© PXimport

Cities XXL

Geplaatst: 16 februari 2015 - 11:57

Aangepast: 16 november 2022 - 09:52

Redactie ID.nl

PC REVIEW - Steden bouwen. Wie ooit door een oud centrum heeft gereden weet dat niemand een stad goed kan laten doorlopen, want deze weg moest duidelijk de andere kant op gaan! Toch heeft het een verslavende factor en zijn citybuilding simulatoren erg populair, of in elk geval, dat waren ze. Ikzelf kan me uren vermaken met games als SimCity en omdat Focus Home Interactive nu Cities XXL heeft uitgebracht, zit ik er weer klaar voor.

6/106/10PC REVIEW - Steden bouwen. Wie ooit door een oud centrum heeft gereden weet dat niemand een stad goed kan laten doorlopen, want deze weg moest duidelijk de andere kant op gaan! Toch heeft het een verslavende factor en zijn citybuilding simulatoren erg populair, of in elk geval, dat waren ze. Ikzelf kan me uren vermaken met games als SimCity en omdat Focus Home Interactive nu Cities XXL heeft uitgebracht, zit ik er weer klaar voor.

Groot, groter, grootst

Cities XXL windt er geen doekjes om. Vanaf het begin is duidelijk waar het spel naartoe wil, namelijk het bouwen van een enorme stad. Geen kleine dorpjes met de focus op één aspect van de economie, maar een grote stad met verschillende gebieden. Een respectabele wens voor een stedenbouwer, want groter is beter.

Toch laat Cities XXL op bepaalde plaatsen juist wat betreft het groeien van een stad punten liggen. Hoewel het creëren van de zones die voornamelijk woningen, industrie en commerciële gebouwen bevatten heel simpel is, is de nazorg hiervan een stuk lastiger. Het plaatsen is drag-and-drop, makkelijk en snel. De game zorgt voor de benodigde wegen en jij kiest hoe groot je nieuwe wijk wordt. Pas daarna wordt het lastiger. Je hebt namelijk, net als in bepaalde andere stedenbouwers, verschillende dichtheden voor alle zones. In tegenstelling tot diezelfde simulatoren kun je in Cities XXL echter niet je stad laten groeien zonder hem of uit te breiden, of plat te gooien en opnieuw te bouwen.

Een nieuw begin

Voordat je naar de volgende dichtheid aan bewoners kan beginnen, moet je namelijk genoeg inwoners hebben, voor het eerste leven van ongeschoolde personen is dat vijfduizend inwoners. Als je dat getal hebt bereikt dan kan je dus nieuwe wijken plaatsen die een dichtere bevolking hebben. Je kan daarentegen niet je oude, dunbevolkte land opnieuw bezaaien met flatgebouwen die nu te gebruiken zijn, maar zult echt moeten kiezen om ergens uit te breiden. Natuurlijk zorgt dit uiteindelijk voor een grotere stad, toch zou het fijn geweest zijn de optie te hebben om de zones aan te passen.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/cities_xxl/cities_xxl_life_in_the_city_trailer_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/cities_xxl/cities_xxl_life_in_the_city_trailer_hd1080p.mp4[/video]

Ditzelfde geld voor de verschillende klassen van inwoners. Er zijn ongeschoolde en geschoolde inwoners, met daarboven de managers en de elite. Wanneer je echter een wijk plaatst, is deze tot het eind der tijden, of tot de bulldozers komen, gedoemd om dezelfde dichtheid en dezelfde klasse te voorzien van woningen. De stad van Cities XXL voelt zo erg statisch, zonder enige reden om een bepaalde wijk mooier te maken dan een andere.

Geld moet rollen

Een van de leuke dingen van een stedenbouwer is het realisme waar het tot op zekere hoogte mee gepaard gaat. Natuurlijk hoef je niet in de gemeenteraad een begroting te gaan presenteren, maar als je je geld door het toilet spoelt dan loop je vaak ergens vast. Niet in Cities XXL. Bovenin je scherm vind je je budget en je inwonersaantal. Zolang je inwonersaantal stijgt komen er bakken met geld binnen en heb je genoeg om een klein land te kopen om meer steden te bouwen. In tegenstelling tot veel van dit soort games is er dan weer geen sandbox modus waarin je echt zorgeloos aan de slag kunt met je stad. Een aparte keuze, maar met een bezoekje aan de Steam Workshop is dat probleem snel opgelost.

Er is echter geen goede oplossing voor het geld dat zo snel binnenkomt. Hierdoor is budgetten niet aan de orde en zit het spel vooral in het oplossen van problemen. Ongeschoolde werkers die naar je stad willen verhuizen maar geen woningen die vrij zijn, elites die zonder werk zitten, dat soort obstakels. Veel van de problemen worden opgelost met een nieuw wijkje of een nieuw industrieterrein. Dit is in meer games zo, maar daar heb je niet altijd ruimte in je budget voor een nieuwe wijk. Hier wel.

Bekijk het van dichtbij

Je wilt wel in één oogopslag een groot gedeelte van je stad kunnen zien, natuurlijk. Om dit te bereiken zit er een goede zoomfunctie in het spel, wanneer je ver uitzoomt zie je de wolken je beeld enigszins belemmeren en wanneer je ver inzoomt lijkt het bijna first person te zijn. Nadeel hieraan is dat, helaas, Cities XXL grafisch erg lijkt op zijn voorganger, Cities XL. Doordat er weinig vooruitgang is ziet het er op afstand –nog steeds– best goed uit. Kijk daarentegen eens van dichtbij hoe de auto’s voorbij racen en de mooie beelden van bovenaf veranderen al snel naar platte textures die niet eens bijna scherp genoeg zijn voor een spel anno 2015.

Toch zouden graphics die, volledig ingezoomd, niet heel goed zijn niet echt een probleem vormen voor een spel als dit. Het is natuurlijk zonde, maar het grootste gedeelte van je tijd ben je toch in helikopterview. Het feit dat je steden enorm worden betekent dat je ergens anders moet inleveren voor een soepele ervaring en dat is logisch.

Helaas werkt het niet zo. Zo soepel loopt het namelijk niet. Hoewel er zeker een grote verbetering is ten opzichte van het vorige deel, met onder andere het gebruik van meerdere kernen van je processor, is ook dit deel weer onderworpen aan problemen die geen onderscheid maken tussen een laptop en een game pc. Hoewel dit door de vernieuwde engine dus enigszins wordt opgelost, is het erg zonde dat Focus Home Interactive hier niet meer werk van heeft gemaakt. Bij alle incarnaties van Cities XL was er namelijk een stortvloed aan negatieve reacties over de manier waarop het liep en nu gebeurt precies hetzelfde, met slechts een beetje minder om over te klagen.

Conclusie

Cities XXL is zeker vermakelijk. Je steden vormen zich echt naar jouw idee en dat is natuurlijk leuk. Er zit echter niet echt een moeilijkheidsgraad aan vast. Geen doelen, geen budgets. Op deze manier blijft het leuk tot je geen zin meer hebt in eindeloos een stad bouwen, of zelfs de gigantische map vol hebt staan, omdat er geen echt limiet aan je geld zit. Cities XXL is geen game waar men SimCity voor moet laten staan, maar als Focus Home Interactive de problemen nou een keer goed aan zou pakken zou het de potentie zeker hebben.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten