Aan de slag met Arduino - Deel 3: KITT-lampjes

© PXimport

Aan de slag met Arduino - Deel 3: KITT-lampjes

Geplaatst: 21 oktober 2016 - 03:11

Aangepast: 14 december 2022 - 14:43

Jeroen Boer

KITT oftewel de Knight Industries Two Thousand is de sprekende auto uit de populaire actieserie Knight Rider. KITT is voorzien van een Anamorphic Equalizer waarmee de auto alle golflengtes kan zien. Stiekem is die Anamorphic Equalizer niets anders dan een rij lampjes die fungeren als een looplicht. Met onze Arduino en een paar leds maken we die probleemloos na.

1 KITT

Voordat we met dit project aan de slag gaan, willen we zeker weten dar de Arduino zich gedraagt zoals we willen. Zorg dat er niets op de Arduino is aangesloten en sluit hem aan op je pc. Download de code voor dit project en open de code in de ontwikkelomgeving. Controleer of de juiste Arduino is geselecteerd en klik op Upload. Is het programma overgezet, koppel de Arduino dan los van de pc. De Arduino is nu klaar om de Anamorphic Equalizer van KITT na te bootsen. Lees ook: Wat is Arduino en waarom is het zo leuk?

Media has no description

© PXimport

2 Leds inprikken

De basis van de Anamorphic Equalizer is een rij van negen leds. Wij plaatsen de negen leds helemaal rechts op het breadboard. Steek de eerste led in de gaten 62j en 63j met de anode (lange poot) in 62j. Sla een gaatje over en sluit de volgende led aan op gaten 59j en 60j met de anode in 59j. Steek vervolgens de zeven overgebleven leds op dezelfde manier in het breadboard waarbij je dus steeds één gaatje tussenruimte overlaat.

Media has no description

© PXimport

Wat gaan we maken?

Media has no description

© PXimport

3 Leds aansluiten

We gaan nu de anodes (lange pootjes) van de leds aansluiten op de digitale aansluitingen D2 tot en met D10. Pak een jumperdraad en steek deze in 62f en sluit hem aan op pin D2 van de Arduino door hem in 11j te stoppen. Pak vervolgens een jumperdraad en steek deze in 59f en vervolgens in 10j om de anode van de tweede led aan te sluiten op pin D3 van de Arduino. Sluit de zeven overgebleven leds op dezelfde manier aan op pinnen D4 tot en met D10 van de Arduino.

Media has no description

© PXimport

4 Weerstanden aansluiten

We sluiten een weerstand van 220 ohm aan tussen de kathode (korte poot) van de leds en de GND van de Arduino. Pak een weerstand en steek deze in 63f om hem op de kathode van de laatste led aan te sluiten. Steek het andere pootje van de weerstand vervolgens in de minkolom onderaan het breadboard. Dit is een stroomrails waarvan alle gaatjes met elkaar verbonden zijn. Sluit op iedere kathode van de overgebleven leds een weerstand van 220 ohm aan die je aansluit op de stroomrails.

Media has no description

© PXimport

5 Luidspreker aansluiten

Pak de luidspreker en sluit de pluspin aan op 25e en de andere pin op 28e. Pak een jumperdraad en steek deze in 25a en verbind deze vervolgens met 2j om de luidspreker aan te sluiten op pin D11 van de Arduino. Pak een tweede jumperdraad en sluit deze aan op 28a en steek deze vervolgens in de stroomrail. De laatste stap van de schakeling wordt gevormd door een jumperdraad die je aansluit op de stroomrail en 14a om de stroomrail te verbinden met de GND van de Arduino.

Media has no description

© PXimport

6 Scannen maar

Alle componenten zijn aangesloten en de Arduino hebben we in de eerste stap al geprogrammeerd. Sluit de Arduino aan op je pc. Na een paar seconden is de Arduino gestart en zal de Anamorphic Equalizer oplichten. Tevens klinkt tegelijkertijd de openingstune van Knight Rider. Merk daarbij op dat de leds keurig in het ritme van de melodie bewegen. Wil je verder experimenteren? Kijk dan eens of het je lukt de negen leds in een zelfgekozen patroon te plaatsen.

Media has no description

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten