Total War: Warhammer 2 - Niet stil aan het front

© PXimport

Total War: Warhammer 2 - Niet stil aan het front

Geplaatst: 26 september 2017 - 06:19

Aangepast: 14 december 2022 - 11:38

Redactie ID.nl

Total War: Warhammer 2 speelt zich af in het westen, ver weg van de href="https://gamer.nl/artikelen/review/total-war-warhammer-3/">Old World</a>. Terwijl legendarische figuren als keizer Karl Franz en Thorgrim Grudgebearer met alle macht Chaos-kampioen Archaeon van zich af slaan, krabben de High Elves zich achter de oren. Millennia geleden redden zij de wereld met het creëren van de Vortex, een reusachtige magische draaikolk die alle Chaos-energie wegzuigt en voorkomt dat demonen zomaar deze dimensie kunnen binnendringen. De komeet met twee staarten die in de eerste Total War: Warhammer de komst van de gevreesde Archaeon the Everchosen aankondigde, laat ook in deel twee de gemoederen hoog oplopen. Door de komeet begint de Vortex, tot grote schrik van de High Elves, te sputteren.

In dit tweede deel van Creative Assembly’s Warhammer-trilogie draait alles om die Vortex en wat de vier nieuwe Warhammer-facties daar mee willen doen. De High Elves van het magisch gevormde continent Ulthuan zijn vanzelfsprekend van de partij. Als beschermers van de Vortex komen de hooghartige en nobele Asur het dichtst bij wat je de good guys van de Warhammer-wereld kunt noemen. Hun status als redders van de wereld is hen echter een beetje naar het hoofd gestegen en het hof van de Phoenix King is een speelplaats van intrige en gekonkel. Alleen de meest invloedrijke heersers kunnen de beste generaals en helden voor hun karretje spannen. Hun vijanden komen ze tegemoet met gedisciplineerde speerformaties, rijen schilden en een regen aan pijlen. Zodra ze de eerste schok hebben opgevangen, doen hun majestueuze draken en magie de rest.

Media has no description

© PXimport

De High Elves hebben die martiale kunsten nodig, want ze zijn al sinds het begin der tijden verwikkeld in een burgeroorlog met de verdorven Dark Elves. Voor de doorsnee Dark Elf bestaat er geen beter tijdverdrijf dan martelen, verminken en moorden – niet per se in die volgorde. Zij zijn de schrik van de zee en sturen vanuit het bevroren continent van Naggaroth regelmatig kolossale schepen er op uit, die als uitvalsbasis dienen voor wrede rooftochten. Zij die sterven komen er nog het beste vanaf, want overlevenden verdwijnen als slaaf in de mijnen of op de offertafel van een fanatieke Witch Elf.

Hun voorkeur voor pijn en slachting zie je terug op het slagveld, waar ze kruisbogen en ander wapentuig gebruiken dat moeiteloos door bepantsering heenslaat. Zodra genoeg bloed is gespild, krijgen ze zelfs tijdelijk een bonus op de schade die ze uitdelen. Malekith, de Witch King, is de officiële leider van de Druchii, maar de loyaliteit van zijn dienaren is alles behalve gegarandeerd. Een generaal die zich verwaarloosd voelt kan besluiten zelf een factie te stichten, dus je doet er verstandig aan om je veldheren in de gaten te houden of een huurmoordenaar achter de hand te houden.

Media has no description

© PXimport

Kill-kill the Reptile-things!

In Total War: Warhammer 2 maken niet alleen elfen hun opwachting, want in de diepe jungle van het zuidelijke Lustria kwaken de Slann-priesters van de Lizardmen bezorgd over de komeet in de hemel. Als het oudste ras van de Warhammer-wereld en de eerste beoefenaars van magie zijn de reptielen zich maar al te bewust van de gevaren van Chaos, maar ze weten het wel beter dan hoe die arrogante High Elves omgaan met de Vortex. De Maya-achtige Lizardmen zien zichzelf als de hoeders van het grote plan van hun schepper en een strikt kastestelsel zorgt ervoor dat elke hagedis precies dat werk doet waar hij het meest geschikt voor is. Kleine Skinks bewaken de flanken terwijl Saurus-krijgers de linie vormen. Voor het zware werk staan krokodilachtige Kroxigors en zelfs heuse dinosaurussen klaar. Het nadeel van die grote beesten is dat in het heetst van de strijd het instinct de overhand krijgt en de Lizardmen als wilde dieren over het slagveld razen.

De ratachtige Skaven in Lustria en de Southlands zijn minder van het razen en wachten liever op het juiste moment om een nietsvermoedende tegenstander te bedelven onder honderden, zo niet duizenden, ratmannen. Hun liefde voor elkaar in de rug steken wordt alleen overtroffen door hun obsessie voor het corrumperende Warpstone, dat ze naast consumptie gebruiken voor hun wrede en bizarre uitvindingen. De gemiddelde Skaven durft alleen te vechten als hij tien tegen een in de meerderheid is. Pestpriesters als Lord Skrolk van Clan Pestilens of krijgsheren als Queek Headtaker van Clan Mors vullen hun arsenaal daarom aan met door Warpstone aangedreven katapulten of genetisch gemanipuleerde Frankenstein-monsters om de wil van de vijand te breken.

Media has no description

© PXimport

Rites en rituelen

Vier zeer gevarieerde facties die dus elk om hun eigen redenen strijden om de Vortex. Hoewel elke factie anders speelt tijdens de campagne, blijft de weg naar de overwinning grofweg dezelfde. Elke factie moet zo snel mogelijk een speciale grondstof verzamelen door steden te veroveren of opdrachten uit te voeren. Verzamel genoeg en je mag een ritueel starten die je dichterbij de overwinning brengt. Met elk van de vijf rituelen kun je rekenen op hevige tegenstand van Chaos-krijgers, die vanwege de verzwakte Vortex zich een weg banen naar de drie steden waar het ritueel plaatsvindt. Ook de wedijverende facties kunnen (net als jij) een leger huren dat zelfstandig jou probeert te dwarsbomen. Een ritueel is pas geslaagd als je na de tiende beurt alle drie de steden in handen hebt. Zo niet, dan mag je opnieuw aan de slag en dreig je achter te lopen in de race.

De campagne van Total War: Warhammer 2 volgt duidelijk een veel strakkere structuur dan ooit tevoren in een Total War-game en het toenemende gevaar van elk ritueel houdt de spanning er goed in. Het relatief eenvoudige climactische gevecht aan het eind komt over als een formaliteit, maar de bevredigende tussenfilmpjes geven een duidelijk gevoel van prestatie, waar Total War: Warhammer 1 je droogjes meedeelde dat je had gewonnen. Uiteraard kun je ook gewoon alle tegenstand uit de weg ruimen en de New World veroveren – welke regio’s je mag bezetten is niet langer beperkt, maar wordt hooguit ontmoedigd door een voor jouw soort ongeschikt klimaat.

Media has no description

© PXimport

Meer The Empire Strikes Back dan The Matrix: Reloaded

Total War: Warhammer 2 is geen vervolg zoals we die normaal verwachten bij het nummertje, maar maakt nadrukkelijk uit van een trilogie van losstaande, maar op elkaar aansluitende delen. De bedoeling is dat de bezitters van meerdere Total Warhammer-games de omgevingen kunnen combineren tot een grote kaart. De update die dit moet doen voor TW:W 1 en TW:W 2 komt kort na release, al is nog niet bekend wanneer precies. Dit betekent ook dat je geen grote vernieuwingen hoeft te verwachten, maar wel veel verfijningen.

Onder meer is de interface aangepast zodat de nieuwswaardigheden van elke beurt beter te overzien zijn en heb je meer controle over wat de camera tijdens de End Turn-fase allemaal toont. Ruïnes van steden kun je nu ook doorzoeken naar magische schatten en hetzelfde kun je doen met scheepswrakken. Bovendien speelt magie vaker een doorslaggevende rol – niet zo gek met de meest op magie ingestelde facties van Warhammer Fantasy Battles – die na een investering in tijd en goud sterk genoeg kan zijn om zwakkere regimenten in één klap weg te vagen. Als kers op de visuele taart zijn er nu ook speciale animaties voor de grote monsters zodra ze elkaar tegenkomen.

Media has no description

© PXimport

Is Total War: Warhammer 2 dan op elk vlak verbeterd? Nee, want als je geen moeite had met de kunstmatige intelligentie van deel een, dan zal je het nu ook niet heel moeilijk krijgen. Dat gezegd hebbende weet de computertegenstander goed gebruik te maken van zijn nieuwe speeltjes en gaat het nooit echt fout. We zijn enkele framedrops tegengekomen wanneer de camera al te dicht op een paar magische effecten staat, maar niets dat het spelen in de weg staat. Naast het naar onze smaak te makkelijke eindgevecht zijn daarmee alle minpunten wel genoemd.

Total War: Warhammer 2 neemt wat deel één goed deed en doet dat net wat beter. De vier diverse facties stelen de show, zowel in de campagne als in het gevecht, en de continenten van de New World zijn even gigantisch als gedetailleerd. De felle strijd om de Vortex voert de spanning goed op en met vier facties laat de game zich uitstekend herspelen. De climax had beter gekund, maar met deze spannende campagne is de reis belangrijker dan de bestemming.

Total War: Warhammer 2 verschijnt op 28 september voor pc.

9,0

Ons oordeel

Total War: Warhammer 2

Pluspunten

Vier diverse facties

Spannende campagne

Goede aankleding

Verbeterde interface

Minpunten

Eindgevecht is te makkelijk

Conclusie

**Ontwikkelaar:** Creative Assembly **Prijs:** €49,99 **Genre:**Turn-based strategy **Platform:**Pc **Website:**[totalwar.com](https://www.totalwar.com/total_war_warhammer_2)...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000