Ziggo Wifi Assistent-app: Breng je draadloze netwerk in kaart

© PXimport

Ziggo Wifi Assistent-app: Breng je draadloze netwerk in kaart

Geplaatst: 1 november 2019 - 04:28

Aangepast: 16 november 2022 - 09:37

Wesley Akkerman

Als je thuis gebruikmaakt van wifi, van Ziggo of van een andere leverancier, dan heb je ongetwijfeld te maken met dode zones in huis. Dit zijn plekken waar de wifiverbinding minder snel is, om wat voor reden dan ook. Dit kan door muren komen, maar ook door de afstand tussen de modem of router en het apparaat dat internet gebruikt. Met de Ziggo Wifi Assistent-app kun je nu controleren welke punten in huis dode zones hebben. Wij leggen je uit hoe het werkt.

Nadat je toestemming hebt gegeven voor het weggeven van specifieke, persoonlijke data, kun je aan de slag met de Ziggo Wifi Assistent-app (ook beschikbaar voor iOS). Bij het openen van de app zie je onderin een grote knop staan met Start meting. De digitale wifi-assistent Chris begint dan tegen je te praten, waarna de app vraagt om toestemming tot je locatie. Vervolgens volg je de stappen op op het scherm. Chris verzekert ons nog dat de verzamelde data op je toestel blijft en niet verzonden wordt.

Ook niet geheel onbelangrijk: de Ziggo Wifi Assistent heeft op Android de nieuwste versie van ARCore nodig. Mocht je die update niet hebben, dan kun je die meteen downloaden vanuit de app.

Ziggo Wifi Assistent

© PXimport

Ziggo Wifi Assistent

© PXimport

Ziggo Wifi Assistent

© PXimport

Ziggo Wifi Assistent

© PXimport

Aan de slag met Ziggo Wifi Assistent

Nu kunnen we beginnen. Chris vertelt je precies wat je moet doen. Eerst moet je naar je modem lopen. Staat die achter een gesloten deur? Prima, dan moet je die deur gesloten houden voor een realistische meting. Na een paar seconden krijg je het resultaat te zien. Die resultaten kun je overigens later in het overzicht terugzien.

Door middel van augmentedrealityeffecten wordt er een punt gemaakt in je huis waar de meting plaatsvindt. Dit doet de app per keer dat je een meting doet, zodat je achteraf precies kunt zien waar een meting plaatsgevonden heeft en hoe het met het internet gesteld is. Op de kaart die in beeld verschijnt zie je meteen je internetsnelheid en of dit snel is of niet. Ben je klaar met de metingen? Druk dan op Klaar en geef aan dat je verder niets meer wil meten in huis.

Nu komen we aan bij de 3D Map. Hier zie je alle gemeten punten in huis. De bolletjes op het scherm stellen die punten voor. En door op die bolletjes te tikken, krijg je per punt een overzicht van de metingen te zien. Bij ons is het helaas zo dat niet alle punten op de correcte plaats staan, maar dat doet verder niets af van de indruk die je krijgt van je internetsnelheid in huis.

Helemaal onderin zie je ook de optie Samenvatting staan, waar je een overzicht krijgt van de scores in je huis. Belangrijker is misschien nog wel de sectie voor Tips & Hulp, waar wifi-expert Chris je kan helpen bij het verbeteren van de wifiverbinding in huis. Zo raadt Chris aan extra wifipunten in huis te plaatsen (zoals meshrouters) of de afstand tussen de modem en het apparaat te verkleinen, waar mogelijk. Daarnaast kun je contact opnemen met de klantenservice van Ziggo en kunnen de medewerkers zien welke metingen je verricht hebt, waardoor ze je mogelijk snel kunnen helpen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000