot die eerdere game hoef je je nu geen zorgen meer te maken om vervuiling. Wel is het belangrijk een oog te houden op hoeveel werknemers je hebt. Het is daarom niet alleen voor je inkomsten van waarde om grote bevolkingsaantallen te hebben, maar ook omdat je fabrieken anders onderbemand zijn. Daarbij komt ook dat je voldoende transport ter beschikking moet hebben. In tegenstelling tot eerdere Anno’s kun je in 2205 geen warenhuizen meer bouwen. Die zouden eerst het bouwbereik vergroot hebben en alle producten van bedrijven die in zijn invloedssfeer liggen hebben opgehaald en opgeslagen. Nu, zonder warenhuizen, zijn je eilanden vanaf het begin in hun geheel bebouwbaar en kun je je materialenvoorraad overal raadplegen. Wel heb je daarom transport nodig, want je producten zullen nog steeds van de productieketen afgehaald moeten worden en opgeslagen. 

Media has no description

© PXimport

Ik ben Argus niet

Een tekort aan energie, werknemers en transport zijn in Anno 2205 dus even pertinent als een negatief saldo of een gebrek aan goederen en een ontevreden bevolking. Dat zijn erg veel zaken om in de gaten te houden en niet slechts op één speelkaart, maar op minstens drie. Via de strategiekaart kun je het overzicht goed houden, maar het tegelijktijdig spelen op meerdere kaarten is zeker in het begin erg moeilijk. Veel tegenslagen zullen in het begin frustreren, maar zodra het eenmaal begint te lopen is het een genot om je koloniën te zien bloeien en als tandwielen in elkaar te zien passen.

Daartegenover staat dat de game soms erg wispelturig is. Sommige fabrieken gebruiken waanzinnig veel energie of werknemers, zijn ontzettend duur om te bouwen en vergen veel onderhoudskosten. Dat kan een enorme aanslag op je voorraden en stabiliteit zijn. Het komt te vaak voor dat je opeens zonder geld zit of te weinig werknemers hebt. Het één werkt het ander wel in de hand: om aan meer geld te komen, moet je meer werknemers hebben en dus los je het probleem op door meer huizen te bouwen en mensen aan te trekken. Maar om die te onderhouden heb je weer meer materialen en goederen nodig, die je dan moet gaan produceren, wat ook meer geld en werknemers kost. Het is daarom een kwestie van continu bijschaven tot je een zekere balans hebt gevonden. En dan kun je je koloniën ook eventjes alleen laten om je aandacht op andere dingen te vestigen. 

Media has no description

© PXimport

Crisis

Op de crisissectoren, bijvoorbeeld. Oorlogvoering is geheel optioneel geworden, maar ironisch genoeg heb je zeeslagen waarschijnlijk nog in geen enkele Anno zo nodig gehad als in 2205. Als je zonder geld zit, kun je niks in je koloniën. Een positief saldo heb je al gauw, maar dan duurt het wel even voor je weer voldoende fondsen hebt om verder te kunnen. Maar daar hoef je niet op te wachten: in de tussentijd kun je je bondgenoten uit de brand helpen in crisissectoren, die speciaal gewijd zijn aan zeeslagen.

Je vloot neemt het hier op tegen de Orbital Watch, een organisatie die niet wil dat de maan het eigendom van de mensheid wordt. Door hun schepen en basissen te vernietigen en quests in deze zones uit te voeren, krijg je speciale metalen die je nodig hebt om in de gewone bouwkaarten modules aan je productieketens te bouwen. Dit lijkt een beetje op het ontdekken van bijzondere metalen op planeten in de Mass Effect-trilogie om de Normandy te upgraden. Omdat het veel eenvoudiger en goedkoper is je bestaande productieketens te upgraden dan om nieuwe te bouwen, heb je veel van deze speciale metalen nodig en is het spelen in deze crisissectoren in feite een vereiste. Dus ja: oorlogvoering is optioneel geworden, maar het is onwijs stom om het niet te doen. 

Media has no description

© PXimport

Welkom in 2205

Gelukkig worden je koloniën zo wel gespaard. Er zal geen enkele kogel gevuurd worden en geen natuurramp plaatsvinden waar jij je basissen bouwt. Zo kun je je stad en je basissen in alle rust opbouwen en investeren in bijzondere projecten, zoals grote bruggen tussen eilanden, stuwdammen, een maanhotel, of een doorgang vinden door de ijskappen op de noordpool. Al deze speciale projecten zijn verhaalgedreven en sluiten aan op de overkoepelende campagne. Deze neemt je vanaf het begin aan de hand en legt je alles zeer rustig en uitnodigend uit.

De interface speelt hierop in: die is erg open en verschaft je alle informatie die je nodig kan hebben. En fouten maken is niet erg. Als je een gebouw verkeerd hebt geplaatst, verplaats je het gewoon. Afbreken en opnieuw bouwen is niet meer nodig. Een hele rits gebouwen in één keer neerplanten en upgraden behoort ook tot de mogelijkheden. Eilanden aan elkaar verbinden, maar ook energie en voorraden op het ene eiland produceren die je ook op het andere kunt gebruiken: alles in Anno 2205 is transparanter en begrijpelijker gemaakt. Het duurt niet lang om het spel te snappen en dat is de bedoeling: je hebt een stad gauw op poten gezet. Om die daarna draaiende te houden en een synthese te krijgen met je pool- en maanbasissen is de echte kunst. Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan, maar als het je lukt, voel je je daar erg zelfvoldaan en trots door. Een spel in Anno 2205 zal daardoor veel langer gaan duren dan in de voorgaande Anno’s, maar dat is het tegenovergestelde van erg.

De game ziet er fantastisch uit en een stuk realistischer dan voorganger 2070. Als vanouds is de detaillering een speciaal punt van aandacht waar je in een wat tragere periode vast graag meer aandacht op vestigt – sleehonden in het poolgebied, traag hoppende astronauten op de maan en breakdancers in de grote stad. De soundtrack is fantastisch. De animaties van en de interactie met de NPC’s erg mooi en de zeeslagen spannender dan ooit. Zorg wel dat je PC de game aankan: het zou zonde zijn om de game op de laagste instellingen te spelen en zoveel pracht verloren te laten gaan. 

Anno 2205 is te spelen op pc en vanaf vandaag verkrijgbaar via Steam voor €59,99. 

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Fantastische sfeer, meerdere spelwerelden, zeeslagen belangrijker dan ooit, gebruiksvriendelijk en transparant, niet makkelijk

Minpunten

Wispelturig, je verliest het overzicht, soms tijden dat je te weinig kunt, eist veel van je PC

Conclusie

Anno 2205 is de citybuilder waar de trouwe community al jaren op zit te wachten maar die ook nieuwkomers probeert te versieren. Dat lukt goed. 2205 is een transparante en leervriendelijke game die toch de essentie van de Anno-serie waarborgt, met dezelfde complexiteit, langdurigheid en die typisch prachtige atmosfeer, maar die genoeg vernieuwt om ook voor de veteraan interessant te blijven. Hoewel de game soms met wispelturigheid en oververzadiging te maken heeft, levert Ubisoft met Anno 2205 een knappe en bovenal tot de verbeelding sprekende citybuilder af....
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten