Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Splatoon

Door: Guan van Zoggel Guan | 28 mei 2015 10:44

Games

WII U REVIEW - Shooters, shooters, shooters. Elke console heeft zijn eigen shooter. De ene speler prefereert Battlefield 4, de ander schiet nog altijd op de zombies van Call of Duty: Modern Warfare. En ik? Ik schiet op inktvissen met spraypaint in de kleurrijke wereld van Splatoon. Nintendo’s nieuwste IP brengt de klassieke Nintendo-innovatie met zich mee in een wereld waar het bedrijf niet de grote favoriet is. Toch is Splatoon, door zijn kleurrijke vermaak en creatieve twist, een mooie innovatie die perfect past op Nintendo’s console.

Score
85
  • Pluspunten
  • Goede balans gameplay, ook voor nieuwkomers in het shootergenre leuk, eigenzinnige setting, fantastische campaign
  • Minpunten
  • Beperkt aantal modi, online lobby niet te verlaten

None

Met Splatoon geeft Nintendo een eigenzinnige draai aan het shootergenre. Splatoon is hoogst toegankelijk voor nieuwkomers zonder in te boeten aan diepgang voor ervaren spelers. De gameplay is snel, gebalanceerd, dynamisch en daardoor verslavend, ook al is het aantal spelmodi beperkt.

De ontvangst van Splatoon na de aankondiging ten tijde van E3 2014 was het best te omschrijven als terughoudend. Niet sceptisch, want Nintendo staat nu eenmaal bekend om het maken van mooie dingen, maar terughoudend. We hebben het namelijk niet vaak over een ‘shooter van Nintendo’. Dat is zeker de afgelopen maand sterk veranderd door de Global Testfire, een demo die op twee zaterdagen in mei gespeeld kon worden. Sindsdien kijkt menig Nintendo-fan halsreikend uit naar de komst van de Inklings in de alsmaar groeiende familie van Nintendo-personages.

Lekker kliederen

Splatoon wijkt in twee opzichten af van doorsnee shooter: er wordt niet geschoten met kogels, maar met felgekleurde verf, en is niet de tegenstander, maar de omgeving het voornaamste doelwit. Het doel van Turf War, de online modus van Splatoon, is namelijk om in een team van vier spelers zoveel mogelijk van de omgeving te bedekken met de kleur van jouw team. De tegenpartij probeert dat ook, dus probeer je dat te voorkomen door de tegenstander omver te schieten. Daardoor moet de tegenstander respawnen en kun jij ondertussen lekker de muren bekladden.

De verf dient niet alleen als manier om te scoren, maar ook als middel om je territorium af te bakenen. Alle spelers zijn namelijk Inklings, een kruising tussen mens en inktvis. Als Inkling kun je eveneens veranderen in een inktvis, die op hoge snelheid door de inkt van de kleur van jouw team kan zwemmen. Op die manier vul je ook meteen de tank van je inkt bij. Als inktvis is het ook mogelijk om muren te beklimmen, zolang het maar bedekt is in jouw kleur. Dit eenvoudige mechanisme zorgt ervoor dat je op een andere manier omgaat met je omgeving, die telkens blijft veranderen door al de verf die verschoten wordt.

Inkopolis

Elke speler is uitgerust met twee wapens. Een hoofdwapen, zoals een verfmitrailleur of een gigantische verfroller, en talloze varianten op granaten – wederom gevuld met inkt. Vergelijkbaar met beloningen voor killstreaks in andere shooters krijg je in Splatoon bij het scoren van genoeg punten tijdelijk een speciaal wapen, zoals een inktbazooka of een inktluchtaanval. Hierdoor vliegt de inkt je om de oren en zijn vaak zelfs de laatste seconden van een wedstrijd nog bepalend voor de uitkomst. Na de wedstrijd wordt de winnaar bevestigd, worden de spelers opnieuw ingedeeld in teams en begint het spektakel opnieuw. Doordat teams constant wisselen en je punten krijgt voor het verspreiden van verf, is Splatoon bij uitstek geschikt voor spelers met minder ervaring met shooters.

De centrale hub van Splatoon, Inkopolis, is geïnspireerd door de Japanse wijk Shibuya, waar nieuwe modetrends en jongeren samenkomen. In Splatoon is dat niet veel anders. Het geld dat je verdient met het scoren tijdens wedstrijden kun je in Inkopolis besteden aan wapens en kleding. Elk kledingstuk beschikt over een bonus, die er bijvoorbeeld voor zorgt dat je sneller door de inkt kunt zwemmen of dat je granaten minder inkt kosten. Inkopolis verkoopt alleen de hipste kleding, dus kun je naar hartenlust kleding uitzoeken op bonussen, want wat je ook aantrekt, cool ben je toch wel.

Super Splatoon Sunshine Galaxy

Hoewel Turf War bij uitstek de belangrijkste spelmodus is voor Splatoon, valt er ook offline voldoende te beleven. In de Battle Dojo, de offline multiplayer, schieten twee spelers op ballonnen om punten te scoren. Als ze de ander neerschieten, raakt diegene weer punten kwijt. Doordat de ene speler speelt en kijkt op de Wii U-controller en de ander met een Classic Controller op tv, blijft je locatie geheim, waardoor het besluipen van vrienden weer een haalbare tactiek is. Het spelen op twee aparte schermen zorgt er wel voor dat de framerate gehalveerd wordt: een solide 30 fps in plaats van de gebruikelijke 60 tijdens singleplayer.

Onderbelicht maar zeker niet minder vermakelijk is de campaign in Octo Valley. Daar open je onder begeleiding van bejaarde Inkling Cap’n Cuttlefish het vuur op de Octorians, de octopusachtige vijand van de Inklings. In verschillende levels, ingedeeld in werelden, moet je de gestolen Zapfish terugvinden. In de praktijk speelt het als een Mario-titel: zoals in Super Mario Sunshine gebruik je je wapen om jezelf een weg te banen door de inkt van de tegenpartij om vervolgens naar het volgende eiland geschoten te worden zoals we ons dat herinneren uit Super Mario Galaxy. Ook de baasgevechten en het grijpen van de stralende Zapfish voelen als Mario en doen daardoor vertrouwd aan. Elk level vernieuwt en verrast, keer op keer.

Beperkt

Ondanks dat Splatoon ontzettend goed in elkaar zit, is het kwantitatief gezien wat teleurstellend. Er is één online modus, één modus voor offline multiplayer en een vijftal maps om op te spelen. Nintendo heeft laten weten dat dit na lancering zal worden uitgebreid met andere wapens, meer maps en nieuwe modi, zoals een tower defense-achtige variant. Vervelender is dat zodra je de online lobby binnengaat, er geen manier is om de lobby te verlaten tot de tijd verstreken is. Met name op de momenten dat het online wat rustiger is kan het zijn dat je een aantal, zo niet tientallen minuten zit te wachten tot je weer in de startblokken mag klimmen.

Gelukkig neemt dit niet weg dat Splatoon een fantastische titel is. Wedstrijden zijn kort maar krachtig en volgen elkaar snel op. Heb je genoeg geld bemachtigd, dan loont het zich om tussendoor even bij te komen in de winkels van Inkopolis, nieuwe uitrusting te kopen en weer terug de lobby in te gaan. Splatoon is een shooter zoals alleen Nintendo ‘m had kunnen maken.

Splatoon is vanaf vrijdag 29 mei beschikbaar voor Wii U.

0 Reacties op: Splatoon

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.