© PXimport

World of Warships beta

Geplaatst: 23 april 2015 - 09:43

Aangepast: 16 november 2022 - 09:51

Redactie ID.nl

PC PREVIEW - Op de pompende beats van kanonnenvoer, inslagen van torpedo&#8217s en de soundtrack van Hotline Miami, doorliep ik World of Warships met heftige zeeslagen. De beta van Wargamings nieuwste installatie loopt al enige tijd en ik kreeg het marinierspak thuisgestuurd om eens wat schepen te laten zinken. Gaat World of Warships een glorieuze toekomst tegemoet, net als World of Tanks, of slaat de ontwikkelaar de plank mis?

De dreiging van het schip

Wie het concept van de World of.. serie heeft bedacht, heeft zichzelf waarschijnlijk een dik salaris uit laten betalen, een huis gekocht en een aardige bolide. Wargaming heeft wat centen en dat laten ze merken aan de feestjes op bijvoorbeeld een Gamescom. Het concept staat blijkbaar als een huis en na het free-to-play World of Tanks, World of Warplanes en wat varianten op mobiele platformen, komt Wargaming met World of Warships. Inderdaad, we gaan het water op en dat schepen minder snel manoeuvreren dan andere vervoersmiddelen, maakt het niet dat de game minder intens is. Natuurlijk, het is even wennen om het roer om te gooien en na een halve minuut te denken, waar zit ik in godsnaam op te wachten. Maar dat maakt het juist nog tactischer en strategischer. De opzet is dus hetzelfde en ook het menu, de schepen die bij een haven liggen en alle icoontjes zijn identiek aan de formule van Wargaming. Vertrouwd en gemakkelijk in gebruik.

Snelheid van het denken

Het ding is, veel van de schepen zijn log, zowel in snelheid van het schip zelf als in het draaien van de kanonnen als in het sturen van een schip. Weet een sneller schip zich jou te flanken, dan kun je aardig wat schade verwachten eer je zelf een schot kunt lossen. Gelukkig zie je vijanden al van aankomen middels de radar, al zijn daar trucs voor om jezelf van de radar te vegen (noem een rookmuur). Bovendien kun je, vooral als je op een stuk water in de minderheid bent, jezelf verbergen achter de vele eilandjes en bergen die de mappen rijk zijn. Zo kun je schuilen tegen het vijandig geschut en mogelijk richting je teamgenoten varen voor versterking. Echter, de meeste schepen kunnen tussen de negen en elf kilometer ver schieten – in ieder geval de schepen die je in het begin voorgeschoteld krijgt.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2013/world_of_warships/world_of_warships_developer_diaries_5_japanese_warships_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2013/world_of_warships/world_of_warships_developer_diaries_5_japanese_warships_hd1080p.mp4[/video]

En daar komt de techniek van het schieten om de hoek kijken waar de echte voldoening vandaan komt. Ik werd al snel in de gemiddeld tien minuten durende potjes gezogen en voor ik het wist was ik twee uur verder. Ja, ik kan uitspreken dat ik World of Warships misschien wel de tofste game in de reeks vind. Het kiezen van je schip (mijn favoriet is de Katori) het bepalen van je richting en je positie en vijanden in je vizier krijgen. Inzoomen, richten, zowel een stuk vóór het vijandelijke schip, als misschien iets boven de vijand, en dan &#8216BAM, BAM&#8217. De schoten worden gelost en... Mis. Ja, de eerste potjes zul je niet veel raken en wel uit moeten pluizen wat elk schip kan, maar je eerste hits, het uitschakelen van een kanon of motor en het vernietigen van je eerste schip. Het geeft voldoening en ik zat al snel met gebalde vuisten te schreeuwen van geluk. Afhankelijk van waar je een schip raakt en welk geschut je gebruikt, gaat er een bepaald hoeveelheid hitpoints af. Nog meer gejuich als die getallen in de honderden lopen.</p><p><strong>Een favoriet</strong></p><p>Er moet gezegd worden dat je World of Warships vrij gemakkelijk en snel onder de knie krijgt. Zeker zul je elk schip moeten afwegen op snelheid, kracht, wendbaarheid en wat het schip aankan qua schade. Maar je zult op den duur vast en zeker een favoriet cre&#235ren en ik had die al snel gevonden. De Katori, een Japans schip dat langzaam is, traag manoeuvreert, ook met de kanonnen, maar behoorlijk wat schade kan verdragen en sterke munitie heeft. Het is heerlijk om kleinere schepen weg te zien varen als ze mij op zien duiken. Ze kunnen wellicht sneller schieten, maar richten veel minder schade aan. Als ik ze een aantal keer raak, raken ze tijdelijk functies kwijt of zinken ze gewoonweg. Gebruik daarom meerdere schepen om te kijken waar jij het lekkerste mee speelt. Ik vind persoonlijk een snel schip fijn besturen, maar ik wil ook flinke schade aan kunnen richten. En als ik zelf niet veel kan hebben, kies ik toch voor het logge monster waar veel vijanden niet &#233&#233n tegen &#233&#233n tegenop durven.</p><p>[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2013/world_of_warships/world_of_warships_gameplay_opposing_forces_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2013/world_of_warships/world_of_warships_gameplay_opposing_forces_hd1080p.mp4[/video]</p><p><strong>Modi</strong></p><p>World of Warships heeft diverse modi, waaronder het vernietigen van de tegenstander, maar ook het overnemen van een stuk zee of meerdere posten claimen. In de beta heb ik waarschijnlijk niet alle modi gespeeld en ook niet alle mappen, want ik speelde veelal op dezelfde. Niet erg, maar hopelijk geeft Wargaming bij de release meer mappen mee om de variatie erin te houden. In de meeste potjes kun je kiezen of je een post claimen of gewoon de vijand vernietigt en de meeste teams kiezen voor optie twee. Echter, door dikke zeeslagen te voeren glipt er wel eens een vijand doorheen die aan de andere kant van de map jouw post overneem en alsnog wint. Dan kun je wel met vier schepen tegen &#233&#233n zijn, maar je verliest alsnog. Ik heb hartelijk zitten lachen toen dat in een potje gebeurde en iemand in de chat schalde: &#8216Ehhhh, guys. What&#8217s happening? Someone, defend!&#8217 Het was te laat, dus als je in de zeeslag wegzinkt, let op je posten. Dat maakt World of Warships veelzijdig, door het wel simpel, maar ook zeker tactisch te maken. Dwaal niet teveel van je teamgenoten af, want dat is verzekerd een Titanicje.</p><p><strong>Voorlopige conclusie</strong></p><p>Het blijft een beta van World of Warships, maar ik kan met overtuiging zeggen dat Wargaming goed op weg is met deze game. Het spel loopt soepel, er zijn nauwelijks bugs merkbaar en het voelt verfrissend om te spelen. Het concept van World of.. is goed overgezet naar dit zeeslagspel en ze bouwen er op voort. Je kunt de game snel oppakken, een schip kiezen en een battle beginnen. Er zijn genoeg schepen te koop, diverse modi om te spelen en met een goed team heb je een overwinning snel binnen. Het blijft tevens voldoening geven om met een krachtig schip een vijand vol in zijn kajuit te raken &#8211 eigenlijk liever op zijn kanon of motor, maar ach. Zeker als je van vele kilometers afstand je geschoten bommen ziet zweven en het schip vol raken. Menig gejuich is er aan te pas gekomen en dat zal nog wel even voortduren. Als Wargaming nog net iets meer modi en mappen implementeren, dan heeft het bedrijf mogelijk weer een parel binnen. Ik ga mijn kanonnen nog even legen.</p></div> </div> </content> </article>

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten