Ubisoft legt uit waarom digitale games nog steeds duurder zijn

© PXimport

Ubisoft legt uit waarom digitale games nog steeds duurder zijn

Geplaatst: 11 juli 2012 - 20:02

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

MULTIPLATFORM - Bij de komst van digitale distributie werden prachtige beloftes gedaan. Door te besparen op productie- en vervoerskosten en de winstmarge van de winkelier weg te nemen, worden games veel goedkoper!, zo spraken de enthousiastelingen. In veel gevallen blijkt dit echter vies tegen te vallen. Vooral op de consoles zijn digitale games vaak zelfs duurder dan hun fysieke tegenhangers! Ubisoft-baas Yves Guillemot heeft op een investeerdersbijenkomst uitgelegd waarom dit zo is. Tijdens een Q&A-sessie op de investeerdersbijeenkomst werd Guillemot gevraagd waarom het prijsverschil tussen fysiek en digitaal zo groot is. Games als Far Cry 4 en Assassin's Creed: Unity kosten bijvoorbeeld nog steeds 60 euro in de PlayStation Store, terwijl je deze bij veel winkels inmiddels voor de helft van dat bedrag kunt oppikken. Guillemot benadrukte dat fysieke prijzen vooral afhankelijk zijn van de aanbiedingen die individuele winkels voeren. Het is lastig om daar digitaal meteen op te reageren:Digital is more reactive than what we put in stores, but at the same time, it doesn't react as fast on consoles than it does on PC. What we can say is that when games are older than one year, digital is a lot more dynamic on console because there are less units in stores. It's a new business, a new trend, and we think all this will get more in line with time, but for sure, at the moment you see all sorts of prices depending on who is doing a promotion for that specific week.Guillemot beloofde tevens dat Ubisoft de prijs van digitale consolegames in de toekomst sneller aan gaat passen:If you look at the PC [post-release discount] trend, I think you will see that on consoles, but you will have to wait a little bit of time for that to happen with the same speed.CFO Alain Martinez gaf toe dat Ubisoft op de consoles conservatiever is met aanbiedingen dan op de pc. Volgens hem komt dit omdat digitale distributie op de pc zo groot is:On digital we will not sell [a game] for a lower price compared to physical. After a few weeks or few months things can change, and as Yves has been saying, sometime you might have a promotion on Amazon [that is] not on GameStop, but we can also react on the digital side. We are actually more aggressive on the PC side where digital is very, very strong. We tend to be more conservative on the digital side for more console and more flexible on PC.Uiteindelijk kwam de duidelijkste verklaring voor de prijsverschillen van Guillemot zelf. De man gaf namelijk toe dat de hogere digitale prijzen onderdeel uitmaken van een slimme tactiek. Het grote voordeel van digitale distributie is namelijk dat je niet de kans loopt om te blijven zitten met onverkochte exemplaren. Bij fysieke distributie is dit wel zo. Daarom verlaagt Ubisoft doorgaans eerst de prijs van fysieke exemplaren, zodat men zo min mogelijk met onverkochte edities blijft zitten. Pas wanneer alle fysieke voorraad op is, gaat het bedrijf stunten met de digitale prijzen:Also, one thing to consider is related to stocks if we have stock in stores, we tend to make sure we decrease the quantity of units in stores before going digital with lower prices.Ben jij bereid om meer te betalen voor digitale spellen, of heb je jouw games nog steeds het liefst in een doosje? Laat het ons weten in de reacties!

MULTIPLATFORM - Bij de komst van digitale distributie werden prachtige beloftes gedaan. Door te besparen op productie- en vervoerskosten en de winstmarge van de winkelier weg te nemen, worden games veel goedkoper!, zo spraken de enthousiastelingen. In veel gevallen blijkt dit echter vies tegen te vallen. Vooral op de consoles zijn digitale games vaak zelfs duurder dan hun fysieke tegenhangers! Ubisoft-baas Yves Guillemot heeft op een investeerdersbijenkomst uitgelegd waarom dit zo is.

Tijdens een Q&A-sessie op de investeerdersbijeenkomst werd Guillemot gevraagd waarom het prijsverschil tussen fysiek en digitaal zo groot is. Games als Far Cry 4 en Assassin's Creed: Unity kosten bijvoorbeeld nog steeds 60 euro in de PlayStation Store, terwijl je deze bij veel winkels inmiddels voor de helft van dat bedrag kunt oppikken. Guillemot benadrukte dat fysieke prijzen vooral afhankelijk zijn van de aanbiedingen die individuele winkels voeren. Het is lastig om daar digitaal meteen op te reageren:

Digital is more reactive than what we put in stores, but at the same time, it doesn't react as fast on consoles than it does on PC. What we can say is that when games are older than one year, digital is a lot more dynamic on console because there are less units in stores. It's a new business, a new trend, and we think all this will get more in line with time, but for sure, at the moment you see all sorts of prices depending on who is doing a promotion for that specific week.Guillemot beloofde tevens dat Ubisoft de prijs van digitale consolegames in de toekomst sneller aan gaat passen:If you look at the PC trend, I think you will see that on consoles, but you will have to wait a little bit of time for that to happen with the same speed.CFO Alain Martinez gaf toe dat Ubisoft op de consoles conservatiever is met aanbiedingen dan op de pc. Volgens hem komt dit omdat digitale distributie op de pc zo groot is:On digital we will not sell for a lower price compared to physical. After a few weeks or few months things can change, and as Yves has been saying, sometime you might have a promotion on Amazon not on GameStop, but we can also react on the digital side. We are actually more aggressive on the PC side where digital is very, very strong. We tend to be more conservative on the digital side for more console and more flexible on PC.Uiteindelijk kwam de duidelijkste verklaring voor de prijsverschillen van Guillemot zelf. De man gaf namelijk toe dat de hogere digitale prijzen onderdeel uitmaken van een slimme tactiek. Het grote voordeel van digitale distributie is namelijk dat je niet de kans loopt om te blijven zitten met onverkochte exemplaren. Bij fysieke distributie is dit wel zo. Daarom verlaagt Ubisoft doorgaans eerst de prijs van fysieke exemplaren, zodat men zo min mogelijk met onverkochte edities blijft zitten. Pas wanneer alle fysieke voorraad op is, gaat het bedrijf stunten met de digitale prijzen:Also, one thing to consider is related to stocks if we have stock in stores, we tend to make sure we decrease the quantity of units in stores before going digital with lower prices.Ben jij bereid om meer te betalen voor digitale spellen, of heb je jouw games nog steeds het liefst in een doosje? Laat het ons weten in de reacties!

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten