© PXimport

Resident Evil: Revelations 2

Geplaatst: 17 maart 2015 - 08:38

Aangepast: 16 november 2022 - 09:52

Redactie ID.nl

PS4 REVIEW - overleven met minimale middelen en het oplossen van lastige, maar achteraf voor de hand liggende puzzels. In Resident Evil: Revelations 2 wordt deze zelfde stijl aangehouden en volgen we Claire Redfield en Moira Burton op een onheilspellend avontuur. Het Verhaal Revelations 2 is verdeeld in vier episodes, welke ieder los verkrijgbaar zijn of gezamenlijk (zowel digitaal als on-disc). In de eerste episode leren we zoals gezegd onder andere Claire en Moira kennen. Beiden zijn werkzaam voor het bedrijf Terra Save, dat zich specialiseert in de bestrijding van biologische wapens en virussen. Wanneer een groot gedeelte van het personeel wordt opgeschrikt tijdens een personeelsborrel, door wat lijkt op een politie-inval, begint de ellende voor de twee. Even later zien we Claire wakker worden in een cel van een verlaten gevangenis, maar weet ze zich al snel te herenigen met Moira. En dan begint het avontuur&#8230 Scare-jumps en puzzels Capcom staat al jaren bekend om zijn Resident Evil-games en ook Revelations 2 laat er geen gras over groeien. Nou ja, eigenlijk heel veel juist, want de omgevingen waarin Claire en Moira terechtkomen lijken al jaren onaangetast door mensen. Geregeld worden we de stuipen op het lijf gejaagd met monsters uit onverwachte hoek. Maar je moet je angst niet laten overheersen, want Capcom heeft ons getrakteerd op een game vol puzzels, mindfucks en plottwists. Ondanks dat de spanning continu om te snijden is bevat de game niet al te veel schrikmomenten, waardoor de game minder voorspelbaar overkomt. Een plus-puntje in dit genre uiteraard. Mysterie Hoewel de meeste van jullie de game zullen plaatsen in het horror-genre ben ik eerder geneigd naar de categorie mysterie, mede dankzij het mindere aantal schrikmomenten. Na het spelen van de eerste episode bleef ik met veel vragen zitten en deze versterkte dan ook de drang om direct door te gaan met episode 2. Hoewel deze vragen later in de game natuurlijk beantwoord zullen worden, blijf je je afvragen wat de twee dames te wachten staat. Episode-stijl We zien het steeds vaker, games die niet gelijk als geheel worden uitgegeven, maar in delen. Telltale zette hiervoor de standaard door met een cartoon-achtige stijl games te maken over de populaire televisie-series The Walking Dead en Game of Thrones. Maar ook Borderlands moest eraan geloven. Maar goed, terug naar Revelations 2. Capcom heeft de hoofdgame onderverdeeld in vier episodes, welke ieder in grofweg twee uur uit te spelen zijn, een prima lengte als je het mij vraagt. Daarbij is iedere episode opgedeeld in een aantal hoofdstukken, welke op hun beurt weer voorzien zijn van een enorme cliff-hangers, waardoor je bijna het gevoel krijgt in een televisie-serie te zijn aanbeland. Collectables en skill-systeem In bijna ieder hoekje van de game treffen we notities of brieven aan van mensen die er vroeger gevangen zaten, gewerkt hebben of simpelweg leefden. Dit klinkt misschien wat overdreven, als een shitload aan overbodige informatie en in sommige gevallen mogelijk zelfs voorspelbaar, maar de meeste notities en brieven zijn vrij nuttig. Zo vinden we onder meer kaarten van de omgeving terug, welke ervoor zorgen dat we een mini-map in beeld krijgen en kun je uitleg onder ogen krijgen over de mysterieuze armband die je opeens om hebt nadat je bent ontwaakt in de gevangenis&#8230 Leuk detail is dat de DualShock 4-controller mee kleurt met de kleur van je armband. Naast brieven, notities en kaarten zijn er ook voorwerpen die wat lastiger te vinden zijn. Dit zijn onder andere edelstenen welke ieder verschillende waarden hebben. Wel hebben ze ieder hetzelfde doel, namelijk het upgraden van je skills. Revelations 2 beschikt namelijk over een uitgebreid skill-systeem waarmee je speciale vaardigheden voor alle personages vrij kunt spelen. De punten die je met de edelstenen verzamelt kun je tevens uitgeven aan het ontgrendelen van speciale artwork en andere digitale bonussen, welke beschikbaar worden gemaakt wanneer je een episode voltooid hebt. Twee personages, twee spelers In je eentje is het altijd lastiger om te overleven dan met z&#8217n twee&#235n en daarom speel je de single-player dan ook bijna altijd met twee personages. Als er &#233&#233n dood gaat is het trouwens game over, maar dat spreekt voor zich lijkt me. Je kunt tevens op bijna ieder moment switchen tussen beide karakters, om zo optimaal van ieders speciale vaardigheden te profiteren. Maar er is nog een mogelijkheid, Revelations 2 bevat namelijk ook een co-op modus die op ieder moment geactiveerd kan worden door in het pauze-menu op spitscreen te drukken, wanneer je een tweede controller hebt aangesloten kun je beiden je eigen personage besturen en snel samenwerken. Graphics Revelations 2 is verschenen voor zowel PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360, Xbox One als PC. Wij testten de PlayStation 4 versie en merkte helaas duidelijk dat dit niet het hoofdplatform was voor de game. Sommige textures zijn erg grof en struiken zien er bijvoorbeeld wat plat uit. De cut-sc&#232nes daarentegen zijn verbluffend en tevens in overvloede aanwezig, maar gelukkig niet teveel zodat je je eraan zult ergeren. Iets waar je je wel aan zou kunnen ergeren zijn de gezichts-animaties. De monden van de personages lijken meestal niet helemaal gelijk te lopen met de teksten die te horen en te lezen zijn. Replay-waarde Bij een horror-game zal je misschien niet zo snel denken aan een hoge replay-waarde, maar daar beschikt Resident Evil: Revelations 2 wel degelijk over. Wanneer je een episode voltooid hebt ontgrendel je de mogelijkheid diezelfde episode opnieuw te spelen in twee nieuwe modi. In de zogenoemde Countdown Mode dien je de episode binnen de aangegeven tijd uit te spelen. Wanneer je monsters uit de weg ruimt of zandlopers vernietigt wordt er extra tijd aan je klok toegevoegd. De andere extra mode heet Invisible Mode waarin alle monsters onzichtbaar zijn en alleen zichtbaar worden door een zaklamp of speciale vaardigheden van bepaalde personages te gebruiken. Conclusie Resident Evil: Revelations 2 is een game die gebruik maakt van een welbekende succesformule: survival, mysterie, puzzels en heel weinig middelen. Het enige wat telt is overleven en ontsnappen uit benarde situaties. Heb je een zwakke maag dan is de game zeker niet aan te raden, want sommige sc&#232nes doen erg denken aan de Saw-films. Ben je daarentegen een echte horror-freak en houdt je wel van een verhaal dat onverklaarbaar lijkt? Dan is Revelation 2 echt iets voor jou!

8/108/10PS4 REVIEW - In 2013 keerde Resident Evil terug naar zijn oorspronkelijke roots met Resident Evil: Revelations. Het verhaal tussen deel vier en vijf werd verklaard door een interessante game waarin de focus lag op overleven met minimale middelen en het oplossen van lastige, maar achteraf voor de hand liggende puzzels. In Resident Evil: Revelations 2 wordt deze zelfde stijl aangehouden en volgen we Claire Redfield en Moira Burton op een onheilspellend avontuur.

Het Verhaal

Revelations 2 is verdeeld in vier episodes, welke ieder los verkrijgbaar zijn of gezamenlijk (zowel digitaal als on-disc). In de eerste episode leren we zoals gezegd onder andere Claire en Moira kennen. Beiden zijn werkzaam voor het bedrijf Terra Save, dat zich specialiseert in de bestrijding van biologische wapens en virussen. Wanneer een groot gedeelte van het personeel wordt opgeschrikt tijdens een personeelsborrel, door wat lijkt op een politie-inval, begint de ellende voor de twee. Even later zien we Claire wakker worden in een cel van een verlaten gevangenis, maar weet ze zich al snel te herenigen met Moira. En dan begint het avontuur…

Scare-jumps en puzzels

Capcom staat al jaren bekend om zijn Resident Evil-games en ook Revelations 2 laat er geen gras over groeien. Nou ja, eigenlijk heel veel juist, want de omgevingen waarin Claire en Moira terechtkomen lijken al jaren onaangetast door mensen. Geregeld worden we de stuipen op het lijf gejaagd met monsters uit onverwachte hoek. Maar je moet je angst niet laten overheersen, want Capcom heeft ons getrakteerd op een game vol puzzels, mindfucks en plottwists. Ondanks dat de spanning continu om te snijden is bevat de game niet al te veel schrikmomenten, waardoor de game minder voorspelbaar overkomt. Een plus-puntje in dit genre uiteraard.

Mysterie

Hoewel de meeste van jullie de game zullen plaatsen in het horror-genre ben ik eerder geneigd naar de categorie mysterie, mede dankzij het mindere aantal schrikmomenten. Na het spelen van de eerste episode bleef ik met veel vragen zitten en deze versterkte dan ook de drang om direct door te gaan met episode 2. Hoewel deze vragen later in de game natuurlijk beantwoord zullen worden, blijf je je afvragen wat de twee dames te wachten staat.

Episode-stijl

We zien het steeds vaker, games die niet gelijk als geheel worden uitgegeven, maar in delen. Telltale zette hiervoor de standaard door met een cartoon-achtige stijl games te maken over de populaire televisie-series The Walking Dead en Game of Thrones. Maar ook Borderlands moest eraan geloven. Maar goed, terug naar Revelations 2. Capcom heeft de hoofdgame onderverdeeld in vier episodes, welke ieder in grofweg twee uur uit te spelen zijn, een prima lengte als je het mij vraagt. Daarbij is iedere episode opgedeeld in een aantal hoofdstukken, welke op hun beurt weer voorzien zijn van een enorme cliff-hangers, waardoor je bijna het gevoel krijgt in een televisie-serie te zijn aanbeland.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/resident_evil_revelations_2/resident_evil_revelations_2_launch_trailer_hd720p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/resident_evil_revelations_2/resident_evil_revelations_2_launch_trailer_hd720p.mp4[/video]

Collectables en skill-systeem

In bijna ieder hoekje van de game treffen we notities of brieven aan van mensen die er vroeger gevangen zaten, gewerkt hebben of simpelweg leefden. Dit klinkt misschien wat overdreven, als een shitload aan overbodige informatie en in sommige gevallen mogelijk zelfs voorspelbaar, maar de meeste notities en brieven zijn vrij nuttig. Zo vinden we onder meer kaarten van de omgeving terug, welke ervoor zorgen dat we een mini-map in beeld krijgen en kun je uitleg onder ogen krijgen over de mysterieuze armband die je opeens om hebt nadat je bent ontwaakt in de gevangenis… Leuk detail is dat de DualShock 4-controller mee kleurt met de kleur van je armband.

Naast brieven, notities en kaarten zijn er ook voorwerpen die wat lastiger te vinden zijn. Dit zijn onder andere edelstenen welke ieder verschillende waarden hebben. Wel hebben ze ieder hetzelfde doel, namelijk het upgraden van je skills. Revelations 2 beschikt namelijk over een uitgebreid skill-systeem waarmee je speciale vaardigheden voor alle personages vrij kunt spelen. De punten die je met de edelstenen verzamelt kun je tevens uitgeven aan het ontgrendelen van speciale artwork en andere digitale bonussen, welke beschikbaar worden gemaakt wanneer je een episode voltooid hebt.

Twee personages, twee spelers

In je eentje is het altijd lastiger om te overleven dan met z’n tweeën en daarom speel je de single-player dan ook bijna altijd met twee personages. Als er één dood gaat is het trouwens game over, maar dat spreekt voor zich lijkt me. Je kunt tevens op bijna ieder moment switchen tussen beide karakters, om zo optimaal van ieders speciale vaardigheden te profiteren. Maar er is nog een mogelijkheid, Revelations 2 bevat namelijk ook een co-op modus die op ieder moment geactiveerd kan worden door in het pauze-menu op spitscreen te drukken, wanneer je een tweede controller hebt aangesloten kun je beiden je eigen personage besturen en snel samenwerken.

Graphics

Revelations 2 is verschenen voor zowel PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360, Xbox One als PC. Wij testten de PlayStation 4 versie en merkte helaas duidelijk dat dit niet het hoofdplatform was voor de game. Sommige textures zijn erg grof en struiken zien er bijvoorbeeld wat plat uit. De cut-scènes daarentegen zijn verbluffend en tevens in overvloede aanwezig, maar gelukkig niet teveel zodat je je eraan zult ergeren. Iets waar je je wel aan zou kunnen ergeren zijn de gezichts-animaties. De monden van de personages lijken meestal niet helemaal gelijk te lopen met de teksten die te horen en te lezen zijn.

Replay-waarde

Bij een horror-game zal je misschien niet zo snel denken aan een hoge replay-waarde, maar daar beschikt Resident Evil: Revelations 2 wel degelijk over. Wanneer je een episode voltooid hebt ontgrendel je de mogelijkheid diezelfde episode opnieuw te spelen in twee nieuwe modi. In de zogenoemde Countdown Mode dien je de episode binnen de aangegeven tijd uit te spelen. Wanneer je monsters uit de weg ruimt of zandlopers vernietigt wordt er extra tijd aan je klok toegevoegd. De andere extra mode heet Invisible Mode waarin alle monsters onzichtbaar zijn en alleen zichtbaar worden door een zaklamp of speciale vaardigheden van bepaalde personages te gebruiken.

Conclusie

Resident Evil: Revelations 2 is een game die gebruik maakt van een welbekende succesformule: survival, mysterie, puzzels en heel weinig middelen. Het enige wat telt is overleven en ontsnappen uit benarde situaties. Heb je een zwakke maag dan is de game zeker niet aan te raden, want sommige scènes doen erg denken aan de Saw-films. Ben je daarentegen een echte horror-freak en houdt je wel van een verhaal dat onverklaarbaar lijkt? Dan is Revelation 2 echt iets voor jou!

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten