ScreamRide

Door: | 03 maart 2015 06:03

Games

XBOX ONE REVIEW - e en grandioze verhalen aan over gehouden. Spreek enkel de naam van die game in hun bijzijn of ze zwijmelen al weg over hoe fantastisch dat spelletje wel niet was. Over welke de beste was. Of, nog belangrijker, waarom er na dat derde deel geen goede meer zijn verschenen. Die game, die franchise, dat kan er maar één zijn. Dat is natuurlijk RollerCoaster Tycoon. Anno 2015 staan al die vergeelde pc's inmiddels echter alweer op zolder en RollerCoaster Tycoon is slechts een opgedroogd putje nostalgische gevoelens in het achterhoofd van die generatie. Maar er is dezer donkere dagen iets wat ons hoop geeft, iets wat ons weer terug kan laten reizen naar die tijden dat je urenlang bezig was met het bouwen van achtbanen. Een ode aan, een afstammeling van. Van de makers van de eerste drie RollerCoaster Tycoons komt nu het vergeten, crack-rokende achterneefje van de klassiekers: ScreamRide Twaalf inzittenden vonden deze achtbaan niet dodelijk genoeg Persoonlijk vond ik het fantastisch. Vorige zomer werd ScreamRide door uitgever Microsoft en ontwikkelaar Frontier Developments uit de doeken gedaan en meteen was ons duidelijk wat het plan was. Met het nieuwe ScreamRide wilden de twee partijen zich focussen op diegenen die genoten van RollerCoaster Tycoon, met name het aspect van achtbanen bouwen, maar ze dan nooit volledig veilig te maken. Zieke inzittenden, te veel G-krachten, een overvloed van karretjes of achtbanen die simpelweg fungeerden als lanceerhelling in een andere attractie. Zolang het resultaat maar gruwelijk en lachwekkend was of de kleine poppetjes achteraf groene pixels braakten. Ook ik heb mijn handen er meermaals vuil aan gemaakt als kind. Verklaart wellicht ook de vergeelde, vieze kleur van die oude computer. ScreamRide doet juist dat, en alleen dat. De game draait om het bouwen en berijden van dodelijke en explosieve achtbanen en attracties. Als speler ben je werkzaam bij ScreamWorks, een futuristisch bedrijf dat experimenteert met belachelijke attracties voor, hoe kon het ook anders, het gewin van de wetenschap en de mensheid. Verspreid over verschillende regionen kun je een reeks opdrachten uitvoeren door misselijkmakende attracties te bouwen en te berijden. Klinkt gestoord, maar speelt weg als een tiet. Create, Ride, Destroy. In wezen bestaat de game uit drie facetten: ScreamRider, Demolition Expert en Engineer. Respectievelijk het zelf berijden van wilde achtbanen, het afvuren van levende sloopkogels om zo veel mogelijk vernietiging te veroorzaken en het (af)bouwen van bepaalde achtbanen. Telkens is de bedoeling om zo hogelijk te scoren door te voldoen aan bepaalde eisen, inzittenden zo hard mogelijk te laten schreeuwen of specifieke bonusopdrachten te voltooien. Interessant is vooral dat deze leveltjes soms complexer zijn dan gedacht. Persoonlijk ging ik ervan uit dat bijvoorbeeld het berijden van de achtbanen niet erg interessant zou zijn, maar het tegendeel bleek waar. Als bestuurder van het karretje dien je door goed te timen turbo te verzamelen en te gebruiken, terwijl je moet leunen om niet uit de bocht te vliegen. Tegelijkertijd veroorzaakt gevaarlijk rijden op twee wielen wel meer 'Screams' , waardoor je weer hoger scoort. Het geheel blijkt een enorm verslavend spelletje, waarin je soms keer op keer poogt betere en snellere scores neer te zetten. Zo heb ik mijn vriendin een goed uur niet gesproken, omdat ze per se mijn score op een bepaalde achtbaan wilde verpletteren. De handjes gingen pas in de lucht toen het lukte, maar telkens was het gillen van de adrenaline. Of de frustratie. Spelen bleef ze in ieder geval non-stop. Ook de Demolition modus bleek iets diepzinniger dan eerder gedacht. Zie het als een driedimensionale Angry Birds, waarin gebouwen en andere grote voorwerpen op prachtige wijzen neergehaald kunnen worden. Door slimme physics in ScreamRide zijn gebouwen namelijk voorzien van zwakke punten en kun je ze op ingenieuze wijzen neerhalen en op elkaar in laten storten. Met een aantal verschillende sloopkogels (bijvoorbeeld extra wendbare, opsplitsende en explosieve) kun je zo tactisch te werk gaan om zo veel mogelijk destructie teweeg te brengen. En keer op keer die gebouwen langzaam in zien kakken, dat is een beloning an sich. Jammer is wel dat hier en daar de framerate van ScreamRide net zo hard instort als de gebouwen. Zelf ervoer ik het niet echt als storend, maar het is toch jammerlijk om te zien dat ook een new-gen console die gave vorm van destructie niet volledig lijkt te trekken. Maar ook met een fractie van de beeldjes per seconde, is het wel steeds weer genieten om alles zo mooi te zien exploderen en tenietgaan. Kunstzinnig tekeergaan Door opdrachten te voltooien, speel je langzaamaan meer nieuwe missies vrij, alsmede meer voorwerpen, omgevingen en stukjes achtbaan om te gebruiken in de Sandbox modus. Natuurlijk kun je ook in de Engineer-tak losgaan met het bouwen van een aantal attracties, maar daar ben je gebonden aan bepaalde opdrachten. Het wel of niet wegschieten van je testpersonen, werken in krampachtig kleine plekjes of je klandizie zo ziek mogelijk houden gedurende de rit. Wil je echter helemaal je eigen ding doen, dan zul je moeten geloven aan de Sandbox. Hierin bouw je je eigen achtbanen, attracties, uitdagingen, complete steden of gewoon mooie omgevingen. Berijd het zelf of deel je creaties met vrienden en ander gespuis op Xbox Live. En ja, het bouwen van attracties is beter dan ooit. ScreamRide zorgt ervoor dat een controller prima uitpakt als gereedschap voor het bouwen van achtbanen en omgevingen. Het zal ongetwijfeld even moeten wennen voor de meeste gamers, maar uiteindelijk is het vrij intuïtief en bouw je gemakkelijk een lekker complex achtbaantje. Gaaf is ook vooral dat ScreamRide niet enkel werkt met prefab stukken achtbaan, je vormt echt je eigen specifieke metertjes door zelf af te buigen en te sturen. Wil je een licht omhoog gebogen kurkentrekker van driehonderd meter vol turbo? Ga je gang maar. Voor het eerst maak je écht je eigen achtbanen. De hoop is ook vooral dat de formule aanslaat en dat lekker veel gamers tekeergaan in de Sandbox. Frontier heeft natuurlijk een aardige Career gecreëerd, maar juist de interactiviteit van ScreamRide is interessant. Gamers die elkaar uitdagen met moeilijke opdrachten en ware kunstenaars die urenlang kunnen werken op het bouwen van het perfecte stadje, wat de rest dan lekker mag gaan slopen. Dit deelbare 'Level Center' is op moment van schrijven nog niet actief, maar ik ben benieuwd waar gamers mee op de proppen komen als ScreamRide straks in de schappen ligt. Conclusie 'Create, Ride, Destroy', ScreamRide beloofde het ons en de game maakt het dubbel en dwars waar. Zowel het bouwen en berijden van attracties als het vernietigen van complete steden kan een enerverende en verslavende bezigheid zijn. Telkens weer een stukje gekker, voor net wat meer snelheid of geschreeuw van de inzittenden. ScreamRide nam wat leuk was aan de achtbanen van Rollercoaster Tycoon en ging aan de haal met een over-the-top, maar erg fijne, eigen versie van het concept. De physics en het bouwen werken allemaal lekker, al is het nog niet perfect te noemen. Soms willen de drie formules van ScreamRide wat in herhaling vallen, maar het gehele idee blijft erg sterk, vooral voor liefhebbers van Frontiers klassiekers uiteraard. De game leent zich uitermate om lekker lang je eigen ding in te doen of juist snel de attractie van een andere gamer te beleven. Nu is echter wel het wachten op de vette creaties uit de ScreamRide community aangebroken, al zal het niet lang duren voordat de veteranen van RollerCoaster Tycoon zich aanmelden met hun creatieve en tevens dodelijke achtbaanritjes. Sluit maar aan in de wachtrij, mensen. Meer zien of weten van ScreamRide? Check de gameplaybeelden voorzien van Toms uitleg in de Friday Night stream met ScreamRide!

8/10
8/10
XBOX ONE REVIEW - Vrijwel iedereen die in mijn generatie is opgegroeid en beschikking had over een grijsgeel bakbeest van een computer, is er bekend mee. Allen hebben ze er louter warme nostalgie en grandioze verhalen aan over gehouden. Spreek enkel de naam van die game in hun bijzijn of ze zwijmelen al weg over hoe fantastisch dat spelletje wel niet was. Over welke de beste was. Of, nog belangrijker, waarom er na dat derde deel geen goede meer zijn verschenen. Die game, die franchise, dat kan er maar één zijn. Dat is natuurlijk RollerCoaster Tycoon.

Anno 2015 staan al die vergeelde pc's inmiddels echter alweer op zolder en RollerCoaster Tycoon is slechts een opgedroogd putje nostalgische gevoelens in het achterhoofd van die generatie. Maar er is dezer donkere dagen iets wat ons hoop geeft, iets wat ons weer terug kan laten reizen naar die tijden dat je urenlang bezig was met het bouwen van achtbanen. Een ode aan, een afstammeling van. Van de makers van de eerste drie RollerCoaster Tycoons komt nu het vergeten, crack-rokende achterneefje van de klassiekers: ScreamRide

Twaalf inzittenden vonden deze achtbaan niet dodelijk genoeg

Persoonlijk vond ik het fantastisch. Vorige zomer werd ScreamRide door uitgever Microsoft en ontwikkelaar Frontier Developments uit de doeken gedaan en meteen was ons duidelijk wat het plan was. Met het nieuwe ScreamRide wilden de twee partijen zich focussen op diegenen die genoten van RollerCoaster Tycoon, met name het aspect van achtbanen bouwen, maar ze dan nooit volledig veilig te maken.

Zieke inzittenden, te veel G-krachten, een overvloed van karretjes of achtbanen die simpelweg fungeerden als lanceerhelling in een andere attractie. Zolang het resultaat maar gruwelijk en lachwekkend was of de kleine poppetjes achteraf groene pixels braakten. Ook ik heb mijn handen er meermaals vuil aan gemaakt als kind. Verklaart wellicht ook de vergeelde, vieze kleur van die oude computer.

ScreamRide doet juist dat, en alleen dat. De game draait om het bouwen en berijden van dodelijke en explosieve achtbanen en attracties. Als speler ben je werkzaam bij ScreamWorks, een futuristisch bedrijf dat experimenteert met belachelijke attracties voor, hoe kon het ook anders, het gewin van de wetenschap en de mensheid. Verspreid over verschillende regionen kun je een reeks opdrachten uitvoeren door misselijkmakende attracties te bouwen en te berijden. Klinkt gestoord, maar speelt weg als een tiet.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/screamride/screamride_announcement_trailer_hd720p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/screamride/screamride_announcement_trailer_hd720p.mp4[/video]

Create, Ride, Destroy.

In wezen bestaat de game uit drie facetten: ScreamRider, Demolition Expert en Engineer. Respectievelijk het zelf berijden van wilde achtbanen, het afvuren van levende sloopkogels om zo veel mogelijk vernietiging te veroorzaken en het (af)bouwen van bepaalde achtbanen. Telkens is de bedoeling om zo hogelijk te scoren door te voldoen aan bepaalde eisen, inzittenden zo hard mogelijk te laten schreeuwen of specifieke bonusopdrachten te voltooien.

Interessant is vooral dat deze leveltjes soms complexer zijn dan gedacht. Persoonlijk ging ik ervan uit dat bijvoorbeeld het berijden van de achtbanen niet erg interessant zou zijn, maar het tegendeel bleek waar. Als bestuurder van het karretje dien je door goed te timen turbo te verzamelen en te gebruiken, terwijl je moet leunen om niet uit de bocht te vliegen. Tegelijkertijd veroorzaakt gevaarlijk rijden op twee wielen wel meer 'Screams' , waardoor je weer hoger scoort. Het geheel blijkt een enorm verslavend spelletje, waarin je soms keer op keer poogt betere en snellere scores neer te zetten. Zo heb ik mijn vriendin een goed uur niet gesproken, omdat ze per se mijn score op een bepaalde achtbaan wilde verpletteren. De handjes gingen pas in de lucht toen het lukte, maar telkens was het gillen van de adrenaline. Of de frustratie. Spelen bleef ze in ieder geval non-stop.

Ook de Demolition modus bleek iets diepzinniger dan eerder gedacht. Zie het als een driedimensionale Angry Birds, waarin gebouwen en andere grote voorwerpen op prachtige wijzen neergehaald kunnen worden. Door slimme physics in ScreamRide zijn gebouwen namelijk voorzien van zwakke punten en kun je ze op ingenieuze wijzen neerhalen en op elkaar in laten storten. Met een aantal verschillende sloopkogels (bijvoorbeeld extra wendbare, opsplitsende en explosieve) kun je zo tactisch te werk gaan om zo veel mogelijk destructie teweeg te brengen. En keer op keer die gebouwen langzaam in zien kakken, dat is een beloning an sich.

Jammer is wel dat hier en daar de framerate van ScreamRide net zo hard instort als de gebouwen. Zelf ervoer ik het niet echt als storend, maar het is toch jammerlijk om te zien dat ook een new-gen console die gave vorm van destructie niet volledig lijkt te trekken. Maar ook met een fractie van de beeldjes per seconde, is het wel steeds weer genieten om alles zo mooi te zien exploderen en tenietgaan.

Kunstzinnig tekeergaan

Door opdrachten te voltooien, speel je langzaamaan meer nieuwe missies vrij, alsmede meer voorwerpen, omgevingen en stukjes achtbaan om te gebruiken in de Sandbox modus. Natuurlijk kun je ook in de Engineer-tak losgaan met het bouwen van een aantal attracties, maar daar ben je gebonden aan bepaalde opdrachten. Het wel of niet wegschieten van je testpersonen, werken in krampachtig kleine plekjes of je klandizie zo ziek mogelijk houden gedurende de rit. Wil je echter helemaal je eigen ding doen, dan zul je moeten geloven aan de Sandbox. Hierin bouw je je eigen achtbanen, attracties, uitdagingen, complete steden of gewoon mooie omgevingen. Berijd het zelf of deel je creaties met vrienden en ander gespuis op Xbox Live.

En ja, het bouwen van attracties is beter dan ooit. ScreamRide zorgt ervoor dat een controller prima uitpakt als gereedschap voor het bouwen van achtbanen en omgevingen. Het zal ongetwijfeld even moeten wennen voor de meeste gamers, maar uiteindelijk is het vrij intuïtief en bouw je gemakkelijk een lekker complex achtbaantje. Gaaf is ook vooral dat ScreamRide niet enkel werkt met prefab stukken achtbaan, je vormt echt je eigen specifieke metertjes door zelf af te buigen en te sturen. Wil je een licht omhoog gebogen kurkentrekker van driehonderd meter vol turbo? Ga je gang maar. Voor het eerst maak je écht je eigen achtbanen.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/screamride/screamride_launch_trailer_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/screamride/screamride_launch_trailer_hd1080p.mp4[/video]

De hoop is ook vooral dat de formule aanslaat en dat lekker veel gamers tekeergaan in de Sandbox. Frontier heeft natuurlijk een aardige Career gecreëerd, maar juist de interactiviteit van ScreamRide is interessant. Gamers die elkaar uitdagen met moeilijke opdrachten en ware kunstenaars die urenlang kunnen werken op het bouwen van het perfecte stadje, wat de rest dan lekker mag gaan slopen. Dit deelbare 'Level Center' is op moment van schrijven nog niet actief, maar ik ben benieuwd waar gamers mee op de proppen komen als ScreamRide straks in de schappen ligt.

Conclusie

'Create, Ride, Destroy', ScreamRide beloofde het ons en de game maakt het dubbel en dwars waar. Zowel het bouwen en berijden van attracties als het vernietigen van complete steden kan een enerverende en verslavende bezigheid zijn. Telkens weer een stukje gekker, voor net wat meer snelheid of geschreeuw van de inzittenden. ScreamRide nam wat leuk was aan de achtbanen van Rollercoaster Tycoon en ging aan de haal met een over-the-top, maar erg fijne, eigen versie van het concept. De physics en het bouwen werken allemaal lekker, al is het nog niet perfect te noemen.

Soms willen de drie formules van ScreamRide wat in herhaling vallen, maar het gehele idee blijft erg sterk, vooral voor liefhebbers van Frontiers klassiekers uiteraard. De game leent zich uitermate om lekker lang je eigen ding in te doen of juist snel de attractie van een andere gamer te beleven. Nu is echter wel het wachten op de vette creaties uit de ScreamRide community aangebroken, al zal het niet lang duren voordat de veteranen van RollerCoaster Tycoon zich aanmelden met hun creatieve en tevens dodelijke achtbaanritjes. Sluit maar aan in de wachtrij, mensen.

Meer zien of weten van ScreamRide? Check de gameplaybeelden voorzien van Toms uitleg in de Friday Night stream met ScreamRide!