Assassin's Creed: Chronicles - China

© PXimport

Assassin's Creed: Chronicles - China

Geplaatst: 25 april 2015 - 21:12

Aangepast: 16 november 2022 - 09:51

Redactie ID.nl

XBOX ONE REVIEW - Hoewel Ubisoft ieder jaar trouw een flink aantal blockbusters uitbrengt, zoals Assassin's Creed, Far Cry en Watch_Dogs, probeert de Franse uitgever soms ook weleens wat nieuws. Zo zagen we vorig jaar met Child of Light en Valiant Hearts: A Great War twee kleine, maar hoogwaardige 'indie-achtige' games uit de stal van Ubisoft verschijnen. Met Assassin's Creed: Chronicles wordt dat opnieuw geprobeerd, maar ditmaal helaas met minder succes.

6/106/10XBOX ONE REVIEW - Hoewel Ubisoft ieder jaar trouw een flink aantal blockbusters uitbrengt, zoals Assassin's Creed, Far Cry en Watch_Dogs, probeert de Franse uitgever soms ook weleens wat nieuws. Zo zagen we vorig jaar met Child of Light en Valiant Hearts: A Great War twee kleine, maar hoogwaardige 'indie-achtige' games uit de stal van Ubisoft verschijnen. Met Assassin's Creed: Chronicles wordt dat opnieuw geprobeerd, maar ditmaal helaas met minder succes.

Shao Jun

Zoals de naam van het eerste deel uit de Assassin's Creed: Chronicles-trilogie al verraadt, laat Assassin's Creed: Chronicles - China het Europese vasteland achter zich en gaan we voor het eerst in de franchise richting het Verre Oosten. Hierin ga je aan de slag met de vrouwelijke huurmoordenaar Shao Jun, een naam die bij Assassin's Creed-fanaten wellicht een belletje doet rinkelen. Deze Assassijn werd namelijk eerder al geïntroduceerd in de korte animatiefilm Assassin's Creed: Embers. Hoewel fans van de serie wellicht uitkijken naar een achtergrondverhaal van Shao Jun, kom je daarvoor bij Assassin's Creed: Chronicles bedrogen uit. Het verhaal is namelijk flinterdun en weet nauwelijks te interesseren.

Het is lovenswaardig dat Ubisoft met Assassin's Creed: Chronicles eens wat anders probeert en het oog van de uitgever is gevallen op een 2,5D-platformer. Zoals het een sluipmoordenaar betaamt, dien je jezelf, wanneer mogelijk, ongezien door de levels heen te bewegen om zo bepaalde objecten te verkrijgen of een belangrijk doelwit om te brengen. Deze levels zijn volgestopt met bewakers, die jou het liefste een kopje kleiner maken. Van iedere bewaker wordt het gezichtsveld aangegeven met een driehoek en je kunt middels het bekende 'eagle vision' ook hun looproutes checken. Hierdoor wordt Assassin's Creed: Chronicles als het ware een puzzelgame, waarin je op het goede moment naar de juiste locatie moet.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/assassins_creed_chronicles/assassins_creed_chronicles_announcement_trailer_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/assassins_creed_chronicles/assassins_creed_chronicles_announcement_trailer_hd1080p.mp4[/video]

Hierbij word je, naarmate het spel vordert, geholpen met enkele gadgets en vaardigheden. Zo kun je bijvoorbeeld met rotjes vijanden verblinden, middels herriepijlen tegenstanders weglokken en met werpmessen alternatieve routes toegankelijk maken. Mocht je desondanks toch gezien worden door één van de vele wachters, dan kun je proberen weg te komen, maar vaak rest je niets anders dan een gevecht. Ook in Chronicles heeft men de kenmerkende vechtstijl van Assassin's Creed geprobeerd te implementeren, wat betekent dat je aanvallen kunt blokkeren, waarna je zelf toe kunt slaan. Naarmate je verder in het spel komt, krijg je te maken met steeds sterkere tegenstanders, waarbij je steeds meer trucs uit moet halen om ze te doden.

Gouden Schaduw

Gevechten met meerdere tegenstanders geven je dan ook vaak weinig hoop tot overleven en dat is logisch, want een degelijke sluipmoordenaar weet gevechten te vermijden. Ieder level is daarom in stukjes gehakt, waarbij je na het voltooien van zo'n deel een beoordeling ontvangt over je sluipvaardigheden. Hierbij moet je proberen niet gespot te worden en geen slachtoffers te maken. Als dit lukt, ontvang je de titel 'Gouden Schaduw'. Een iets lagere rang is de sluipmoordenaar. Hiertoe word je genomineerd als je wel gedood hebt, maar dit ongezien gedaan hebt. Heb je je wel tot één of meerdere gevechten moeten verlagen, dan wordt de prestatie met de laagste rang beloond. Hoe hoger de rang, des te meer punten je verdient en dit is belangrijk aan het einde van een level. Door een level te voltooien, kun je namelijk een aantal upgrades verdienen als je genoeg punten bij elkaar gespaard hebt.

Enigszins ironisch is dit wel, want als je wat moeite hebt met het sluipen, zal je steeds in gevechten belanden. Dit leidt ertoe dat je weinig punten verdient en dus ook nooit over die upgrades zal beschikken, terwijl juist deze spelers een extra levensbalkje of een grotere voorraad gadgets goed kunnen gebruiken. Overigens betekent dit zeker niet dat je zonder upgrades kansloos bent, want ook met enkel de basisvaardigheden is het zeker mogelijk om de levels te doorkruisen.

Trial & Error

Sterker nog, ongeacht of je over deze upgrades beschikt, zal het spelen al snel een frustrerende ervaring worden. Zo kennen veel stukken van de game een tamelijk hoog 'trial & error'-gehalte, waarbij je eigenlijk pas in kan schatten wat er gebeurt, als je het uittest en tijdens dit proberen veelal sneuvelt. An sich is dit niet eens zo'n groot probleem, maar doordat de game vaak niet helemaal eerlijk aanvoelt, vormt een gezond portie doorzettingsvermogen zich al snel om tot een flinke brok frustratie. Vaker dan je wilt, kom in gevechten terecht die je in te veel gevallen nauwelijks kunt winnen, waarna je weer opnieuw kunt beginnen. Assassin's Creed: Chronicles mist simpelweg de souplesse die zo belangrijk is bij een dergelijke game. Je door het spel worstelen heeft daarnaast weinig zin, want er is nauwelijks een beloning in, bijvoorbeeld, de vorm van een zich interessant ontwikkelend verhaal.

Conclusie

Hoewel het leuk is dat er eens wat anders geprobeerd wordt met de Assassin's Creed-franchise, laat de uitwerking van Assassin's Creed: Chronicles - China te wensen over. De 2,5D-platformer heeft op zijn best potentie en kent een aangenaam grafisch stijltje, maar mist souplesse en hierdoor wordt de aan het begin vermakelijke game al snel een frustrerende ervaring. Ook het verhaal weet Assassin's Creed-fanaten niet te overtuigen om deze game in huis te halen, want helaas is de verhaallijn rondom Shao Jun flinterdun. Het voornaamste wapenfeit van Assassin's Creed: Chronicles - China is dan ook de springplank die het Ubisoft biedt om een volwaardige Assassin's Creed-game in eenzelfde, zoveel gevraagde, Oosterse setting uit te brengen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten