Just Cause 3 - Alles opblazen, het is heerlijk

Door: | 08 juli 2015 21:07

Games

Games zijn een prachtig medium. Ze laten je epische verhalen beleven. Emotionele ervaringen die je nog jarenlang bijblijven. Momenten waarop je stilstaat bij de zin van het leven en levensvragen gaat stellen. Dat is de kracht van games. Maar soms heb je daar helemaal geen zin in. Dan wil je gewoon zoveel mogelijk opblazen, het liefst zonder context. Daarvoor hebben we Just Cause 3.

Just Cause 2 is voor mij nog steeds één van de leukste games van de vorige generatie. Het spel plaatste je in een enorme open wereld, gaf je de beschikking over explosief wapentuig en liet je vervolgens je gang gaan. Deel 3 doet in feite nog steeds hetzelfde. De omgeving is veranderd, het verhaal (voor zover daar sprake van is) is anders en je hebt de beschikking over nieuwe gadgets, maar het doel van de game blijft hetzelfde: zoveel mogelijk chaos scheppen op een exotisch eiland.

Die chaos is gelukkig wel minder belangrijk geworden. In Just Cause 2 werd chaos uitgedrukt in punten en moest je steeds een bepaald aantal chaospunten behalen om de volgende missie vrij te spelen. Dat verplichtte je om zijmissies en andere taken uit te voeren terwijl je daar misschien helemaal geen zin in had. In Just Cause 3 is dat verleden tijd en heb je veel meer vrijheid. Er is naast de hoofdmissies nog steeds genoeg te doen, maar als je simpelweg in een rap tempo het verhaal wilt afwerken, is dat ook mogelijk. Je krijgt dus meer vrijheid en dat is natuurlijk waar Just Cause altijd om heeft gedraaid.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/just_cause_3/just_cause_3_video_preview_hd720p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/just_cause_3/just_cause_3_video_preview_hd720p.mp4[/video]

Doorgeslagen adelaar

Naast deze toegenomen vrijheid biedt Just Cause 3 nog een grote verbetering: de toevoeging van het wingsuit. Met dit pak krijg je in feite vleugels en zweef je als een doorgeslagen adelaar over het nieuwe eiland Medici. Natuurlijk heb je ook nog steeds de beschikking over Rico's iconische grijphaak en deze zorgt in combinatie met het wingsuit voor een heerlijke bewegingsvrijheid. Door je al zwevend vooruit te trekken beweeg je vliegensvlug over het eiland en dan komt de grijphaak pas echt tot zijn recht.

Je grijphaak beschikt nu bovendien over een retract-functie, waarmee je de uiteinden naar elkaar toe kunt trekken. Dit zorgt voor heerlijk destructieve scenario's. In de demonstratie zagen we bijvoorbeeld een militaire basis met daarin een torenhoge, ronde opslagtank voor benzine. Rico bevestigde het ene uiteinde van zijn grijphaak aan de opslagtank en het andere deel aan de grond, waarna hij de retract-functie activeerde. Door de kracht van de grijphaak werd de opslagtank losgetrokken en rolde deze als een explosieve bowlingbal de rest van de basis in. Binnen enkele seconden ontstond een vuurzee die het complete complex vernietigde. Dát is pas destructie.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/just_cause_3/just_cause_3_e3_2015_gameplay_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/just_cause_3/just_cause_3_e3_2015_gameplay_hd1080p.mp4[/video]

Kleine verbeteringen

Zo'n explosie trekt natuurlijk de aandacht en dus is het verstandig om je snel uit de voeten te maken. In zulke gevallen komt een auto goed van pas en gelukkig heeft Avalanche de besturing van deze voertuigen flink verbeterd. Niet langer voelt het alsof je RC-wagentje door een moeras moet manoeuvreren de besturing van auto's voelt in Just Cause 3 vloeiender en minder houterig aan. Ook het vliegen gaat een stukje fijner en je hebt voortaan zelfs de mogelijkheid om vrij over de bovenkant van je zweefvliegtuigje te lopen. Het zijn kleine, maar zeer welkome veranderingen.

Toch is het jammer om te zien dat Avalanche het bij deze kleine veranderingen houdt. Hoewel ik niet kan wachten om straks Medici aan stukken te blazen, biedt Just Cause 3 wel erg weinig vernieuwing ten opzichte van zijn voorganger. Dat het gros van de dingen die tijdens de presentatie werden getoond ook al mogelijk was in Just Cause 2, zegt wel genoeg.

Conclusie

Met een tropisch eiland, explosieve wapens, een grijphaak en een wingsuit wordt Just Cause 3 misschien wel de leukste sandbox-game van dit najaar. Tegelijkertijd is het wel een zandbak waar waarvan je elke hoek al kent en zelfs het nieuwe zand kan daar niets aan veranderen. Ben je op zoek naar compleet nieuwe game-ervaringen, dan kun je Just Cause 3 beter links laten liggen en je aandacht focussen op games als For Honor en Horizon. Wil je gewoon onbekommerd lol trappen, zet 1 december dan met een rode stift in je agenda.