Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

F1 2015 - Past bij het huidige Grand Prix-seizoen

Door: Redactie Gamer.nl | 20 juli 2015 16:22

Games

Internationaal gezien mag de interesse in Formule 1 dan dalen - als gevolg van veel relatief saaie races met nadruk op zuinig rijden - maar in Nederland houdt iedereen dit jaar de koningsklasse van de autosport in de gaten. Allemaal vanwege Max Verstappen natuurlijk, de buitengewoon getalenteerde, nog altijd minderjarige Limburger.

het jeugdige enthousiasme van Verstappen vertaalt zich vaak in snelle tijden en spannende duels op de baan en laat zo een frisse wind waaien door de Formule 1. Dit terwijl bepaalde andere internationale raceklassen eigenlijk gewoon spannender zijn om te volgen of om na te spelen. Lees ook: Wat is Google's Project Soli?

Ook Codemasters was toe aan een nieuwe stap met de officiële racegame van de raceklasse. De Britten brengen alweer sinds 2009 uit en doen met F1 2015 voor het eerst de PlayStation 4, Xbox One en PC aan. Hoewel de toewijding aan F1-spellen bij vlagen voor toffe virtuele ervaringen heeft gezorgd (met dank aan de klassieke bolides in F1 2013, vooral) heeft de Britse uitgever/ontwikkelaar nog geen game weten af te leveren die bijvoorbeeld Geoff Crammond's Grand Prix-spellen kon doen vergeten.

Grafisch stelt de game helaas een beetje teleur.

Commentaar

Ook de 2015-editie krijgt dat niet voor elkaar. Om te beginnen met de presentatie: die is vrij basaal, al waarderen we de moeite die gedaan is om het verloop van elk virtueel raceweekend zoals op de televisie in beeld te brengen, inclusief commentaar en beelden achter de schermen. Jammer genoeg is de visuele kant van het spel simpelweg niet altijd om over naar huis te schrijven: de raceautomodellen en camerastandpunten maken een realistische indruk, maar de omgevingen en bijvoorbeeld ook de coureurs ogen nogal kunstmatig en soms zelfs doods. Lelijk kunnen we de game niet noemen, zeker gezien de knappe uitvoering van races in de schemering en in het donker, maar het geheel sprankelt niet, mede door een flets kleurenpalet.

Ook tijdens het rijden blinkt de game niet uit op het gebied van techniek. De framerate bevindt zich doorgaans rond de nette zestig beelden per seconde, maar zakt daar vrij gemakkelijk onder wanneer je bijvoorbeeld de pitstraat ingaat. Bovendien zijn er bugs die onder meer de kans op schade aan de auto's verhogen en hebben we meer dan eens schermbevriezing van enkele seconden meegemaakt.

Daar staat tegenover dat de game gewoon erg lekker rijdt. De huidige F1-bolides hebben de negatieve reputatie niet de snelste Grand Prix-auto's te zijn waar ooit mee gereden is, maar ze kunnen zeker wel tricky zijn om in het gareel te houden. Dat merk je als speler ook: vooral bij het uitkomen van bochten voel je de auto kwispelen door de explosie van power. Het is zeer bevredigend om die onder controle te kunnen houden, al dan niet met behulp van enkele van de bekende assisterende systemen zoals tractieregeling of het kort terugspoelen van de actie.

Het is een hele kunst om de bolides onder controle te houden.

Seizoen

Passend rijgedrag is zonder meer de belangrijkste eigenschap van een fatsoenlijk racespel, maar als we het hebben over de speelstanden waarin je daarvan gebruik kunt maken, gaat F1 2015 een beetje onderuit. Je kunt een heel seizoen doorlopen (ook met elke vorm van assistentie uit, wat de game onterecht brengt als een unieke feature), een los raceweekend spelen of een tijdrit rijden, en dat is het wel. Een meerjarige carrièrestand ontbreekt, net als historische auto's en circuits - al kun je wel met de teams, rijders en banen van 2014 spelen, die in de praktijk weinig verschillen van de content voor 2015. Onvergeeflijker is dat de online-modus matig werkt: het idee van verschillende standaard-lobby's voor diverse spelerniveaus is leuk, maar ondanks tientallen minuten wachten werden we nooit goed en wel gekoppeld aan andere spelers.

Gelukkig zijn er andere leuke features, zoals kunnen het praten met je race-engineer middels een headset. Bovendien is de AI op de hogere niveaus nogal aan de pittige kant, waardoor het mogelijk is je te vermaken in de strijd tegen de virtuele evenknieën van de snelste mannen ter wereld. Wat dat betreft zul je F1 2015 waarschijnlijk alleen echt leuk vinden als je een die-hard F1-volger bent die koste wat kost Max Verstappens eerste seizoen wil naspelen. Wie gewoon lekker wil genieten van autoracen, is met andere titels beter af - en stiekem ook met andere raceklassen dan de Formule 1. Daar kan zelfs Max Verstappen niets aan veranderen.

Conclusie

Je moet óf heel erg van de Formule 1 houden óf de snelste raceklasse ter wereld gewoon leuk vinden om de nieuwste officiële game van Codemasters te waarderen. F1 2015 rijdt lekker en komt leuk over, maar mist inhoud en afwerking om echt indruk te maken.

7/10
7/10

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Gamer.nl

0 Reacties op: F1 2015 - Past bij het huidige Grand Prix-seizoen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.