© PXimport

15 onmisbare Windows 10-functies

Geplaatst: 5 maart 2019 - 04:10

Aangepast: 16 november 2022 - 09:25

Martin Gijzemijter Gijzemijter

De computergebruiker van tegenwoordig weet véél meer dan de computergebruiker van pakweg twintig jaar geleden. Toch weten we eigenlijk veel te weinig van wat ons besturingssysteem allemaal kan. Daar hoef je gelukkig zelf niet veel tijd aan te besteden, dat doen wij wel voor je! Vijftien functies die Windows véél handiger maken.

1 Taakplanner

Er zijn veel handelingen op de computer die we regelmatig herhalen. Wist je dat je die kunt automatiseren met de Windows Taakplanner? Je opent hem door te klikken op Start, dan Taakplanner te typen, gevolgd door een druk op Enter. Klik in het rechterdeelvenster op Basistaak maken en je krijgt een eenvoudig stappenplan. Je kunt aangeven wanneer de taak moet worden gestart (Trigger), zoals dagelijks, wekelijks, wanneer de computer start enzovoort. Dan geef je aan wat die actie moet zijn, zoals een programma starten, een e-mail versturen of een bericht weergeven op het scherm. Die laatste twee opties zijn officieel ‘afgeschaft’ maar werken nog wel. Laat bijvoorbeeld rond lunchtijd je dieet-app starten, of open Netflix automatisch in een geplande pauze.

Met Taakplanner kun je allerlei handelingen in Windows automatiseren.

© PXimport

2 Schijfopruiming

Heb je te weinig schijfruimte, dan is het fijn dat Windows een opruimfunctie heeft. Schijfopruiming start je eenvoudig door te klikken op Start en vervolgens Schijfopruiming te typen (en weer te drukken op Enter). Je ziet dan direct hoeveel ruimte het programma vrij kan maken. Dit lijkt in bepaalde gevallen niet veel. Maar klik je op de knop Systeembestanden opschonen, dan toont het programma je vermoedelijk ineens veel meer bestanden die verwijderd kunnen worden. Dit kan al snel oplopen tot enkele gigabytes.

Schijfopruiming zorgt ervoor dat je in een handomdraai veel meer ruimte vrij hebt.

© PXimport

3 Mediastreaming

Wanneer je video vanaf je computer op je televisie wilt tonen, dan kun je natuurlijk een Chromecast kopen. Maar als je een smart-tv hebt of al een streaming-box aan je televisie hebt hangen, is dat vaak helemaal niet nodig. Windows kan je pc namelijk eenvoudig veranderen in een streaming-server. Klik op Start en tik mediastreaming in en klik op de optie die verschijnt. Standaard is deze functionaliteit uitgeschakeld, maar je schakelt het zelf met een muisklik in. Wanneer je nu op je smart-tv (of box) kijkt dat in hetzelfde netwerk hangt, zie je dat je eenvoudig de content van je pc kunt bekijken.

Een Chromecast om te streamen? Handig, maar vaak helemaal niet nodig.

© PXimport

4 Quick Assist

Wanneer je een probleem hebt met je pc, is het fijn als iemand je daarbij kan helpen. Maar mensen hebben niet altijd tijd om bij je langs te komen, zeker niet als je wat verder weg woont. Quick Assist is dan een uitkomst. Je kunt anderen daarmee vragen om je computer tijdelijk over te nemen om je te helpen. Je vindt Quick Assist weer door de naam van het programma in te typen in het menu Start. Eenmaal gestart, klik je op Ondersteuning krijgen. De persoon die je helpt, klikt op zijn systeem op Ondersteuning geven. Er wordt dan een code gegenereerd die deze persoon aan jou door moet geven, en die jij invult. Vervolgens kan er verbinding gemaakt worden en kan de andere persoon jouw pc besturen.

Met Quick Assist kun je mensen vragen om je op afstand te helpen met je computerproblemen.

© PXimport

5 Snel delen

Er zijn verschillende manieren om bestanden snel te delen met anderen. Stel dat er iemand is naar wie je met grote regelmaat bestanden stuurt via mail en je vindt het irritant om telkens al die stappen te doorlopen. Dat kan dus sneller! Rechtsklik op het bestand dat je wilt delen en klik vervolgens op Delen. Je kunt dan klikken op Mail, maar je kunt ook aangeven met welke personen je vaak bestanden deelt. Als je die persoon instelt, kun je voortaan direct op die persoon klikken, waarna er een mail wordt opgesteld en het bestand automatisch wordt toegevoegd.

Met de optie Delen in het contextmenu deel je bestanden en mappen pijlsnel.

© PXimport

6 Dynamische vergrendeling

Het is om talloze redenen belangrijk om je computer te vergrendelen wanneer je even niet voor het beeldscherm zit. Maar als je vaak wegloopt, kan het zijn dat je het weleens vergeet. Dynamische vergrendeling automatiseert het! Je koppelt je smartphone via bluetooth aan je pc. Zodra de twee van elkaar verwijderd raken, vergrendelt de pc automatisch. Je schakelt deze optie in door Dynamisch vergrendelen te typen in het menu Start. Plaats een vinkje bij de optie, koppel je smartphone aan je pc, en het automatisch vergrendelen is een feit.

Koppel je smartphone aan je pc en de laatste vergrendelt automatisch wanneer je wegloopt.

© PXimport

7 Zelflegende prullenbak

De prullenbak leeggooien is een snelle en handige manier om meer ruimte vrij te maken op je pc. Maar waarom leegt dat ding zichzelf niet? Dat kán dus wel degelijk, alleen is het niet standaard ingesteld (zodat je altijd nog bestanden terug kunt halen als je een fout hebt gemaakt). Typ Opslag in het startmenu en klik op het gevonden resultaat. Zet de schakelaar bij Slim opslaan aan. Windows zal nu automatisch tijdelijke bestanden verwijderen en de prullenbak legen.

De prullenbak handmatig legen? Waarom zou je als het ook automatisch kan?

© PXimport

8 Surround Sound

Windows 10 heeft een interessante optie om het geluid dat je hoort via je koptelefoon wat ruimtelijker te maken, genaamd Sonic Surround Sound. Deze optie is standaard uitgeschakeld. Zonde, want hij is fantastisch. Je schakelt hem in door met de rechtermuisknop op het pictogram met de luidspreker te klikken en te kiezen voor Ruimtelijk geluid / Windows Sonic voor hoofdtelefoon. Het beste is om even een koptelefoon op te zetten, een video te bekijken en de functie uit en in te schakelen.

Het geluid op je koptelefoon kan een stuk mooier, dankzij Windows Sonic.

© PXimport

9 Taakweergave tijdlijn

De Taakweergave (te activeren met de knop direct naast het vergrootglas, links in de taakbalk, of met Windows-toets+Tab) is een handige manier om te kunnen zien wat je allemaal open hebt staan in Windows. Maar sinds kort is dit nog een stuk handiger geworden: wanneer je deze weergave opent, zie je aan de rechterkant een schuifregelaar. Wanneer je die naar beneden schuift, krijg je een overzicht van wat er bijvoorbeeld gisteren en eergisteren openstond in Windows. Een soort browsergeschiedenis voor Windows dus. Extreem handig als je vergeten bent waar je gisteren ook alweer mee bezig was.

De tijdlijn in de Taakweergave toont wat je bijvoorbeeld gisteren open had staan.

© PXimport

10 Concentratiehulp

Tijdens het schrijven van dit artikel zijn we talloze keren afgeleid geraakt door mailtjes, notificaties enzovoort. Als je je graag wilt concentreren en tijdelijk niet gestoord wilt worden, dan kun je Concentratiehulp inschakelen. Klik hiervoor op het pictogram van Actiecentrum in het systeemvak, vervolgens op Uitvouwen en daarna op Concentratiehulp. Notificaties en andere afleidende zaken worden nu tijdelijk geblokkeerd. Hoe deze blokkering precies werkt kun je zelf bepalen door in het startmenu Concentratiehulp te typen en de instellingen van deze functionaliteit naar je hand te zetten

Laat je niet afleiden: stel concentratiehulp in om alle notificaties te blokkeren.

© PXimport

11 Videokaart toewijzen

Wanneer je een grafische chip op je moederbord hebt zitten én een krachtige videokaart hebt ingebouwd, dan heb je in Windows 10 de mogelijkheid om aan te geven welk programma gebruik mag maken van welke hardware. Zo wil je bijvoorbeeld dat Photoshop je videokaart gebruikt, maar Kladblok heeft dat helemaal niet nodig. Zo kun je energie en systeembronnen besparen. Klik in het startmenu op Instellingen en ga naar Systeem / Beeldscherm / Grafische instellingen. Klik op Bladeren en voeg de programma’s toe aan wie je de hardware wilt toewijzen. Klik nu op Opties bij het betreffende programma en bepaal welke hardware gebruikt mag worden.

Jij kunt zelf bepalen welke app welke video-hardware gebruikt (als je meer dan één optie hebt).

© PXimport

12 Hoofdlettergevoelig

Je kunt bestanden en mappen hoofdlettergevoelig maken in Windows 10. Het gevolg daarvan is dat je dus zowel de map Foto’s als foto’s kunt hebben binnen dezelfde map. Om de inhoud van een map hoofdlettergevoelig te maken, klik je op Start, typ je cmd, rechtsklik je Opdrachtprompt en klik je op Als administrator uitvoeren. Vervolgens voer je het volgende commando in: fsutil.exe file setCaseSensitiveInfo "C:\Foto's" enable waarbij C:\Foto’s moet worden vervangen door het pad naar de map waarvan je de inhoud hoofdlettergevoelig wilt maken. De wijzigingen zijn direct van kracht, dus de map Foto’s kan nu bestanden en mappen bevatten die dezelfde naam hebben met alleen een verschil in hoofdletter/kleine letter.

Bestanden en mappen zijn nu, met een trucje, hoofdlettergevoelig.

© PXimport

13 Cloud klembord

Het heeft een decennia of twee geduurd, maar eindelijk heeft het Klembord van Windows een flinke upgrade gekregen. Je schakelt de functie (na de Oktober-update) in, via Instellingen / Systeem / Klembord. Wanneer je nu items kopieert met Ctrl+C (tekst, foto’s enzovoort), dan worden deze in je Cloud-klembord geplaatst. De Windows-toets in combinatie met de letter V roept dit klembord op, waarna je eruit kunt plakken. En het mooiste is: in de instellingen kun je ook aangeven dat dit klembord gesynchroniseerd moet worden tussen alle apparaten die hetzelfde Microsoft-account gebruiken.

14 Delen via het netwerk

We beschreven eerder al even hoe je bestanden kunt delen via de functie Delen in het contextmenu, maar je kunt bestanden en mappen ook eenvoudig delen via het netwerk. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op het bestand of de map die je wilt delen, en klik vervolgens op Eigenschappen / Delen. Wanneer je nu klikt op Geavanceerd delen, kun je precies aangeven wie de map of het bestand mag openen, welke rechten deze persoon heeft en hoeveel mensen tegelijkertijd toegang hebben tot de map/het bestand.

Delen kan natuurlijk ook heel eenvoudig via het netwerk, maar de optie zit wel verborgen.

© PXimport

15 OneDrive On demand

Tot slot een tip die ons leven met meerdere pc’s een stuk eenvoudiger heeft gemaakt. OneDrive (tegenwoordig geïntegreerd binnen Windows) is superhandig, maar het feit dat alle bestanden worden opgeslagen op alle pc’s waarop je de dienst gebruikt, is natuurlijk niet efficiënt. Dat kan gelukkig anders. Klik op OneDrive in het systeemvak, vervolgens op Meer en daarna op Instellingen. In het tabblad Instellingen zie je nu het kopje Bestanden op aanvraag. Wanneer je het vinkje inschakelt bij deze optie, zal OneDrive alle bestanden op je harde schijf laten zien alsof ze er staan, maar in werkelijkheid nemen ze geen ruimte in. Pas als je ze opent, worden ze gedownload.

Alle voordelen van OneDrive, zonder alle bestanden op je harde schijf? Dat kan met Bestanden op aanvraag.

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten