Maak een sjabloon in Word

Door: Ronald Smit | 20 november 2018 09:59

How To

Als je in Word steeds brieven met bijvoorbeeld dezelfde aanhef en afzender opstelt, loont het de moeite om die gegevens in een sjabloon te zetten. Scheelt weer tikwerk!

Je kent dat wel. Steeds weer schrijf je brieven of andere documenten met dezelfde aanhef, een bedrijfslogo of wat dan ook. Het is onzin om dat soort elementen steeds opnieuw handmatig in een Worddocument toe te voegen. Handiger is het om een eigen sjabloon te maken. Sjablonen ken je ongetwijfeld van het startscherm van Word. Er is daar immers een riante keuze uit voorgebakken exemplaren te vinden. Een eigen sjabloon hoeft helemaal niet zo geavanceerd - qua design - te zijn als wat je hier vindt. Het mag ook best eenvoudig, maar toch o zo handig. Start om te beginnen Word en open (begin) een leeg document. Tik de gegevens die je standaard op je correspondentie zet op de daarvoor bestemde plekken. Denk aan je (bedrijfs)adres, eventueel een logo, een aanhef en een afzender.

Een voorbeeldje dat prima als sjabloon in Word is te gebruiken

Bewaren als sjabloon

Heb je eenmaal je standaardbrief-onderdelen getikt - daarin kan je zover gaan als je zelf wilt - dan is het zaak om deze brief als sjabloon te bewaren en niet als gewoon Worddocument. Dat doe je door in het lint op Bestand en dan op Opslaan als te klikken. Klik op Bladeren en selecteer in het daarop geopende venster Opslaan als achter Opslaan als de optie Word sjabloon (of ga voor de variant met ingeschakelde macro's als je er daarvan toevallig ook nog een paar hebt toegevoegd). Je ziet dat de bewaarmap automatisch gewijzigd wordt naar de map waarin gebruikerssjablonen bewaard worden; pas deze map niet nog eens handmatig aan. Klik op de knop Opslaan.

Bewaar je document als sjabloon in Word

Gebruiken

Om het eerder gemaakte sjabloon te gebruiken klik je in het lint van Word op Bestand en dan Nieuw. Of je sluit Word af en start het nogmaals. In het sjablonenoverzicht klik je helemaal bovenaan op Privé, waarna je je eigen sjabloon ziet. Klik hierop. Je ziet nu de brief als document voor je. Pas eventuele zaken aan, zoals bijvoorbeeld het adres waar de brief heen moet. Tik uiteraard ook een brieftekst zelf. Om de brief te bewaren klik je zoals gebruikelijk in het menu Bestand op Opslaan. Kies een map, geef je document een naam en klaar. Word slaat deze keer overigens niet op als sjabloon, maar gewoon als Worddocument. Handig!

0 Reactie(s) op: Maak een sjabloon in Word

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.