Mighty No. 9

Door: Michel Musters | 05 juli 2012 13:07

Games

Voor de gamers van de oude garde is het altijd leuk als een bekende ontwikkelaar weer van zich laat horen. Neem nu Keiji Inafune, een naam die je wellicht niks zegt, maar zijn legacy des te meer. Hij is de mede-bedenker van de Mega Man-franchise en ook verantwoordelijk voor onder andere Dead Rising en Lost Planet. Toch is vooral Mega Man relevant als we spreken over zijn nieuwe game, Mighty No. 9. De game doet qua uiterlijk heel erg denken aan Mega Man, maar is in basis toch echt een hele andere game.

Score 30
  • Pluspunten
  • Spoorde ons aan om maar weer de Mega Man Legacy Collection op te starten
  • Minpunten
  • Lelijk vormgegeven, veel bugs, dashsysteem voelt als een suffe verplichting, lui leveldesign

Mighty No. 9 had een geweldige voortzetting kunnen zijn van een aloude franchise, maar is in plaats daarvan een goedkoop product waar amper een vorm van creativiteit in terug te vinden is. Dit gunnen we Mega Man op geen enkele manier.

Heel veel upgrades

Might No. 9 is begonnen als Kickstarter en omdat het doel al binnen twee dagen gehaald werd, is het project behoorlijk ambitieus geworden. De game zal dan ook voor alle mogelijke platformen verschijnen. In de sidescroller speel jij Beck, die als een soort Kirby door het leven gaat. Wees niet bang: Beck ziet er een stuk stoerder uit dan de roze kauwgombal, maar hij kan ook wapens en eigenschappen van zijn tegenstanders overnemen. Hier vinden we het grote verschil met de Mega Man-games en direct het unieke element van het spel.

Het zal namelijk niet gemakkelijk zijn om de acht eindbazen (Beck is de negende) te verslaan. De platformer is een stuk moeilijk dan bijvoorbeeld de Mario-games. Gelukkig kom je beslagen ten ijs, want naast springen en schieten, kun je ook dashen. Hiermee zijn de dikste combo's te verdienen, want stun je een vijand met je wapen, dan kun je hem kapotmaken met je dash voor extra punten. Door bazen en andere tegenstanders te verslaan, kun je bovendien transformeren. Hiermee kun je bijvoorbeeld ijs gebruiken, vuur, een jetpack en jezelf zelf omtoveren tot samoerai.

Alle bovenstaande elementen zijn natuurlijk niet volledig nieuw Mario kan al sinds het eerste deel vuurballen schieten. Het is echter de combinatie van de krachten en de sfeer van het spel die Mighty No. 9 uniek maken. De game ziet er prachtig uit, met een mooie combinatie van 3D-elementen in de 2D-wereld. Het loopt ontzettend vlot en is enorm uitdagend.

Voorlopige conclusie

Wat mij betreft zijn de hoogtijdagen van de platformgames wel voorbij. Echter, af en toe komt er nog een spel binnen het genre langs dat hoge ogen gooit. Dat is absoluut het geval met Mighty No. 9. De combinatie van krachten, de soepele en uitdagende gameplay en de grafische pracht maken dit een platformer om naar uit te kijken.

Bron: null