Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Project CARS

Door: | 16 mei 2015 12:59

None
Games

PS4 REVIEW - Het heeft even geduurd voordat Project CARS, dat staat voor Community Assisted Racing Simulator, is verschenen. Hoewel de game, die mede door de community gefinancierd is, aanvankelijk eind 2013 had moeten verschijnen, heeft het uiteindelijk tot 7 mei geduurd voordat het racespel voor de PlayStation 4, Xbox One en pc verscheen. Of de racesim van Slightly Mad Studios dit lange wachten waard is geweest, lees je hieronder!

8/10
8/10
PS4 REVIEW - Het heeft even geduurd voordat Project CARS, dat staat voor Community Assisted Racing Simulator, is verschenen. Hoewel de game, die mede door de community gefinancierd is, aanvankelijk eind 2013 had moeten verschijnen, heeft het uiteindelijk tot 7 mei geduurd voordat het racespel voor de PlayStation 4, Xbox One en pc verscheen. Of de racesim van Slightly Mad Studios dit lange wachten waard is geweest, lees je hieronder!

In de grindbak

Met Project CARS wil Slightly Mad Studios een racegame neerzetten die de realiteit zo goed mogelijk benaderd en dat is gelukt. Het volgen van de goede racelijn, op tijd remmen, voorzichtig insturen en vervolgens gedoseerd gasgeven het is allemaal van levensbelang als je niet spinnend op het asfalt, of zelfs de grindbak, wilt staan. Hoewel Project CARS, zeker voor de leek, wat gewenning vraagt, weet de game het gedrag van raceauto's uitstekend te benaderen en met een beetje oefening voelt de racesim heel natuurlijk aan. Vergevingsgezind is de game echter niet, maar daar is niets mis mee. Met een controller kan je de auto's prima bedwingen, maar wil je echt scherpe tijden neerzetten, dan zal je aan de slag moeten met een racestuur.

Project CARS biedt natuurlijk niet het ultieme realisme zoals iRacing of rFactor dat wel doet, maar is bovenal een game en geen pure simulator. Toch verschilt Project CARS ook duidelijk van meer casual racespellen als bijvoorbeeld Forza en DriveClub. Het is racen om het racen en niet omdat je een wortel voor de neus wordt gehouden in de vorm van geld, experience of wat dan om zo nieuwe auto's vrij te spelen. Natuurlijk, winnen is leuk, maar Project CARS daagt je uit om verder te kijken. Stiekem geeft het veel meer voldoening om achterin het grid te starten en met fraaie inhaalacties uiteindelijk in de middenmoot te finishen, dan wanneer je van meet af aan de eerste plek verdedigt. Je wordt hier ook niet voor gestraft, want experience of geld loop je met die plek in de middenmoot niet mis.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2012/project_cars_madstudio/project_cars_launch_trailer_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2012/project_cars_madstudio/project_cars_launch_trailer_hd1080p.mp4[/video]

From Zero to Hero

Vanaf het moment dat je met Project CARS start, kan je namelijk met iedere auto op ieder circuit terecht en de keuze is overweldigend. Met een snelheidsduivel als de McLaren 12C over het circuit van Zolder racen, met een Renault Clio langs de kustlijn van de Middellandse Zee toeren of met veertig karts crossen in Le Mans het kan allemaal en het aantal beschikbare circuits is legio. Hoewel je direct in het diepe kunt duiken en dus gelijk met alle auto's op ieder circuit aan de slag kunt, is het niet onverstandig aan om de kneepjes van het vak te leren middels de carrièremodus. Hierbij is 'Zero to Hero' de meest in het oog springende van de drie beschikbare carrièreopties.

Bij de 'Zero to Hero'-modus start je in een simpele 125cc kart, terwijl je jezelf langzaam maar zeker op kunt werken. Naar mate je presteert, word je uitgenodigd voor steeds prestigieuzere race-evenementen, zoals het minstens twee uur durende '24 uur van Le Mans'-evenement, totdat je op het podium van de Formula A (of een andere racediscipline) prijkt. De Formula A ja, en niet de Formule 1, aangezien ontwikkelaar Slightly Mad Studios niet over deze licentie beschikt. Dit vloeit ook door in de diversiteit aan auto's die Project CARS biedt. Hoewel het spel met ruim zestig auto's een respectabel aantal bolides bevat, is dit voor een groot gedeelte uitgesmeerd over een select aantal merken als Ford, BMW en Mercedes, terwijl bijvoorbeeld Ferrari en Lamborghini in het geheel ontbreken. In de toekomst zullen er echter nog wel meer nieuwe auto's, gratis aan Project CARS worden toegevoegd, waarbij wordt gestart met de Lykan Hypersport. Daarnaast voelt iedere bolide uniek aan en zijn auto's in veel verschillende disciplines beschikbaar. Hoewel je je favoriete auto of merk misschien dus zult missen, is er genoeg keuze.

De keuze is reuze

Keuze is dan ook het toverwoord in Project CARS. In Project CARS draait het namelijk allemaal om het bieden van opties en dat toont de game in alle facetten. Zodra je de game opstart, word je namelijk al overdonderd met alle mogelijkheden en opties die de game naar je toegooit. Je kunt alles namelijk tot in de puntjes tweaken naar jouw voorkeuren. Iedere auto kan je tot in de kleinste details naar wens afstellen, diverse assists zijn beschikbaar, je ideale race zet je inclusief weereffecten zo in elkaar en je kunt zelfs op de console (!) spelen met diverse grafische instellingen. Hoewel de racefanaat zich onmiddellijk als een vis in het water zal voelen met al deze afstemmogelijkheden, kan het ook wat ontoegankelijk aanvoelen aangezien uitleg over de vele opties vooral schittert in afwezigheid. Het helpt ook niet mee dat de user interface van Project CARS op z'n zachtst gezegd matig is. Deze glorieert in onlogica en bij vlagen een ramp is in te navigeren. De talloze opties die Project CARS zijn glans geven, blijken af en toe dan ook juist een vloek.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2012/project_cars_madstudio/project_cars_renault_sport_trailer_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2012/project_cars_madstudio/project_cars_renault_sport_trailer_hd1080p.mp4[/video]

Het is dan ook overduidelijk dat Slightly Mad Studios met Project CARS een ambitieuze game op poten heeft gezet, die op veel fronten slaagt in zijn doelen. Ironisch is echter, dat ondanks het feit dat Project CARS meerdere malen is uitgesteld, de game toch nog altijd niet helemaal af voelt. Dit zit hem vooral in kleine dingen, zoals niet altijd kloppende volgtijden, rare pitstop-animaties, soms wat typische A.I. en inconsequentie in straffen. Een halszaak is het allemaal niet, maar het doet wel af aan de verder uitstekende ervaring. Daarnaast kampt de game, in ieder geval op console, zeker bij de 'grotere' races met flinke laadtijden.

Conclusie

Project CARS is overduidelijk een ontzettend ambitieuze racesimulatiegame en ontwikkelaar Slightly Mad Studios is grotendeels in zijn opzet geslaagd. Het racen voelt aangenaam realistisch aan en je kunt op talloze circuits je ideale wedstrijd van kwalificatie tot finishlijn doorspelen. De keuze is grandioos en dat is misschien wel de grootste valkuil van Slightly Mad. De game kan, niet alleen op het gameplayvlak, namelijk wat ontoegankelijk aan doen en de menu's mogen nog wel wat slicker. Als je eenmaal met een ronkende motor op het circuit staat, genietende van de grafische pracht, de souplesse van 60 frames-per-seconde en bovenal het heerlijke racen, ben je dat echter allemaal snel vergeten.

0 Reacties op: Project CARS

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.