© PXimport

Scrolls

Geplaatst: 19 januari 2015 - 15:16

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

PC PREVIEW - van haar hoogtepunten. En niet zomaar eentje: de kaartspellen liften namelijk geweldig mee op het succes van computerspellen en veel ontwikkelaars willen daar een graantje van meepikken. En met succes, want zie Blizzard Entertainment scoren met Hearthstone: Heroes of Warcraft. Eerder werden er al digitale versies van Magic en Pok&#233mon TCG uitgebracht en ondertussen probeert ook Ubisoft het door gebruik te maken van haar Might and Magic-franchise. Na giganten als Blizzard, Wizards of the Coast, Nintendo en Ubisoft is het nu de beurt aan het Zweedse Mojang. De studio, die in 2009 werd opgericht door onder andere Markus &#8216Notch&#8217 Persson, is in &#233&#233n klap bekend geworden door de meesterlijke creatie Minecraft. Inmiddels is het zes jaar na de uitgave van &#8216de digitale LEGO-game&#8217 en is de studio onderdeel geworden van Microsoft Studios en is het tijd voor haar tweede release: Scrolls. Een eerste impressie. Een nieuw kaartspel Toen Hearthstone in maart 2013 werd aangekondigd, ging een maand later Scrolls alweer in de beta. Het is een creatie van het meesterlijke brein Notch himself. Een langverwachte droom die hij, door zijn vertrek, in goed vertrouwen moest overlaten aan de rest van de studio. Samen met mede-oprichter Jakob Pors&#233r miste hij een bepaald type game die nergens te vinden was op de markt. Namelijk een combinatie van de traditionele trading card game en een bordspel. Met Scrolls is dat redelijk goed opgevuld. Zo heb je namelijk een hand met kaarten die je zal moeten gebruiken om je tegenstander te verslaan, maar wordt er ook de nadruk gelegd op waar het spel gespeeld wordt. Het bord kent namelijk niet &#233&#233n slagveld, maar bestaat uit maar liefst vijf keer drie rijen. Het geeft Scrolls een extra laag die we nog niet eerder hebben gezien bij de grote namen in de wereld van de kaartspellen en dat valt alleen maar toe te juichen. Het weet zich op deze manier namelijk direct te onderscheiden van de al bestaande games, maar is nog steeds aantrekkelijk om te spelen voor de doorsnee Magic- en Hearthstone-speler. Het is wel even wennen, want waar je normaliter je wezen simpelweg in het slagveld kon brengen, moet je er nu aan denken waar je deze exact gaat plaatsen. We zagen dit al een klein beetje opkomen in Hearthstone, maar nu Scrolls er echt een gameplay-aspect van heeft gemaakt, wordt het direct een stuk complexer. De release van Scrolls, waar Microsoft ontbrak Opmerkelijk is alles rondom de release van Scrolls. Of misschien kunnen we in plaats van &#8216alles&#8217 beter &#8216niets&#8217 zeggen. Mojang heeft de game niet groots aangekondigd en ook nooit echt getoond op evenementen of beurzen. Niet naar het publiek toe en ook nooit echt richting de pers. In een interview geeft de studio daar als reden voor dat het &#8216geen groot bedrijf is&#8217, maar bestaat uit ongeveer zo&#8217n 36 man (oktober 2014). Niet gek dat de focus van je team dan meer ligt op de ontwikkeling van je game dan op het marketing-aspect. Vreemder is dan ook dat na de overname door Microsoft hier niets aan veranderd is. Het bedrijf uit Seattle heeft zich met niets waar Mojang aan werkt bemoeit en misschien is dat gezien het verleden (zie Age of Empires-ontwikkelaar Ensemble Studios en Rare) maar beter ook. Tot nu toe beweegt Mojang zich nog altijd als een zelfstandig bedrijf binnen het game-landschap. Dat Microsoft haar handen van het creatieve gedeelte afhoudt, is wat ons betreft positief te noemen, maar wellicht had het haar kracht wel kunnen gebruiken om in ieder geval de naam Scrolls prominenter naar voren te brengen tijdens de release en meer voor de marketing te doen. Verschillende type kaarten en fracties Enfin, verder naar waar het echt om draait: de game zelf. Daar neem je het tegen andere mensen op met, zoals de naam wellicht al deed vermoeden, je eigen deck bestaande uit scrolls - een fancy synoniem voor kaarten. Je begint een potje met het trekken van vijf van deze scrolls. Wat je trekt kan vervolgens &#233&#233n van de volgende type kaarten zijn: creatures, enchantments, structures of spells - termen die voor Magic-spelers wellicht bekend zijn. Creatures zijn de wezens die voor je zullen gaan vechten, enchantments kunnen deze creatures sterker maken. Structures worden op het veld geplaatst en hebben een lopend effect op jouw of je tegenstanders en kaarten met een direct, maar tijdelijk effect zijn de spells. Oftewel: alle basisingredi&#235nten van een trading card game zijn aanwezig. Nog zo&#8217n welbekend basisaspect van een TCG zijn verschillende facties waar je uit kunt kiezen. Waar je bij Magic de vijf kleuren hebt, bij Hearthstone maar liefst negen verschillende classes en bij Pok&#233mon TCG de verschillende type Pok&#233mon, bestaat ook de wereld van Scrolls uit verschillende facties. Deze worden doorgaans resources genoemd (hetgeen dat je nodig hebt om je scrolls te spelen). Op het moment zijn er vier verschillende: Decay, Energy, Growth en Order. Elke factie staat voor een eigen soort creatures en hebben elk hun eigen strategie. Voordat je een scroll kunt spelen, zal je resources moeten hebben. Dit doe je door maximaal &#233&#233n zelfgekozen scroll per beurt op te offeren. Onthoud wel dat je de desbetreffende scroll vervolgens niet meer kunt spelen, maar resources heb je nu eenmaal gedurende de gehele game nodig. Let the game begin Vervolgens is het tijd om je eerste creature te gaan spelen. Hier komt het unieke aspect van de game aan bod. Het slagveld bestaat namelijk uit vijf verschillende rijen horizontaal en drie rijen per speler verticaal. Op het slagveld staan voor elk van de twee spelers vijf zogeheten forces, of simpel gezegd een aantal palen met elk tien levens. Deze palen moet je verdedigen met je creatures en die van je tegenstander moet je uiteraard vernietigen. Wanneer drie van deze palen neer zijn, heb je de game gewonnen. Het agressief en verdedigend spelen in een kaartspel krijgt hiermee een nieuwe betekenis. Plaats je je creatures bijvoorbeeld op vrije ruimtes om de palen van je tegenstander aan te vallen of kies je ervoor je eigen palen te gaan verdedigen? Een strategie waardoor je je tegenstander wellicht dwingt om ook weer meer verdedigende krachten op te roepen, waardoor hij vanuit aanvallend perspectief weer zwakker staat. De eerste creature die je zult gaan spelen in de game, is hoogstwaarschijnlijk de Beast Rat van de Growth-fractie. Een klein, maar gemeen ratje met een attack van 1 en 2 health. Maar dit zijn niet de enige twee cijfertjes die je zal zien op de scroll van een creature, want hier komt het volgende unieke aspect van de game - die het nog meer laat onderscheiden van Magic, Hearthstone en Pok&#233mon. Er is namelijk ook een countdown, die je vertelt om de hoeveel beurten je creature mag aanvallen. Bij je Beast Rat staat deze countdown op 2 en dus zul je twee beurten moeten wachten voordat je ratje mag aanvallen. Ter verduidelijking: in je volgende beurt staat deze countdown op 1, de beurt daarna valt je creature aan en wordt de countdown direct weer gereset naar 2. (Het is geen keuze om aan te vallen. Wanneer de countdown eenmaal op 0 staat, wordt dit automatisch gedaan.) Een gameplay-mechanicum dat in ieder geval ik nog niet eerder heb gezien in een kaartspel en het des te unieker maakt. Voorlopige conclusie De combinatie van een gloednieuw speelbord en de countdowns geeft Scrolls een fris gevoel mee. Het werkt goed, maar zorgt er tegelijkertijd wel voor dat het spel direct een stuk trager aanvoelt tegenover het snelle Hearthstone. Dat is niet erg, maar weet dat juist die snelle en vloeiende gameplay van Blizzards parel ervoor zorgt dat de game zo heerlijk wegspeelt op pc en tablet. Het heeft ervoor gezorgd dat de game inmiddels meer dan twintig miljoen actieve spelers heeft. Magic heeft al jarenlang moeite met het winnen van populariteit in de digitale wereld, te danken aan het feit dat de game zich niet echt laat lenen voor een digitale vertaling en bij Scrolls kan dit ook nog wel wat beter. Gelukkig zijn er nog genoeg patches te verwachten en onze eerste indruk van Scrolls is dan ook positief te noemen. De vernieuwende elementen in de gameplay en de unieke grafische stijl zorgen ervoor dat het een welkome toevoeging is in de wereld van de kaartspellen en we kijken dan ook uit naar de plannen van Mojang voor hun nieuwste kindje in 2015, waaronder een iPad-release en het verder uitbreiden van de competitieve scene.

PC PREVIEW - Ondanks de digitale revolutie zijn verzamelkaartspellen als Magic: The Gathering tot op de dag van vandaag nog altijd present. Het genre kent zowel haar toppen als dalen en anno 2015 zitten we in één van haar hoogtepunten. En niet zomaar eentje: de kaartspellen liften namelijk geweldig mee op het succes van computerspellen en veel ontwikkelaars willen daar een graantje van meepikken. En met succes, want zie Blizzard Entertainment scoren met Hearthstone: Heroes of Warcraft. Eerder werden er al digitale versies van Magic en Pokémon TCG uitgebracht en ondertussen probeert ook Ubisoft het door gebruik te maken van haar Might and Magic-franchise.

Na giganten als Blizzard, Wizards of the Coast, Nintendo en Ubisoft is het nu de beurt aan het Zweedse Mojang. De studio, die in 2009 werd opgericht door onder andere Markus ‘Notch’ Persson, is in één klap bekend geworden door de meesterlijke creatie Minecraft. Inmiddels is het zes jaar na de uitgave van &#8216de digitale LEGO-game&#8217 en is de studio onderdeel geworden van Microsoft Studios en is het tijd voor haar tweede release: Scrolls. Een eerste impressie.</p><p><strong>Een nieuw kaartspel</strong></p><p>Toen Hearthstone in maart 2013 werd aangekondigd, ging een maand later Scrolls alweer in de beta. Het is een creatie van het meesterlijke brein Notch himself. Een langverwachte droom die hij, door zijn vertrek, in goed vertrouwen moest overlaten aan de rest van de studio. Samen met mede-oprichter Jakob Pors&#233r miste hij een bepaald type game die nergens te vinden was op de markt. Namelijk een combinatie van de traditionele trading card game en een bordspel. Met Scrolls is dat redelijk goed opgevuld. Zo heb je namelijk een hand met kaarten die je zal moeten gebruiken om je tegenstander te verslaan, maar wordt er ook de nadruk gelegd op waar het spel gespeeld wordt. Het bord kent namelijk niet &#233&#233n slagveld, maar bestaat uit maar liefst vijf keer drie rijen.</p><p>Het geeft Scrolls een extra laag die we nog niet eerder hebben gezien bij de grote namen in de wereld van de kaartspellen en dat valt alleen maar toe te juichen. Het weet zich op deze manier namelijk direct te onderscheiden van de al bestaande games, maar is nog steeds aantrekkelijk om te spelen voor de doorsnee Magic- en Hearthstone-speler. Het is wel even wennen, want waar je normaliter je wezen simpelweg in het slagveld kon brengen, moet je er nu aan denken waar je deze exact gaat plaatsen. We zagen dit al een klein beetje opkomen in Hearthstone, maar nu Scrolls er echt een gameplay-aspect van heeft gemaakt, wordt het direct een stuk complexer.</p><p><strong>De release van Scrolls, waar Microsoft ontbrak</strong></p><p>Opmerkelijk is alles rondom de release van Scrolls. Of misschien kunnen we in plaats van &#8216alles&#8217 beter &#8216niets&#8217 zeggen. Mojang heeft de game niet groots aangekondigd en ook nooit echt getoond op evenementen of beurzen. Niet naar het publiek toe en ook nooit echt richting de pers. In een interview geeft de studio daar als reden voor dat het &#8216geen groot bedrijf is&#8217, maar bestaat uit ongeveer zo&#8217n 36 man (oktober 2014). Niet gek dat de focus van je team dan meer ligt op de ontwikkeling van je game dan op het marketing-aspect. </p><p>Vreemder is dan ook dat na de overname door Microsoft hier niets aan veranderd is. Het bedrijf uit Seattle heeft zich met niets waar Mojang aan werkt bemoeit en misschien is dat gezien het verleden (zie Age of Empires-ontwikkelaar Ensemble Studios en Rare) maar beter ook. Tot nu toe beweegt Mojang zich nog altijd als een zelfstandig bedrijf binnen het game-landschap. Dat Microsoft haar handen van het creatieve gedeelte afhoudt, is wat ons betreft positief te noemen, maar wellicht had het haar kracht wel kunnen gebruiken om in ieder geval de naam Scrolls prominenter naar voren te brengen tijdens de release en meer voor de marketing te doen.</p><p>[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2013/scrolls/scrolls_launch_trailer_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2013/scrolls/scrolls_launch_trailer_hd1080p.mp4[/video]</p><p><strong>Verschillende type kaarten en fracties</strong></p><p>Enfin, verder naar waar het echt om draait: de game zelf. Daar neem je het tegen andere mensen op met, zoals de naam wellicht al deed vermoeden, je eigen deck bestaande uit scrolls - een fancy synoniem voor kaarten. Je begint een potje met het trekken van vijf van deze scrolls. Wat je trekt kan vervolgens &#233&#233n van de volgende type kaarten zijn: creatures, enchantments, structures of spells - termen die voor Magic-spelers wellicht bekend zijn. Creatures zijn de wezens die voor je zullen gaan vechten, enchantments kunnen deze creatures sterker maken. Structures worden op het veld geplaatst en hebben een lopend effect op jouw of je tegenstanders en kaarten met een direct, maar tijdelijk effect zijn de spells. Oftewel: alle basisingredi&#235nten van een trading card game zijn aanwezig.</p><p>Nog zo&#8217n welbekend basisaspect van een TCG zijn verschillende facties waar je uit kunt kiezen. Waar je bij Magic de vijf kleuren hebt, bij Hearthstone maar liefst negen verschillende classes en bij Pok&#233mon TCG de verschillende type Pok&#233mon, bestaat ook de wereld van Scrolls uit verschillende facties. Deze worden doorgaans resources genoemd (hetgeen dat je nodig hebt om je scrolls te spelen). Op het moment zijn er vier verschillende: Decay, Energy, Growth en Order. Elke factie staat voor een eigen soort creatures en hebben elk hun eigen strategie. Voordat je een scroll kunt spelen, zal je resources moeten hebben. Dit doe je door maximaal &#233&#233n zelfgekozen scroll per beurt op te offeren. Onthoud wel dat je de desbetreffende scroll vervolgens niet meer kunt spelen, maar resources heb je nu eenmaal gedurende de gehele game nodig.</p><p><strong>Let the game begin</strong></p><p>Vervolgens is het tijd om je eerste creature te gaan spelen. Hier komt het unieke aspect van de game aan bod. Het slagveld bestaat namelijk uit vijf verschillende rijen horizontaal en drie rijen per speler verticaal. Op het slagveld staan voor elk van de twee spelers vijf zogeheten forces, of simpel gezegd een aantal palen met elk tien levens. Deze palen moet je verdedigen met je creatures en die van je tegenstander moet je uiteraard vernietigen. Wanneer drie van deze palen neer zijn, heb je de game gewonnen. Het agressief en verdedigend spelen in een kaartspel krijgt hiermee een nieuwe betekenis. Plaats je je creatures bijvoorbeeld op vrije ruimtes om de palen van je tegenstander aan te vallen of kies je ervoor je eigen palen te gaan verdedigen? Een strategie waardoor je je tegenstander wellicht dwingt om ook weer meer verdedigende krachten op te roepen, waardoor hij vanuit aanvallend perspectief weer zwakker staat.</p><p>De eerste creature die je zult gaan spelen in de game, is hoogstwaarschijnlijk de Beast Rat van de Growth-fractie. Een klein, maar gemeen ratje met een attack van 1 en 2 health. Maar dit zijn niet de enige twee cijfertjes die je zal zien op de scroll van een creature, want hier komt het volgende unieke aspect van de game - die het nog meer laat onderscheiden van Magic, Hearthstone en Pok&#233mon. Er is namelijk ook een countdown, die je vertelt om de hoeveel beurten je creature mag aanvallen. Bij je Beast Rat staat deze countdown op 2 en dus zul je twee beurten moeten wachten voordat je ratje mag aanvallen. Ter verduidelijking: in je volgende beurt staat deze countdown op 1, de beurt daarna valt je creature aan en wordt de countdown direct weer gereset naar 2. (Het is geen keuze om aan te vallen. Wanneer de countdown eenmaal op 0 staat, wordt dit automatisch gedaan.) Een gameplay-mechanicum dat in ieder geval ik nog niet eerder heb gezien in een kaartspel en het des te unieker maakt.</p><p><strong>Voorlopige conclusie</strong></p><p>De combinatie van een gloednieuw speelbord en de countdowns geeft Scrolls een fris gevoel mee. Het werkt goed, maar zorgt er tegelijkertijd wel voor dat het spel direct een stuk trager aanvoelt tegenover het snelle Hearthstone. Dat is niet erg, maar weet dat juist die snelle en vloeiende gameplay van Blizzards parel ervoor zorgt dat de game zo heerlijk wegspeelt op pc en tablet. Het heeft ervoor gezorgd dat de game inmiddels meer dan twintig miljoen actieve spelers heeft. Magic heeft al jarenlang moeite met het winnen van populariteit in de digitale wereld, te danken aan het feit dat de game zich niet echt laat lenen voor een digitale vertaling en bij Scrolls kan dit ook nog wel wat beter. </p><p>Gelukkig zijn er nog genoeg patches te verwachten en onze eerste indruk van Scrolls is dan ook positief te noemen. De vernieuwende elementen in de gameplay en de unieke grafische stijl zorgen ervoor dat het een welkome toevoeging is in de wereld van de kaartspellen en we kijken dan ook uit naar de plannen van Mojang voor hun nieuwste kindje in 2015, waaronder een iPad-release en het verder uitbreiden van de competitieve scene.</p></div> </div> </content> </article>

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten