Deus Ex: Mankind Divided - Heeft Eidos geleerd van zijn fouten?

© PXimport

Deus Ex: Mankind Divided - Heeft Eidos geleerd van zijn fouten?

Geplaatst: 20 juni 2015 - 06:06

Aangepast: 16 november 2022 - 09:49

Redactie ID.nl

We schrijven 2029. Augmented personen zijn het uitschot van de maatschappij en worden door iedereen gehaat. Adam Jensen, zelf een augmented mens en tevens volleerd geheim agent, is vastberaden om het vertrouwen van het volk terug te winnen. Dat is de setting van Deus Ex: Mankind Divided.

Natuurlijk: het verhaal zegt niet allles. Deus Ex: Human Revolution bewees dat vijf jaar geleden immers wel. Deze game bevatte tevens een interessante narratieve insteek en hoewel het ook gameplay-technisch een prima titel was, liet Square Enix hier en daar duidelijk steekjes vallen. Gelukkig heeft Eidos geleerd van zijn fouten en belooft Mankind Divided de ultieme Deus Ex-game te worden.

De basis blijft hetzelfde. Nog steeds kun je zelf jouw speelstijl kiezen en nog steeds hebben jouw keuzes een diepgaande invloed op het verhaal. In Mankind Divided zijn deze welbekende concepten echter beter uitgewerkt dan ooit tevoren. Zo kun je jouw favoriete speelstijl dit keer daadwerkelijk gedurende de hele game hanteren. In Human Revolution kon je vrijwel het hele avontuur stealthy doorploegen, maar tijdens eindbaasgevechten dwong de game je om luidruchtig knallend te werk te gaan. Ook werd je bij het uitvoeren van een takedown direct opgemerkt door je vijanden. Dergelijke irritiaties zijn vanaf nu verleden tijd, wat een verademing is voor stealth-liefhebbers als ik.

Dat is overigens niet het enige kritiekpunt uit Human Revolution dat verbeterd is in Mankind Divided. Ook de gunplay (precies de tegenovergestelde speelstijl) is strakker uitgewerkt. Het schieten voelt een stuk minder houterig dan in Human Revolution en dankzij de toevoeging van een heuse first-person-modus doet Mankind Divided niet onder voor de gemiddelde shooter. Ook de optie om je wapen te customiseren - waarbij je meer mogelijkheden hebt dan ooit tevoren - zal bij de schietliefhebbers goed in de smaak vallen.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl/[/video]

Tesla en Icarus

Natuurlijk trekt Adam Jensen goed voorbereid ten strijde en dus beschikt hij over een reeks nieuwe augmentations. De Tesla staat je bijvoorbeeld toe om met een stroomstoot maximaal vier vijanden tegelijkertijd uit te schakelen. Dit is bovendien non-lethal, wat de Tesla erg interessant maakt voor stealth-adepten. De Nano Blade daarentegen schiet explosieven af en zal vooral bij de meer actie-georënteerde spelers in de smaak vallen. Tot slot is er nog de Icarus Dash, die je toestaat om razendsnel door de omgeving te schieten. De ontwikkelaars proberen ook hier weer rekening te houden met beide speelstijlen en dat is een goed teken.

Tot slot lijken de omgevingen dit keer net iets opener dan voorheen. Dat houdt in dat je als stealth-speler nog meer mogelijkheden hebt om je vijanden te ontwijken. Net als in vorige delen loont het bovendien om van de bebaande paden af te gaan. In zijstraatjes en luchtkokers vind je vaak handige items, sterke wapens of verkopers die je kunnen voorzien van handige snufjes. Het kost wat extra tijd, maar je moeite wordt vaak rijkelijk beloond.

Conclusie

Deus Ex: Mankind Divided behoudt de sterke basis van zijn voorganger, verbetert diens fouten en biedt tegelijkertijd genoeg kleine vernieuwingen om zowel fans als nieuwelingen enthousiast te maken. Is dat niet hoe elke opvolger hoort te zijn? Mijn eerste kennismakng met dit cyberspektakel beloofde in ieder geval veel goeds en ik kan nu al niet wachten om straks Adams complete avontuur te beleven. Volledig in stealth natuurlijk, want eerlijk is eerlijk: dat is nog steeds het vetst.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten