Electronic Arts wil veel nieuwe IP's en meer creativiteit

Door: | 18 juni 2012 17:06

Games

MULTIPLATFORM - De kritiek richting grote ontwikkelaars en uitgevers is vaak dat er te weinig risico's genomen worden. Door de steeds groter wordende financiële investeringen en de hete adem van aandeelhouders in de nek, is het niet gek dat de keuze bij het maken van een nieuwe game al snel valt op een vervolgdeel of reboot van een bekende game-franchise. Consumenten bepalen met hun geld en dat geld is het bestaansrecht van de industrie. Een nieuwe IP brengt nu eenmaal de onzekerheid met zich mee dat de inkomsten niet gegarandeerd zijn. Dat is het natuurlijk nooit, maar met series als Call of Duty en Assassin's Creed is nu eenmaal gebleken dat deze de winkels altijd in rap tempo verlaten. De onzekere balans tussen uitgaven en inkomsten maakt het dat originele games te weinig kansen krijgen of veroordeeld worden tot het groeiende indie-circuit. Als het aan Andrew Wilson ligt, de baas van Electronic Arts, komt daar enige verandering in. ...we're also trying to build a culture where people feel safe taking risks at a creative level. It's important. We have an obligation to lead from the front and do new and cool and creative and innovative stuff. That's risky. We're trying to create a culture in the organization that supports that, makes it normal and natural and part of who we are. Een resultaat van deze benadering is bijvoorbeeld het tijdens de E3-presentatie getoonde Unravel, een guitige platformer die niet behoort tot de categorie zekere inkomsten. Hoewel Wilson creativiteit en lef predikt, is hij ook een realist. De welbekende sportseries van EA Sports zullen een uitzondering op de regel vormen. Sports, by the way, is the exception to that rule. I'm happy in the strength of our sports portfolio. It's ongoing. But we understand that there will come a day when people get up and want to play something completely different. We have to prepare for that day. We have to start building and investing against new IP that might feel like a big risk today, a big creative risk, but it ultimately might be the next blockbuster. That's an important part of our strategy. Het zijn veelbelovende uitspraken, waarbij de vraag is hoe dit zich zal uitbetalen. Games als Unravel zijn in ieder geval een begin en over meer nieuwe IP's kunnen wij alleen maar enthousiast zijn.

MULTIPLATFORM - De kritiek richting grote ontwikkelaars en uitgevers is vaak dat er te weinig risico's genomen worden. Door de steeds groter wordende financiële investeringen en de hete adem van aandeelhouders in de nek, is het niet gek dat de keuze bij het maken van een nieuwe game al snel valt op een vervolgdeel of reboot van een bekende game-franchise.

Consumenten bepalen met hun geld en dat geld is het bestaansrecht van de industrie. Een nieuwe IP brengt nu eenmaal de onzekerheid met zich mee dat de inkomsten niet gegarandeerd zijn. Dat is het natuurlijk nooit, maar met series als Call of Duty en Assassin's Creed is nu eenmaal gebleken dat deze de winkels altijd in rap tempo verlaten. De onzekere balans tussen uitgaven en inkomsten maakt het dat originele games te weinig kansen krijgen of veroordeeld worden tot het groeiende indie-circuit. Als het aan Andrew Wilson ligt, de baas van Electronic Arts, komt daar enige verandering in.

...we're also trying to build a culture where people feel safe taking risks at a creative level. It's important. We have an obligation to lead from the front and do new and cool and creative and innovative stuff. That's risky. We're trying to create a culture in the organization that supports that, makes it normal and natural and part of who we are.
Een resultaat van deze benadering is bijvoorbeeld het tijdens de E3-presentatie getoonde Unravel, een guitige platformer die niet behoort tot de categorie zekere inkomsten. Hoewel Wilson creativiteit en lef predikt, is hij ook een realist. De welbekende sportseries van EA Sports zullen een uitzondering op de regel vormen.
Sports, by the way, is the exception to that rule. I'm happy in the strength of our sports portfolio. It's ongoing. But we understand that there will come a day when people get up and want to play something completely different. We have to prepare for that day. We have to start building and investing against new IP that might feel like a big risk today, a big creative risk, but it ultimately might be the next blockbuster. That's an important part of our strategy.
Het zijn veelbelovende uitspraken, waarbij de vraag is hoe dit zich zal uitbetalen. Games als Unravel zijn in ieder geval een begin en over meer nieuwe IP's kunnen wij alleen maar enthousiast zijn.