FIFA 16 - Nóg meer realisme en emotie

Door: David Kers David | 16 juni 2015 09:06

Games

FIFA 16, ongelooflijk dat deze game nog komt, niemand verwachtte het na alle commotie rondom Blatter. Nee, gekkigheid, FIFA is routinewerk voor Electronic Arts en natuurlijk ook dit jaar kunnen we aan de slag met het voetbalspel. Wij kregen in Parijs alvast een preview-versie van FIFA 16 te spelen.

Eén van de meest gehoorde klachten over het vorig jaar verschenen Fifa 15 is dat snelle voetballers een onrealistisch voordeel hebben. Spelers met een hoge beoordeling in de zogeheten pace-statistiek sprinten verdedigers er met gemak uit. Met name tegen het einde van de wedstrijd, wanneer de defensie vermoeid raakt. Het inbrengen van een snelle speler levert in deze situatie een gigantisch voordeel op. De oorzaak hiervan is terug te leiden tot verschillende oorzaken waarop ontwikkelaar Electronic Arts (EA) gelukkig een antwoord lijkt te bieden.

Reactiesnelheid

Het eerste probleem is de trage reactiesnelheid van verdedigers, die de snelle bewegingen van sterspelers zoals Cristiano Ronaldo en Neymar onmogelijk kunnen navolgen. Verdedigend ingrijpen wanneer zulke spelers al dribbelend op de verdediging afstormen kan in Fifa 15 rampzalige gevolgen hebben. Een verkeerd getimede sliding en de weg naar het doel ligt volledig open. In Fifa 16 heeft EA dit teruggebracht door het verschil in snelheid tussen spelers met de bal en zonder te verkleinen.

Ook de toevoeging van een rits aan animaties geeft verdedigers meer mogelijkheden om sneller te reageren. Zo bestuurden we in een wedstrijd Vincent Kompany van Manchester City en maakten we een sliding op een inkomende Messi. De sterspeler veranderde op het laatste moment van richting en leek ongrijpbaar. Vanuit de sliding draaide Kompany zich echter direct om en zette hij de achtervolging in op Messi. In Fifa 15 had Kompany nog op de grond gelegen om de animatie van een sliding af te maken, terwijl Messi al richting de goal was gesprint.

Open ruimtes en spelers worden in Fifa 16 veel beter gedekt

Sowieso draagt de gehele verdediging voortaan een extra steentje bij. Open ruimtes en spelers worden in Fifa 16 veel beter gedekt. Waar verdedigers in Fifa 15 bij iedere aanval stoïcijns richting de bal mee naar voren bewegen, zien we in Fifa 16 voetballers die rekening houden met de positie van medespelers en gevaarlijke tegenspelers. Hierdoor wordt er veel minder ruimte weggegeven en zijn counters een stuk moeilijker uit te voeren. De kans is ook vele malen groter dat een bal op het middenveld wordt onderschept. Passes waarbij spelers makkelijk een voet kunnen uitsteken, worden er in dit nieuwe deel veelvuldig uitgehaald. Balveroveraars zoals verdedigend middenvelder Mascherano doen in het heetst van de strijd hun uiterste best om met een sliding een pass te onderscheppen. 

De extra animaties voor tackles zorgen er ook voor dat ballen die half hoog worden aangenomen worden makkelijker zijn af te pakken. Daartegenover staat de mogelijkheid om extra scherpe en harde passes te geven, waardoor spelers als Andrea Pirlo en Modric hun talenten maximaal kunnen etaleren. Het zorgt voor een nieuw tempo in Fifa en lijkt de balans weer terug te brengen naar een gangbaarder, realistischer niveau.

Dribbelen zonder bal

En zo zijn er nog meer toevoegingen in Fifa 16 die zorgen voor een betere spelervaring. Goede dribbelaars, zoals Robben en Messi, hebben net weer wat meer mogelijkheden tot hun beschikking. In de situatie die we al eerder schetsten, met Kompany en Messi, kun je met de Argentijn de bal laten rollen zonder deze de hele tijd aan te moeten raken. Dat levert de kenmerkende dribbel van Messi op, waarbij je als speler op ieder moment een schijnbeweging kunt maken. Tussendoor volstaat een korte tik om de bal bij je te houden. Door de dribbelknop op het allerlaatste moment te combineren met een andere knop en deze vervolgens los te laten, schiet Messi de tegenstander voorbij. Het ziet eruit zoals op tv en geeft een heerlijk gevoel van vrijheid en voldoening. Een typische Fifa-viering volgt. Die zijn dit keer een stuk minder houterig. Zo zien we spelers dit keer ook naar de camera toe sprinten, een coach in de armen springen en met het hele team feest vieren.

Het zijn kleine dingen, maar die zorgen er wel voor dat Fifa ieder jaar interessant blijft. Zo is het geven van voorzetten beter uitgewerkt en niet meer louter afhankelijk van spelerstatistieken. Ook kijken spelers beter naar de bal, zien hun gezichten er meer waarheidsgetrouw uit en lijken de vreemde fouten van doelmannen verholpen. Die reeks verbeteringen stemmen samen met de nieuwe balans positief. Hoe het zit met de uitwerking van spelopties zoals Ultimate Team en de werking van het online component is echter nog een raadsel.

Gamer.nl speelde een pre-alfa versie van Fifa 16 op de Xbox One. Fifa 16 verschijnt 24 september op pc, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3 en Xbox 360.