XCOM 2 - Kan het nóg beter worden dan Enemy Unknown?

Door: | 03 juli 2015 06:07

Games

In 2012 deden RTS-fans een dansje rond de keukentafel. Na een afwezigheid van elf jaar keerde de XCOM-franchise in volle glorie terug met het fantastische Enemy Unknown! Al snel volgden een net zo sterk uitbreidingspakket en een net-iets-minder-sterke spin-off, maar nu is het de hoogste tijd om de volgende stap te zetten. Daarom kunnen we eind dit jaar aan de slag met XCOM 2.

Aliens rule!

XCOM: Enemy Unknown kende meerdere einden, maar voor dit vervolg heeft Firaxis gekozen voor de meest problematische ontknoping. Aliens hebben onze wereld overgenomen en regeren met harde hand. De XCOM is verslagen en in de vergetelheid geraakt, aliens domineren alle rangen van de maatschappij en de mensheid heeft de hoop op een betere toekomst opgegeven. Daarom is het tijd voor een echte held en die held, dat ben jij.

Als speler krijg je de controle over de Avenger, een nieuwe mobiele basis voor de XCOM. Net als in de vorige game regel je van hieruit je missies en nog steeds zul je in deze missies manschappen moeten aansturen en ondertussen resources moeten vergaren, die je vervolgens op je basis kunt onderzoeken en verwerken tot nieuwe gadgets. Deze welbekende gameplay staat al tientallen jaren als een huis en komt ook in XCOM 2 weer fantastisch tot zijn recht, maar gelukkig heeft Firaxis ook enkele nieuwe features toegevoegd.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/xcom_2/xcom_2_moment_of_truth_announcement_trailer_hd1080p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2015/xcom_2/xcom_2_moment_of_truth_announcement_trailer_hd1080p.mp4[/video]

Keuzes, keuzes en nog eens keuzes

Eén van de interessantste nieuwe features is de mogelijkheid om de wapens van de aliens te hacken. Dit buitenaardse gespuis denkt slim te zijn door een vrachtwagenlading aan turrets met zich mee te nemen, maar ze piepen wel anders wanneer jij je computer tevoorschijn haalt en deze turrets zo programmeert dat ze voor jou gaan werken. Mochten je teamgenoten hierna alsnog gewond raken, dan zijn ze niet meteen dood en heb je nog de mogelijkheid om ze uit het veld te slepen. Dit brengt jouw andere teamgenoten echter wel in gevaar, dus het is constant zaak om de juiste afwegingen te maken. Misschien ben je in staat om iedereen te redden, maar het is ook mogelijk dat je plotseling drie soldaten tegelijkertijd verliest en aangezien dood in XCOM 2 nog steeds écht dood is, zijn dat geen makkelijke keuzes.

Tot slot heeft Firaxis duidelijk geluisterd naar de wensen van zijn fans, want XCOM 2 bevat nu ook melee-gevechten. Wanneer je dicht genoeg bij een vijand in de buurt komt, kun je deze te lijf gaan met bijvoorbeeld een zwaard. Dat werkt verrassend effectief, maar tegelijkertijd stellen je soldaten zich zeer kwetsbaar op wanneer ze zich zo dichtbij hun vijanden begeven. Opnieuw draait alles om het maken van keuzes en wanneer je weet dat één verkeerde beslissing al problematische gevolgen kan hebben voor het verloop van het verhaal (en dus het lot van de wereld), snap je dat je in XCOM 2 in constante spanning verkeert.

Conclusie

XCOM 2 lijkt op veel fronten op zijn voorganger, maar tegelijkertijd heeft Firaxis goed geluisterd naar zijn fans om de game op alle fronten te perfectioneren. De melee-gevechten zijn een welkome toevoeging en ook de mogelijkheid om je teamgenoten te redden zorgt voor een interessante dynamiek. Het is nog even afwachten of XCOM 2 straks echt genoeg vernieuwing gaat bieden om zijn bestaan te rechtvaardigen, maar deze eerste kennismaking belooft alvast veel goeds.