© PXimport

Resident Evil HD

Geplaatst: 1 februari 2015 - 11:37

Aangepast: 16 november 2022 - 09:21

Redactie ID.nl

PC REVIEW - Remakes zijn helemaal hip. Waar veel van de recente heruitgaven echter een relatief nieuwe game opnieuw op de markt brengen, is dat met Resident Evil HD Remaster wel anders. De vorige versie komt namelijk uit 2002 en zelfs die game was al een remake. De originele Resident Evil is namelijk al 18 jaar oud! Opnieuw - of, zoals in mijn geval: voor het eerst - kruipen we in de huid van Jill Valentine of Chris Redfield en verkennen we het grote, verlaten huis in Raccoon City.

5/105/10PC REVIEW - Remakes zijn helemaal hip. Waar veel van de recente heruitgaven echter een relatief nieuwe game opnieuw op de markt brengen, is dat met Resident Evil HD Remaster wel anders. De vorige versie komt namelijk uit 2002 en zelfs die game was al een remake. De originele Resident Evil is namelijk al 18 jaar oud! Opnieuw - of, zoals in mijn geval: voor het eerst - kruipen we in de huid van Jill Valentine of Chris Redfield en verkennen we het grote, verlaten huis in Raccoon City.

Survival-horror

Resident Evil was in 1996 één van de eerste survival-horror-games en heeft daar veel lof voor gekregen. Het heeft het genre gedefinieerd en in zekere mate is de serie in het genre een grote speler gebleven. Zoals je misschien al geraden had, draait het in survival-horror-games om overleven terwijl je allerlei gruwelijke dingen tegenkomt. Helaas is Resident Evil hier niet zo goed meer in als 18 jaar geleden. Er waren zelden momenten waarop ik op het puntje van mijn stoel zat, terwijl dat juist zo vet is in horrorgames. De adrenaline als je schrikt mist daardoor, je hoort de zombies aankomen en zelfs wanneer dat niet het geval is, zul je niet snel schrikken.

Zombie-zombies

De zombies in Resident Evil zijn namelijk meer een irritatie dan een enge tegenstander. Heb je een kogel in je pistool, dan schiet je het brein uit je ondode tegenstander, heb je geen vuurwapens en wel een mes.... Dan loop je om de zombie heen. Overigens is het vaak beter om om de zombies heen te lopen, aangezien ze de neiging hebben niet helemaal dood te gaan, maar daar zal ik niet te veel over vertellen.

Verder zit er niet erg veel variatie in de vijanden die je zal vinden op je pad door het 'verlaten' huis. Uiteraard is dat niet heel erg voor een game die zo duidelijk rust op het succes dat zombies hebben gehad in het genre, waarbij je vijanden bestaan uit zombies, zombiehonden en ook grote spinnen maken een entree in de game.

Spinnen, zombies en realisme

Uiteraard loop je met je Special Tactics And Rescue Service (S.T.A.R.S.) niet zomaar te neuzen in het huisje in Raccoon City. Je bent hier met een doel. De S.T.A.R.S. werden hier eerst heen gestuurd om een groep 'kannibalen' te onderzoeken, maar verdwenen. Toen het tweede team kwam, zat jij als speler daarbij. De kannibalen zijn natuurlijk niet echt kannibalen maar zombies en zonder het verhaal verder te verklappen, is het toch fijn dat er een reden gegeven wordt voor dingen als gigantische spinnen, door middel van een virus dat ook in de zombies zit.

Mooie zombies

Het grafische aspect van Resident Evil is iets wat nogal gevoelig ligt. Aan de ene kant zijn er mensen die vinden dat een game die 'zo goed' is als deze niet beoordeeld moet worden op het grafische vlak, terwijl anderen vinden dat je 18 jaar later een mooiere game moet neerzetten. Voor beide valt wel iets te zeggen. Zo zou Resident Evil misschien meer sfeer hebben als de camera niet op de meest gruwelijke manieren vaststond. De grootste schrikmomenten uit mijn speeltijd waren toch wel de momenten waarop er gezorgd moest worden dat je van punt A naar punt B ging en dit vervolgens in één keer wou doen, in plaats van tig keer de verkeerde kant oplopen door plotseling verspringende camerapunten.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/resident_evil_hd/resident_evil_hd_pc_gameplay_footage_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/resident_evil_hd/resident_evil_hd_pc_gameplay_footage_hd1080p.mp4[/video]

Zonder aan de ziel van de game te zitten is er toch gedaan wat kon. Zo zijn voornamelijk de character models geüpdatet en zijn de achtergronden breedbeeld gemaakt. Overigens valt dit zeer op waar in het origineel en ook in de GameCube-remake de personages nog goed in de achtergrond pasten, lijken deze zich nu enigszins op de verkeerde plek te bevinden. Ook een punt zijn de laadtijden. Hoewel deze niet per se lang zijn, zijn ze er bij elke deur. Even naar deze kamer, laadtijd. Even naar die kamer, laadtijd. Voor een game waarin veel, heel veel wordt verwacht op het gebied van teruggaan naar vorige plekken is het storend en met de kracht van de huidige consoles en pc’s zeker overbodig te noemen.

Controleer jezelf

Het originele Resident Evil verscheen op de PlayStation. De remake verscheen op de GameCube in 2002. Je merkt helaas dat de game gemaakt was voor consoles en zelfs 18 jaar aan tijd heeft niets hier niets aan veranderd. Natuurlijk weet ik dat Capcom echt niet 18 jaar nodig heeft gehad om dit te maken, maar het zou fijn geweest zijn om een betere besturing te hebben. Zoals het nu is, is het namelijk geen fijne bezigheid om bijvoorbeeld je pistool te richten. Houd S of W ingedrukt om naar boven of beneden te schieten en neem een stapje in een cirkel naar links of rechts met D en A. In combinatie met de camerapunten is het geen fijne manier van bewegen. Dit is overigens waar met meer dingen, tot lopen aan toe.

Conclusie

Resident Evil HD Remaster is geen heropleving van de dominantie die de serie ooit uitstraalde over het survival-horrorgenre. Feit is dat, vooral op de pc, dit genre tegenwoordig enorm populair en daarmee goed vertegenwoordigd is. De overvloed aan horrorgames waarbij ik regelmatig van onderbroek moet wisselen zorgt ervoor dat een 18 jaar oud spel als dit weinig interessants kan bieden. Ben jij echter een van de mensen die Capcoms claim op de site van het spel (You don't mess with a masterpiece, after all) terecht vindt? Dan zul je je waarschijnlijk goed kunnen vermaken met deze HD-versie van een van de eerste survival-horrorgames ooit.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten