Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Cities: Skylines

Door: | 27 maart 2015 12:41

None
Games

PC REVIEW - Toen ik Cities: Skylines ontdekte, was ik er aardig verbaasd over. Cities XXL zou een maand eerder uitkomen en met die wetenschap begreep ik niet waarom Skylines zo snel daarna zou verschijnen. Een snelle Google-zoekopdracht later wist ik pas dat er verschillende uitgevers achter zaten en de twee dus compleet niet met elkaar te maken hebben. De review van Cities XXL heb ik een maand geleden gedaan en nu kon ik opnieuw aan het bouwen met Cities: Skylines!

8/10
8/10
PC REVIEW - Toen ik Cities: Skylines ontdekte, was ik er aardig verbaasd over. Cities XXL zou een maand eerder uitkomen en met die wetenschap begreep ik niet waarom Skylines zo snel daarna zou verschijnen. Een snelle Google-zoekopdracht later wist ik pas dat er verschillende uitgevers achter zaten en de twee dus compleet niet met elkaar te maken hebben. De review van Cities XXL heb ik een maand geleden gedaan en nu kon ik opnieuw aan het bouwen met Cities: Skylines!

SimCities: Skylines XXL

Cities: Skylines roept meteen SimCity op, vanaf het moment dat je het opstart. Een grijs vierkant bakent je gebied af en ook de user interface lijkt op een donkere versie van de citybuilder-gigant van EA. Wanneer je echter daadwerkelijk kijkt naar de inhoud van de game voelt het meteen heel anders aan. Het spel draait vlot en het beginscherm komt zelfs met een optie om mods aan te zetten, als dat geen groot verschil is, dan weet ik het ook niet meer.

Cities: Skylines lijkt wel veel meer op SimCity dan die andere Cities-serie ooit heeft gedaan, wat niet slecht is daar die games kampen met problemen sinds dag één. De reden dat deze vergelijkingen nu gedaan worden is zodat de rest van de review gewijd kan zijn aan Cities: Skylines, zonder dat er al teveel gegrepen wordt naar vergelijkbare games.

Verkeerd verkeer

Wellicht één van de meest prominente bezigheden in de hele game is het controleren van verkeer. Niet verrassend, daar de maker van Cities: Skylines ook aan het roer van Cities in Motion stond, waar immers alleen maar het verkeer geregeld hoefde te worden. Je wegennetwerk is de ruggengraat van je stad en er zal zeker aandacht aan moeten worden besteed, want voor je het weet stapelen files zich op files. Besteed je hier echter de genoeg aandacht aan, dan vloeit het verkeer erg soepel door de stad en op hogere snelheden is dat een genot voor het oog.

Om het verkeer zo soepel te houden is meer nodig dan een computer en een beetje WD-40. Zo kun je openbaar vervoer toevoegen in de vorm van bussen, metro’s en treinen. Ook vliegtuigen kunnen van een landingsplaats worden voorzien, maar dat is meer voor toeristen bedoeld. Een logisch netwerk van wegen is van groot belang, aangezien veel voorzieningen, zoals politie, brandweer en ambulance, hier gebruik van moeten maken. Niet alleen zijn ze lang onderweg als ze geen logische weg kunnen volgen, ze zullen ook een minder groot bereik hebben.

Bouw een dorp

Langs de weg verschijnt een patroon dat aangeeft waar gebouwd kan worden. Pak de kwast erbij en verf het in de kleur van industrie en de fabrieken schieten uit de grond. Vergeet niet water en stroom aan te sluiten en de fabriek zal zonder problemen de vastgestelde belastingcenten betalen. Zo werkt het ook voor woningen en commerciële gebouwen en wat je stad het hardste nodig heeft, is onderin het scherm te zien. Zolang je de statistieken daar blijft volgen, zal je dorpje snel uitgroeien tot een stad, waar kantoren toegevoegd worden voor geschoolde mensen en dichtbebouwde woonwijken ook geplaatst kunnen worden. Op deze manier komen er meer en meer mensen in je stad, waardoor je ook steeds weer meer gebouwen vrij speelt.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/cities_skylines/cities_skylines_release_date_reveal_trailer_hd720p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/cities_skylines/cities_skylines_release_date_reveal_trailer_hd720p.mp4[/video]

Eén van de meest opzienbarende gebouwen is zonder meer de dam. Met de dam kan elektriciteit opgewekt worden en Skylines heeft daadwerkelijk een engine die het water laat vloeien zoals dat ook in het echt zou gebeuren. Hoewel het mij zelf nog niet is gelukt een overstroming te veroorzaken, zijn dit soort dingen zeker een vermelding waard.

Bouw en verdeel

Zoals gezegd geeft een grijs vierkant je, aan het begin redelijk kleine, gebied weer. Wanneer je stad echter groeit, komen er meer van dat soort vierkanten beschikbaar en zo wordt je stad groter en groter. Je kunt dus steeds uitkijken naar gebieden waar je goed kunt bouwen. Wat hierbij een grote rol speelt, is wat er onder de grond zit. Er kan bijvoorbeeld metaal in de grond zitten, wat je met gespecialiseerde industrie naar boven kunt halen, verwerken en vervolgens natuurlijk met een flinke winst kunt verkopen.

Dat specialiseren gebeurt door middel van districten. Deze teken je op je stad, waarna je daar bepaalde regels kunt laten gelden. Zo kan je een bepaald gedeelte van je stad hogere belastingen laten betalen en in een ander gedeelte roken en huisdieren verbieden. Je kan deze regels ook op stedelijk niveau uitoefenen. Zelf was ik onder de indruk van de high-tech-gebouwenregel die je huizen er wat mooier uit laat zien, wat de landwaarde weer deed stijgen. Het continu spelen met deze regels houdt het spel interessant.

Atlantis

Een stad draait op geld en de steden in Cities: Skylines zijn daar zeker geen uitzondering op. Het is echter ook geen zwaar karwei om geld te verdienen. Zolang je stad groeit, groeit je budget en zolang je budget groeit, groeit je stad. Het is niet altijd zo simpel om je stad te laten groeien, doordat de vraag naar nieuwe zones soms onverklaarbaar laag is, maar toch staat je weinig in de weg naar gigantische wolkenkrabbers.

Om een voorbeeld te geven: in een stad die ik bouwde, lukte het om een stuk rivierbedding te bebouwen na deze door middel van dammen te hebben drooggelegd. Nadat er een aantal flats stonden, werden de dammen weer door mij weggehaald en stroomde de rivier terug in zijn originele patroon. Natuurlijk werden de flats weggevaagd, maar mijn inkomsten leden er niet onder. De infrastructuur bleef zelfs intact en na het herstellen van de dam woonden er al snel weer mensen.

Wat de inkomsten wel zal drukken, zijn natuurlijk problemen in de stad. Brand, vuilnis wat niet opgehaald wordt en lijken die niet opgehaald zijn, zorgen voor onvrede en voor leegstaande panden die opgeruimd moeten worden om plaats te maken voor nieuwe panden. Hoewel het opruimen hiervan erg simpel werk is, voelt het minder aan als gameplay en meer als tijdvulling.

Bloederige fouten

Ook het verkeer is niet zonder zijn fouten. Vooral wanneer het wat drukker wordt op straat zullen regels niet compleet worden nageleefd. Niet zozeer op het gebied van auto’s, want al staan er veertig vuilniswagens achter elkaar in de file (en dat is niet overdreven), dan nog zal niemand het in zijn hoofd halen om op een rare manier in te halen. Dat is ook niet te verwachten van computergestuurde auto’s, maar het zou wel fijn zijn als ze rekening zouden houden met voetgangers.

Het kan namelijk niet anders of de kruispunten in Cities: Skylines zijn bloederiger dan de gemiddelde Total War-game. Er wordt totaal geen rekening gehouden met voetgangers, mensen steken vrolijk over terwijl een vrachtwagen optrekt.... en lopen er vervolgens doorheen. Het zijn dingen die amper opvallen wanneer je uitgezoomd bent, maar in een game die een cameramodus aanbiedt die het zoeven door je stad zo mooi maakt, is het jammer om zulke details te laten schieten.

Conclusie

Al met al is Cities: Skylines wat SimCity had moeten zijn. Paradox liet hier in de aanloop naar de release ook geen twijfel over bestaan, daar ze bepaalde keuzes van EA aankaartten en verbeterden. Dit is gelukt en het voelt erg goed om de uren in Skylines te laten zinken. De kleine schoonheidsfoutjes die de game kent, zullen zonder twijfel opgelost worden. Wellicht niet allemaal door ontwikkelaar Colossal Order, maar dan wel door de modding community en dat zorgt ervoor dat de toekomst van Cities: Skylines met vertrouwen tegemoet gezien kan worden.

0 Reacties op: Cities: Skylines

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.