Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Heroes of the Storm - Dé pc-game die je de zomer doorhelpt

Door: | 11 juni 2015 19:29

None
Games

De basis van Heroes of the Storm is in principe niet heel anders dan van andere moba’s. Je speelt vijf tegen vijf, bestuurt één held per speler, bekijkt de game van bovenaf en moet elkaars basis vernietigen. Het spel ziet eruit als een traditionele moba, maar door een paar simpele aanpassingen speelt het niet zo. En juist die extra elementen maken Heroes of the Storm het snelle en actievolle spel dat we waarderen.

Score
80
  • Pluspunten
  • Map objectives verfrissend, matches spannend tot het einde, veel variatie in helden en hun vaardigheden, toegankelijk voor beginners, constante actie en hoog tempo, goed level- en beloningssysteem
  • Minpunten
  • Pas echt interessant met Hero League, voorwerpen en helden duur, zonder eigen team iets te veel overgeleverd aan willekeur, soms te gebalanceerd

None

Heroes of the Storm is het hyperactieve broertje van DotA 2. Blizzard heeft het vrij trage spelprincipe van moba’s op de schop gegooid en ruimte gemaakt voor een vlotte toegankelijke teamgame. Ieder potje in Heroes of the Storm is van begin tot eind spannend. Het feit dat je in één game kunt spelen met alle bekende helden uit het Blizzard-universum, maakt het extra leuk en een tikje nostalgisch.

Blizzard heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat het met Heroes of the Storm een andere doelgroep wil aanspreken dan DotA 2 of League of Legends. De ontwikkelaar mikt, net zoals met z'n andere games, op een meer casual speler, die snel een potje wil doen en minder geduld heeft voor diepgaande strategieën. Dat wil niet zeggen dat potjes in ‘Heroes’ minder spannend zijn, maar wel dat ze toegankelijker zijn. Of je nou zeer ervaren bent of juist niet, deze game heb je binnen enkele minuten onder de knie. 

None

In Heroes of the Storm is het bijvoorbeeld niet mogelijk om je held met wapens en andere voorwerpen uit te rusten, zoals in andere moba’s wel gebruikelijk is. Dat scheelt extra keuzemomenten. Daarnaast hebben vaardigheden zeer lage cooldowns zodat je eindeloos kunt blijven aanvallen en duren de potjes met gemiddeld twintig minuten vrij kort. Het mooie daaraan is dat je al vanaf het begin van de match de actie in kunt duiken. Je hoeft niet minutenlang op te bouwen voordat je het duel met de tegenstander aangaat.

Vaak zit je al in de eerste minuut in een episch vijf-tegen-vijf-gevecht en probeer je alvast het eerste voordeel te behalen. Een match is dan ook vaak een aaneenschakeling van gevechten en actie.

Meer actie

De actie wordt extra gestimuleerd doordat beide teams een gemeenschappelijk doel hebben: map objectives. De map objectives zijn eigenlijk speciale aanvallen die per map verschillen en die je team naar de overwinning helpen. Soms moet je munten verzamelen voor een spookpiraat, die vervolgens de tegenstander bestookt met zijn kanonnen. Of je moet een reusachtige drakenkrijger oproepen door twee punten met succes te veroveren. En soms is het gewoon een kwestie van een punt veroveren en vasthouden. Win je zo’n objective, dan vergaar je enorm veel offensieve kracht.

None

De map objectives zijn vaak doorslaggevend voor de overwinning. Als het team het met offensieve voordeel wil je zo snel mogelijk zo veel mogelijk torens neerhalen. De benadeelde partij moet juist de schade beperken. Vooral de levels waarin je beeldvullende monsters mag besturen om de vijand mee te bestoken zijn leuk.

Het blijft keer na keer indrukwekkend om met enorme gevaartes grote gaten in de verdediging van je tegenstander te slaan. Als je dat bovendien goed uitvoert, ben je dichtbij de overwinning. Als je aanval misgaat, dan gaat het ook goed mis. De objectives dwingen de teams om constant in beweging te blijven en de actie op te zoeken. Dat houdt de spanning constant hoog. 

Pure teamplay

De focus ligt naast ononderbroken actie ook op teamplay. Of je een potje wint is helemaal afhankelijk van je team. Er zal nooit één persoon zijn die z’n team op eigen houtje naar de overwinning leidt. Iedereen is even belangrijk voor de overwinning en dat betekent ook dat je je team goed moet samenstellen. Je hebt altijd iemand nodig die de hele bende heelt, een held die de klappen vangt en een paar gasten die snel en hard kunnen aanvallen. Als je in je eentje speelt is zo'n team nog wel eens lastig bij elkaar te krijgen, want je weet niet met wie je gaat samenspelen. 

None

Sterker nog, de eerste dertig levels mag je alleen maar Quick Match spelen en word je overgeleverd aan willekeurige maps met willekeurige teamgenoten. Voordat je level 30 hebt bereikt, moet je flink wat potjes spelen. Op den duur wordt het vrij irritant dat je overgeleverd bent aan die willekeur.

Vanaf level 30 speel je Hero League vrij en begint de game pas echt. Dan ligt ook het niveau opeens een stuk hoger. In die modus zie je namelijk nog voordat je je personage kiest welke map je gaat spelen. Bovendien kun je de keuze voor een held af laten hangen van de keuzes die de tegenstander maakt.

De helden zijn trouwens oude en nieuwe bekenden uit het Blizzard-universum. Denk aan hele bekende personages als Diablo, Thrall en Kerrigan, maar soms passeert er ook held uit een Blizzard-klassieker, zoals The Lost Vikings. Het is erg gaaf om weer met dat soort klassieke personages te spelen en ze in deen compleet absurde setting te ervaren. Heroes of the Storm is wat dat betreft een beetje een trip down memory lane. Het fijne is ook dat elke held daadwerkelijk anders speelt en echt iets unieks meebrengt in een gevecht. Twee healers spelen nooit op dezelfde manier. Juist die verschillen zorgen ervoor dat het experimenteren met teamcombinaties zo belangrijk is.

None
None

Belonen en verdienen

Zoals je van Blizzard kunt verwachten zit er ook een uitgebreid beloningssysteem in Heroes of the Storm. Of je nu wint of verliest, je boekt altijd een soort van vooruitgang. In principe is Heroes of the Storm free-to-play, waardoor er elke week een paar gratis helden te spelen zijn. Door bijvoorbeeld dagelijkse missies te doen, spaar je goud en ga je in levels omhoog.

Zo speel je bijvoorbeeld mounts, skins en avatars vrij. Dat is net zo verslavend als het klinkt en je speelt natuurlijk net zo lang tot je met dat goud je favoriete held kunt kopen. Voordat je iets kunt kopen, ben je wel even zoet. Daarom kun je er ook voor kiezen om de helden met echt geld te kopen. En dat is net het punt waar Blizzard de plank een beetje misslaat: voor een nieuwe held ben je al gauw tien euro kwijt. Als je er meer tegelijk wilt, kun je geld besparen door een bundel te kopen voor ongeveer 40 euro. Vergeleken met andere moba's is dat nogal prijzig.

Vooral het feit dat Heroes of the Storm je dwingt om tien helden in je bezit te hebben voordat je aan de Hero League mag meedoen, voelt niet goed. Alsof de inhoud van je portemonnee het bewijs is dat je mee mag doen met de grote jongens. Hier had Blizzard best wat beter om kunnen gaan met z'n fans die het wat minder breed hebben, want tien helden heb je niet zomaar bij elkaar gespeeld. 

None

Balanceren

Toch is dat een kleine smet op een verder uitstekende game. Perfect is Heroes of the Storm net na lancering nog niet, want er moeten nog wat kleine schoonheidsfoutjes uit de game gehaald worden. Ook moet Blizzard nog sleutelen aan de balans. In het geval van Heroes of the Storm is minder balans misschien zelfs wel fijn. Op elk moment tijdens een match kan het tij keren en kun je toch nog verliezen. Zelfs al gaat alles goed, dan kan één verkeerde inschatting de boel weer omdraaien. Meestal zal het beste team winnen, maar soms is de game gewoon te evenwichtig.

Veel meer dan kleine minpunten komen we niet. Heroes of the Storm is met zijn sfeer, toegankelijkheid en hoge funfactor een welkom en typisch antwoord van Blizzard op het vastgeroeste moba-genre.

1 Reacties op: Heroes of the Storm - Dé pc-game die je de zomer doorhelpt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None
    2 jaren geleden mmrijn
    Gaaf!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.