Review: Oculus Go

Geplaatst: 21 augustus 2018 - 03:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 15:26

Oculus Go is een opzichzelfstaande virtualreality-bril waar u geen pc of smartphone bij nodig hebt.

Hoewel het apparaat draait op een mobiele processor, is het beeld zeer gedetailleerd en vloeiend. Opvallend is dat zowel de lenzen als het draagcomfort beter zijn dan van de veel duurdere Oculus Rift. Toch zijn er ook beperkingen: de Go registreert alleen rotatie, geen bewegingen in de diepte. U kunt dus vrij om u heen kijken, maar niet rondlopen of naar voren buigen. Ook de geluidskwaliteit is minder gedetailleerd: audio klinkt wat dun. Bovendien kunnen buitenstaanders horen wat u hoort. Het is dan ook aan te raden een eigen koptelefoon aan te sluiten.

Virtuele bioscoop

Bij het opzetten van de Go valt op hoe stabiel en overtuigend de illusie is. Vooral bij het gebruik van de Netflix-app, waarbij u op een virtueel scherm tv kunt kijken, vergeet u al snel de echte wereld. Dankzij de meegeleverde controller kunt u objecten in de virtuele wereld aanwijzen of spellen besturen. Ook deze afstandsbediening registreert alleen rotatie, maar toch voelt het een beetje alsof u de spelwerelden kunt aanraken.

Samen in vr

Go is vooral erg goed in het tonen van media in een virtuele bioscoopzaal (leuk voor in het vliegtuig), maar u kunt er ook games en apps op installeren. Er zijn al zo’n 1000 apps verkrijgbaar. Go excelleert op het gebied van sociale vr, waarbij u met andere Go-gebruikers in een virtuele ruimte samenkomt om te kletsen of een spelletje te spelen. Hiervoor is een speciale app ingebouwd: Oculus Rooms.

Betaalbare virtual reality van goede kwaliteit.

Prijs, gebruiksgemak, aantal zeer goede vr-ervaringen.
Geen volledige bewegingsvrijheid, geluidskwaliteit.