Battleborn

Door: | 02 juli 2012 15:07

Games

PC PREVIEW - Borderlands is zonder twijfel één van de beste co-op games van de afgelopen jaren. Niets is zo lekker als samen met een vriend missies uitvoeren voor Claptrap en ondertussen hordes Psycho's een kopje kleiner maken met je turret. Battleborn is Gearbox' eerste nieuwe IP sinds Borderlands, dus het is begrijpelijk dat de verwachtingen hooggespannen zijn. Weet de Amerikaanse ontwikkelaar deze waar te maken?

Score 70
  • Pluspunten
  • Diversiteit personages, competitieve multiplayer…
  • Minpunten
  • …is enkel leuk in samenspel, singleplayer stelt weinig voor, overdaad aan spelsystemen en invalshoeken

Battleborn is met zijn bizarre personages en hun uiteenlopende skills en mogelijkheden op momenten bijster vermakelijk, vooral als je met vrienden speelt. Op de singleplayermissies ben je vrij gauw uitgekeken. De lange adem van Battleborn schuilt geheel in de competitieve multiplayer, al moet je ook dan bestand zijn tegen repetitieve en vrij simpele hak- en schietactie. Maar desondanks weet Battleborn ons na tientallen uren spelen nog steeds te boeien.

Iedereen is uniek

Gearbox omschrijft Battleborn zelf als een 'hero brawler' en dat is begrijpelijk. De game bevat maar liefst 25 verschillende personages en deze hebben allemaal een unieke speelstijl. Phoeboe weet bijvoorbeeld met haar zwaard flink huis te houden, terwijl Oscar Mike beschikt over een gigantisch wapen waarmee hij zijn vijanden aan stukken blaast. Thorn is perfect geschikt voor lange-afstandsgevechten dankzij haar pijl en boog, terwijl Miko in het heetst van de strijd haar team bijstaat door haar helende krachten. Momenteel zijn slechts 10 van de 25 personages onthuld, maar we zien al duidelijk dat elk karakter uniek is en dat belooft veel goeds.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/battleborn/battleborn_for_every_kind_of_badass_hd720p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/battleborn/battleborn_for_every_kind_of_badass_hd720p.mp4[/video]

Battleborn bevat een competitieve multiplayer waarin je bijvoorbeeld de basis van je vijand moet vernietigen of het vijandelijke team dient uit te moorden, maar de game biedt ook een uitgebreide singleplayer-modus. Deze is desgewenst in je eentje te doorploegen, maar als Borderlands iets heeft bewezen is het wel dat spelen met vrienden altijd leuker is. De E3-demo die ik speelde legde dan ook vooral de nadruk op deze coöperatieve modus en dus trok ik, samen met drie anderen, de besneeuwde spelwereld in.

Samenwerken, tegenwerken

Zoals eerder aangegeven wordt Battleborn ontwikkeld door de makers van Borderlands en dat is duidelijk te merken. Niet alleen speelt co-op een grote rol, ook de manier van schieten en het upgrade-systeem doen erg denken aan de populaire shooter-serie. Het grootste verschil is dat Battleborn een stuk sneller is. Waar je in Borderlands veel tijd kwijt was aan het zoeken van ammunitie en het tweaken van je wapens, beschik je in Battleborn over een onbeperkt aantal kogels en is de keuze uit wapens beperkt. Dit heeft als voordeel dat je je volledig kunt focussen op de actie en dat is nodig ook, want je zult tijdens je avonturen een stortvloed aan vijanden tegenkomen.

Wanneer je deze vijanden vermoordt, word je beloond met XP. Deze XP kun je vervolgens gebruiken om te stijgen in level, waarmee je weer nieuwe vaardigheden vrijspeelt. Tot dusver niets nieuws, maar Battleborn kent een unieke twist: elke keer wanneer je een nieuw potje of een nieuw level start, wordt je level weer gereset. Zo bevinden alle spelers zich aan het begin van het level op hetzelfde niveau en dat voorkomt dat je strijdt tegen (of vecht met) zo'n uitslover die over veel coolere krachten beschikt dan jij. Wel zo fijn voor je gevoel van eigenwaarde.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/battleborn/battleborn_announcement_trailer_hd720p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/battleborn/battleborn_announcement_trailer_hd720p.mp4[/video]

Naast XP verdien je ook shards en deze komen tijdens de strijd goed van pas. Je kunt de shards bijvoorbeeld gebruiken om in het heetst van de strijd turrets te kopen, die je helpen bij het uitschakelen van grote groepen vijanden. Opvallend genoeg verzamel je deze shards individueel, terwijl Gearbox juist de nadruk probeert te leggen op samenwerking. Dat zorgde tijdens mijn speelsessie soms voor rivaliteit (bijvoorbeeld bij het voltooien van uitdagingen) en dat lijkt mij geenszins de bedoeling. Het zou logischer zijn wanneer je de uitdagingen als groep dient te voltooien en hiervoor ook als groep shards krijgt, zodat je de upgrades gezamenlijk kunt inzetten.

Voorlopige conclusie

Battleborn neemt de sterke co-op-basis van Borderlands als fundament, maar bouwt dat uit met veel snellere gameplay waarbij de focus ligt op het veelvoud aan personages. Dat resulteert in een verrassend vermakelijke game die het beste van first-person shooters en MOBA's met elkaar combineert. Op gezette momenten ontstaat een vreemd gevoel van rivaliteit wanneer je, na constant te hebben samengewerkt als groep, plotseling individuele (en soms conflicterende) uitdagingen voorgeschoteld krijgt, maar Gearbox gaf zelf aan nog met dit systeem te experimenteren. Als deze vreemde designkeuzes in de uiteindelijke game verholpen zijn, kan Battleborn zomaar eens één van de beste co-op shooters van 2015 worden.

Bron: null