Heroes of Might and Magic III - HD Edition

Door: | 05 februari 2015 16:02

Games

PC REVIEW - In de jaren '90 verschenen er een aantal legendarische pc-games waar ook ik, ondanks mijn leeftijd, gelukkig nog de vruchten van heb mogen plukken. Wat te denken van bijvoorbeeld Age of Empires II en RollerCoaster Tycoon 2? Aan dit rijtje van toffe games kan met gemak Heroes of Might and Magic III worden toegevoegd. Dit derde deel in de turn-based strategy serie Heroes is bij verre na het beste deel ooit verschenen in de reeks en verwierf zo een hoge status bij miljoenen gamers. Ook ik vond het destijds een geweldige game, maar de vraag is uiteraard of Heroes III zestien jaar later met een simpele HD-upgrade nog steeds interessant is. Met de komende release van het zevende deel in de serie ging ik opzoek naar het antwoord op die vraag.

4/10
4/10
PC REVIEW - In de jaren '90 verschenen er een aantal legendarische pc-games waar ook ik, ondanks mijn leeftijd, gelukkig nog de vruchten van heb mogen plukken. Wat te denken van bijvoorbeeld Age of Empires II en RollerCoaster Tycoon 2? Aan dit rijtje van toffe games kan met gemak Heroes of Might and Magic III worden toegevoegd. Dit derde deel in de turn-based strategy serie Heroes is bij verre na het beste deel ooit verschenen in de reeks en verwierf zo een hoge status bij miljoenen gamers. Ook ik vond het destijds een geweldige game, maar de vraag is uiteraard of Heroes III zestien jaar later met een simpele HD-upgrade nog steeds interessant is. Met de komende release van het zevende deel in de serie ging ik opzoek naar het antwoord op die vraag.

Heroes III bevat drie verschillende spelmodi, te benoemen single scenario, campaign en multiplayer. Single scenario is eigenlijk niets meer dan een soort van multiplayer tegen alleen computergestuurde tegenstanders. Je kiest als eerste een scenario, vervolgens een town en kunt direct aan de slag. Bij campaign komt er een heel verhaal bij kijken die meer vertelt over de uitgebreide lore van de Might & Magic-serie – wellicht interessant voor de liefhebbers ervan. Heroes III vertelt het verhaal van een oorlog die woedt in het continent Antagarich.

Het verhaal

In totaal zijn er zeven campaigns. Deze belichten allen een andere kant van de oorlog in Antagarich, gezien er meerdere towns meevechten. Het verhaal borduurt verder op Might and Magic VI, een role-playing game in de originele reeks, waar King Roland verdwijnt en zijn vrouw Queen Catherine het rijk nu in haar eentje moet gaan besturen. In de tussentijd wordt haar vader en toenmalige koning van het land omgelegd, waardoor het rijk in handen van dark forces valt. Aan Catherine de taak om terug te keren naar Antagarich en haar land te verlossen van de ravage die de duivelse krachten veroorzaakt hebben.

De negen towns kunnen het beste worden opgedeeld in de volgende drie goedaardige: Castle (met ridders en engelen), Rampart (met elven en dwergen) en Tower (met magiërs). Daar recht tegenover staan de drie kwaadaardige: Inferno (demonen en duivels), Necropolis (skeletten en zombies) en Dungeon (ondergrondse wezens). Ten slotte zijn er twee towns die neutraal zijn: Stronghold (met goblins en orcs) en Fortress (met moeraswezens en hydra’s). Wil je het verhaal van allen deze towns weten, ga dan aan de slag met de campaign.

De multiplayer

Tot zover alle achtergrondinformatie van Heroes III. Want zoals bij veel tactische spellen, is toch de multiplayer de modus waar we het liefst mee aan de slag gaan en waar we het meeste uurtjes zoet mee zullen zijn. En dankzij Steam moet de totstandkoming hiervan makkelijker dan ooit tevoren gaan. Maar helaas. Meerdere malen heb ik geprobeerd om een potje te spelen, maar het is me niet gelukt. Vreemd genoeg krijg ik telkens maar twee lobby's om uit te kiezen en wanneer ik er eentje probeer te joinen, krijg ik een foutmelding. Na wat online research ben ik erachter gekomen dat meer mensen hier last van hebben en Ubisoft haar zaakjes tot dusver nog niet op orde heeft. En dat valt met recht een schande te noemen.

Anyway, zie een potje multiplayer als een single scenario waarin je het opneemt tegen andere spelers van over de hele wereld. Je kiest opnieuw een eigen town en gaat ter paard opzoek naar allerlei verschillende resources in het land om je heen. Deze gebruik je om je kamp uit te breiden met meer gebouwen, die je in staat zullen stellen om verschillende poppetjes te maken en met hen aan je zijde zal je het op moeten nemen tegen je tegenstanders. Probeer ze te verslaan, probeer meer kampen te veroveren en probeer om nog meer legers te maken. Zie hier de simpele, maar verslavende gameplay-formule van de Heroes-serie.

Tijdens gevechten

De game is aangepast naar de huidige standaard van breedbeeldschermen, maar dit geldt helaas niet voor de gevechten. Hier dwingt de game je terug naar de oorspronkelijke 4:3-verhouding van de oude monitoren. Ik snap best dat je het slagveld in de game niet zomaar kunt vergroten, omdat je legers dan een stukje verder zullen moeten lopen en dat brengt gevechten tegenover ranged units uit balans. Maar nu komt het ontwikkelproces ietwat lui en onafgemaakt over. De ontwikkelaar had bijvoorbeeld wat nuttige informatie over je legers in de overgebleven ruimtes kunnen weergeven. Denk bijvoorbeeld aan een soort van second screen.

Net zo irritant is dat het aantal levens van je poppetje constant verscholen raakt achter andere poppetjes en objecten in de map, waardoor je het overzicht kwijtraakt. Een klein probleem, maar met grote irritaties tot gevolg en zo moeilijk om dat op te lossen had het niet kunnen zijn. Zeker gezien de gevechten - naarmate je het spel langer speelt - toch al traag gaan aanvoelen. Helaas geldt dit ook voor de aanvallen van je poppetjes, omdat de animaties hiervan niet vloeiend zijn.

Gemiste kansen

Een feature die Heroes of Might and Magic III – HD Edition mist, is de Random Map-functie, die je in staat stelt om met één druk op de knop een door de computer gegenereerde map te voor schijn te toveren. Dit zorgt ervoor dat geen enkel potje Heroes hetzelfde is en dat het altijd eerlijk blijft, gezien het constant veranderd. Echter, tot veel frustratie van Heroes III-fans, zit deze functie niet in de HD-remake van Ubisoft. De uitgever heeft nooit verklaard waarom, maar om in het jaar 2015 zo een optie uit een zestien jaar oude game te slopen, valt heel moeilijk goed te praten.

Tevens een gemiste kans is het niet meeleveren van de twee uitbreidingen die voor Heroes III verschenen zijn, te benoemen Armageddon’s Blade en The Shadow of Death. Die eerste, die zeven maande na het origineel verscheen, introduceerde zelfs een geheel nieuwe town, namelijk Conflux. Het is jammer dat Ubisoft van Heroes III – HD Edition geen compleet pakket wist te maken. De uitgever heeft aangegeven dat het ontbreken van de uitbreidingen komt doordat de broncode hiervan jaren geleden verloren is gegaan, maar had dan wellicht iets van een alternatief gepresenteerd.

Oké, ik weet het. Een hoop negativiteit en al met al blijft Heroes III min of meer wat het in 1999 al was. Vond je het toen een geweldige game, dan is het de aanschaf wellicht waard. Of dit nu de remake op Steam of het origineel via GOG.com – Heroes blijft Heroes. Echter, een game met de status van Heroes III en een miljoenenstudio als Ubisoft erachter had een betere remake dan dit verdiend. Zo ondersteunt de game bijvoorbeeld ook geen Steam Workshop, waardoor er geen door spelers gecreëerde content zal verschijnen. Dit was bij Age of Empires II: HD Edition bijvoorbeeld wel het geval, wat resulteerde in een heuse uitbreiding die zelfs geheel nieuwe beschavingen bevatte. Maar ondanks dat Ubisoft zegt te luisteren naar haar community, hoeven we dit bij Heroes III dus niet te verwachten.

Conclusie

Concluderend blijft Heroes of Might and Magic III een steengoede game. Het heeft een formule dat anno 2015 nog steeds werkt en lijkt verder geheel tijdloos te zijn, maar de remake op zich is weinig waard. Je kunt het namelijk geen compleet pakket noemen en wat het wel bevat, had beter gekund. Desondanks durft uitgever Ubisoft er wel 15 euro voor te vragen. Maar neem eens een kijkje bij GOG.com en je ziet het origineel mét de Random Map-functie en de twee uitbreidingen voor bijna de helft van de prijs van de HD-remake. En op zo een moment begin ik me af te vragen hoe Ubisoft dat goed denkt te praten. Ja, dat HD-sausje laat de game er wel mooier uitzien, maar dat weegt niet per se op tegen het ontbreken van eerdergenoemde functie en uitbreidingen – ook vanuit principieel opzicht.

Al met al blijf ik een liefhebber van de serie en met het dit jaar verschijnende Might & Magic Heroes VII in het achterhoofd ga ik in ieder geval nog de komende maanden genieten van de game. Wat Ubisoft met Heroes VII gaat doen, daar ben ik na de release van deze remake des te benieuwder naar geworden. Het bedrijf zegt te luisteren naar haar community, maar helaas denk ik dat we die belofte beter met een korreltje zout kunnen nemen. We zullen zien...