Lara Croft and the Temple of Osiris

Door: | 24 december 2014 08:12

Games

PS4 REVIEW - Lara Croft, 's werelds bekendste 'gamechick', draait haar hand niet om voor een beetje avontuur. De Britse archeologe heeft al menig land bezocht in haar zoektocht naar schatten. Waar je normaliter tijdens haar speurtocht ruimschoots van haar prominent aanwezige voorgevel kunt genieten, besloot ontwikkelaar Crystal Dynamics het in 2010 met Lara Croft and the Guardian of Light eens over een andere boeg te gooien. Deze downloadable game maakte namelijk gebruik van een isometrisch perspectief. De kwaliteit van de game leed hier echter zeker niet onder en Guardian of Light bracht een vermakelijk avontuur.

7/10
7/10
PS4 REVIEW - Lara Croft, 's werelds bekendste 'gamechick', draait haar hand niet om voor een beetje avontuur. De Britse archeologe heeft al menig land bezocht in haar zoektocht naar schatten. Waar je normaliter tijdens haar speurtocht ruimschoots van haar prominent aanwezige voorgevel kunt genieten, besloot ontwikkelaar Crystal Dynamics het in 2010 met Lara Croft and the Guardian of Light eens over een andere boeg te gooien. Deze downloadable game maakte namelijk gebruik van een isometrisch perspectief. De kwaliteit van de game leed hier echter zeker niet onder en Guardian of Light bracht een vermakelijk avontuur.

Met z'n vieren op avontuur

Niet alleen door het isometrische perspectief wist Lara Croft and the Guardian of Light als spin-off van de Tomb Raider-games te verschillen, maar ook door het feit dat co-op in deze spin-off centraal staat. Waar je in Guardian of Light met één andere speler tombes kon gaan verkennen, kun je nu met drie andere vrienden de tempel van de Egyptische god Osiris verkennen. Naast Lara Croft kan je namelijk ook met de archeoloog Carter Bell en de mythische Horus en Isis spelen. Het verhaal over het hoe en wat weet weinig te interesseren, maar in Temple of Osiris draait het dan ook veel meer om de uiterst vermakelijke co-operatieve gameplay.

Centraal hierin staan de verschillende vaardigheden die enerzijds avonturiers Lara en Carter en anderzijds de goden Horus en Isis hebben. Evenals in de voorganger kan je met Lara (en dus ook met Carter) middels een grijphaak op moeilijk bereikbare plaatsen komen en kan je met een fakkel voor wat extra vuur zorgen. Horus en Isis beschikken dan weer over een magisch schild waarmee ze zichzelf kunnen beschermen en middels magie kan je onder andere bepaalde platformen doen bewegen. Minstens zo belangrijk is echter ook de importantie van het samenspel. Met Lara's grijphaak kan je andere spelers ophijsen en het magische schild van Isis en Horus kan als opstapje gebruikt worden. Spelers van Lara Croft and the Guardian of Light zal dit allemaal niet onbekend in de oren klinken, want aan Lara's vaardigheden is weinig veranderd en Horus en Isis doen ook wat denken aan Totec.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/lara_croft_and_the_temple_of_osiris/lara_croft_and_the_temple_of_osiris_co_op_developer_diary_hd720p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/lara_croft_and_the_temple_of_osiris/lara_croft_and_the_temple_of_osiris_co_op_developer_diary_hd720p.mp4[/video]

Naast het belang van samenspel glorieerde de voorganger van Temple of Osiris ook met een andere feature, namelijk de challenges. Niet alleen word je uitgedaagd om al puzzelend, en af en toe met een portie geweld, uit tombes te ontsnappen, je streeft er onder andere ook naar om genoeg punten te verzamelen tijdens dit avontuur. Indien je genoeg punten verzameld, speel je immers weer nieuwe wapens vrij. Hier blijft het echter niet bij, want ook als je een missie bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd uitspeelt of in bepaalde secties geen schade oploopt, word je beloond met loot. Zo ontvang je onder andere health en ammo upgrades, evenals ringen, die passieve bonussen geven, en amuletten, die een bonus geven als je niet geraakt wordt.

Op de bank én online

Hoewel Temple of Osiris zeer vermakelijk is, zal het Guardian of Light-veteranen ongetwijfeld opvallen dat er op het gameplay-vlak niet bijster veel veranderd ten opzichte van de voorganger. Een groot voordeel in dit nieuwe deel in vergelijking met zijn voorganger is de toevoeging van online co-op, destijds een grote gemis bij de release van Guardian of Light. Natuurlijk kan je ook dit deel in je eentje spelen, maar daarmee doe je de game veel te kort. Als enkel Lara tombes verkent, heeft ze op magische wijze ook de beschikking over de krachten waarover Horus en Isis beschikken en het haalt veel van de charme van de puzzels weg. Mocht je dan ook geen vriend of familielid bereid vinden om wat Egyptische tombes te gaan verkennen (of simpelweg niet over vier controllers beschikken), kan je het nog altijd online gaan proberen.

Onoverzichtelijk

Toch kent de game, naast het gebrek aan wezenlijke vernieuwing, nog wat kleine pijnpuntjes. Zo is de map van de hub, die de diverse tombes met elkaar verbind, niet erg duidelijk en is het zo soms onduidelijk waar je nu precies moet zijn voor de volgende tombe in de verhaallijn. Ben je eenmaal in een dergelijke missie aanbeland, is het niet altijd gedaan met het speurwerk. Doordat de camera in de co-op, uitgerekend het speerpunt van de game, niet altijd meewerkt, zal je af en toe jezelf kwijtraken en een onnodige dood sterven.

Conclusie

Lara Croft and the Temple of Osiris is een vermakelijk co-operatief tussendoortje, al voelt het niet zo verfrissend aan als zijn voorganger. Natuurlijk, je kunt nu met z'n vieren samen spelen, maar op het gebied van gameplay verandert er niet bijster veel. Voor eenieder die Guardian of Light kon waarderen, is Temple of Osiris echter bij uitstek geschikt om met een vriend op de bank of online eens wat tombes te bezoeken. De formule van samen, met ieder zijn eigen vaardigheden, puzzelen en het verslaan van vijanden staat immers nog steeds als een huis en dat maakt dat dit spel voor liefhebbers van co-op een titel is die zeker op het verlanglijstje mag prijken.