Civilization: Beyond Earth - Rising Tide

Door: | 30 juni 2012 11:06

Games

PC PREVIEW - Sid Meier is één van de grootse iconen in de game-industrie. De beste man maakt al 33 jaar games en heeft onze hartjes sneller doen kloppen met enkele van de beste strategiegames ooit. Dat hij na al die jaren niet in een sleur is geraakt, bewees Meier vorig jaar met het innovatieve Civilization: Beyond Earth. Deze game nam ons mee naar de ruimte en dat bleek voor verrassend toffe gameplay-opties te zorgen. Het uitbreidingspakket Rising Tide breidt daar nog eens op uit en voegt onder andere water toe aan de gameplay. Wordt dit de natte (ha...) droom van elke Civilization-fan?

Water en meer

Zoals gezegd neemt Rising Tide ons mee het water op en dat zorgt voor verrassend veel nieuwe features. Het is mogelijk om complete dorpen te bouwen op meren en je kunt zelfs op ontdekkingstocht gaan onder het wateroppervlak, om op zoek te gaan naar waardevolle schatten. Het bouwen op water brengt nieuwe uitdagingen met zich mee en zorgt voor een leuke afwisseling op de bekende Civilization gameplay.

Ondanks de titel is de water-gameplay slechts één van de vele vernieuwingen in Rising Tide. Het uitbreidingspakket legt namelijk vooral de nadruk op diplomatiek. Het onderhouden van diplomatieke relaties is dit keer belangrijker dan ooit tevoren en je dient niet enkel je bondgenoten te vriend te houden, ook je relatie met de aliens is van vitaal belang. Hierbij biedt de game een reeks nieuwe diplomatieke traits en de manier waarop je deze inzet, is van diepgaande invloed op de spelwereld.

Op zoek naar schatten

Beyond Earth introduceerde Affinities, een variant op de ideologieën die we eerder zagen in Brave New World. Hoewel deze Affinities zorgden voor leuke mogelijkheden, waren ze soms wel erg rechtlijnig en dus was het lastig om één Affinity te kiezen die precies aansluit bij jouw wensen. Gelukkig biedt Rising Tide je de kans om Affinities met elkaar te combineren. Zo kun je een hybride Affinity creëren die precies aansluit op jouw wensen.

Tot slot introduceert Rising Tide een compleet nieuw mechaniek: het Artifact-systeem. Tijdens je ontdekkingstochten vind je buitenaardse relikwieën en deze kun je combineren om krachtige voordelen te creëren. Hoewel Firaxis hier momenteel nog niet te veel over wilde zeggen, doet deze feature sterk denken aan het Archeology-systeem uit Civilization V. Ik ben dan ook benieuwd hoe de ontwikkelaar dit mechaniek verder zal uitbreiden voor onze buitenaardse avonturen.

Voorlopige conclusie

Als bovenstaande beschrijving iets duidelijk maakt, is het wel dat Rising Tide ontzettend veel nieuwe mogelijkheden en features introduceert. Voor de doorgewinterde Civilization-speler is dat natuurlijk fantastisch, maar tegelijkertijd maakt dit de uitbreiding wel erg afschrikwekkend voor nieuwkomers. Beyond Earth was al geen simpele game en de nieuwe toevoegingen lijken de boel enkel complexer te maken, wat niet altijd positief hoeft uit te pakken. Sid Meier zal de komende maanden dus hard zijn best moeten doen om Rising Tide wat overzichtelijker te maken en de verschillende functies beter uit te leggen, want anders wordt deze uitbreiding straks voor een erg select publiek en dat zou zonde zijn, want iedereen verdient het om dit fantastische ruimte-avontuur te ervaren.