Een flight-simulator van je VR-bril maken doe je zo

© PXimport

Een flight-simulator van je VR-bril maken doe je zo

Geplaatst: 3 augustus 2017 - 04:22

Aangepast: 14 december 2022 - 14:22

Harry Hol

Vliegen met een flight-simulator is gaaf! En voor de echte enthousiasteling is goede software niet voldoende. Die bouwt voor vele duizenden euro’s een replica van een cockpit in zijn kelder. Inmiddels is er virtual reality en daarmee is ‘simvliegen’ opeens nog realistischer tegen een veel vriendelijkere prijs. Een flight-simulator van je VR-bril maken doe je zo.

Tip 01: Een goede vr-pc

Voor het gebruik van virtual reality en een vluchtsimulator heb je een Windows-computer nodig. De Mac is helaas niet geschikt voor vr. De systeemeisen voor vr-software zijn onlangs wat gezakt, maar je hebt nog steeds een sterke pc nodig. Voor een optimale simulatie-ervaring heb je minimaal een GTX 970- of R9 290-videokaart, een i5 6400-processor en minimaal drie vrije usb3.0-poorten. Bouw je zelf, dan moet je rekenen op een aanschaf van tussen de 700 en 1000 euro. Als je meer wilt uitgeven, investeer dan vooral in een goede videokaart. Dat levert veel meer op dan een betere processor. Voor vr kunnen we Windows 10 aanbevelen, dat draait net wat beter en sneller dan Windows 8.

Media has no description

© PXimport

Voor het gebruik van vr en een vluchtsimulator heb je een krachtige computer nodig

-

Tip 02: HTC Vive

Er zijn op dit moment twee belangrijke fabrikanten van vr-brillen: HTC en Oculus. De HTC Vive (699 euro) wordt geproduceerd door HTC in samenwerking met software-uitgever Valve. De Vive werd in eerste instantie vooral gepositioneerd als een systeem waarmee je ‘kamervullende vr’ gebruikt. Dat wil zeggen dat je binnen een afgebakend speelgebied vrij kunt rondlopen en de virtuele wereld manipuleert met twee vr-controllers. De HTC Vive is ook zeker geschikt voor vluchtsimulators. Er zijn wel een paar kleine minpunten aan de Vive. Om te beginnen is het scherm net wat minder scherp dan concurrent Oculus Rift. Dit betekent helaas in de praktijk het verschil tussen metertjes net wel of net niet kunnen lezen. Daarnaast is de Vive wat benauwder en zwaarder, wat voor langere sessies (in realtime de oceaan over) echt te merken is. Toch is het een zeer degelijke headset met uitgebreide software-ondersteuning en zeker een optie voor simvliegen.

Media has no description

© PXimport

Tip 03: Oculus Rift

Hoewel de Oculus Rift (469 euro) in eerste instantie werd gepositioneerd als dé keuze voor zittende vr, zoals race-games en vluchtsimulators, is de Rift inmiddels net zo capabel in kamervullende vr. Voor de simulatiefanaat zal dat echter niet zo belangrijk zijn. Wat voor virtuele piloten belangrijker is, is het scherpe scherm, het lichte gewicht en de goede ingebouwde koptelefoons. Ook is de Rift een stuk goedkoper dan de Vive, zelfs als je er de vr-controllers voor kamervullende vr bij koopt.

Een ander voordeel van Rift is een technologie die ‘Asynchronous Space Warp’ heet. In een notendop komt het erop neer dat Oculus een speciale driver heeft die zwaardere vr-software soepeler laat draaien. Dit zorgt voor een comfortabelere en realistischere ervaring.

Media has no description

© PXimport

Oculus Rift geeft een comfortabele en realistische ervaring

-

Waarom simvliegen

Media has no description

© PXimport

Tip 04: Mobiele vr-viewer

Wie een geschikte telefoon heeft, kan zelfs vr gebruiken met zijn mobiel en een viewer. Deze viewers zijn in diverse prijsklassen verkrijgbaar, van kartonnen maskertjes tot uitgebreide ergonomische headsets. Sommige telefoons van Samsung zijn ook geschikt voor Gear VR, een kwalitatief zeer goed vr-systeem. Google kwam onlangs met een concurrent, Daydream genaamd, wat ook een heel prettige mobiele vr-ervaring geeft. Deze vr-viewers geven toegang tot mobiele vr-apps, maar het is ook mogelijk om pc-vr op je mobiel te gebruiken, al is de kwaliteit ervan natuurlijk niet te vergelijken met een Rift of Vive. Als je al een geschikte Android-telefoon in huis hebt, is het natuurlijk wel een erg leuke manier om eens aan simvliegen te snuffelen. Zie het kader ‘Riftcat VRidge’ voor het gebruik van Riftcat met je mobiele vr-systeem.

Media has no description

© PXimport

Heb je een geschikte telefoon, dan kun je met je mobiel en een cardboardviewer vr gebruiken

-

Tip 05: FlyInside

De meeste populaire programma’s voor vluchtsimulatie zijn nog niet geschikt voor virtual reality. Gelukkig is er een bedrijf dat in dit gat is gesprongen en het pakket FlyInside op de markt bracht. FlyInside is een zogenaamde ‘mod’ die de Steam-versies van zowel Microsoft Flight Simulator X als X-Plane 11 converteert naar vr. En het pakket doet dit zeer goed. Opeens zit je werkelijk in de cockpit van het vliegtuig van je keuze. Alle scenerypakketten, optionele vliegtuigen en missies werken zonder problemen in vr. Wie dus al actief vliegt met een van deze twee pakketten, kan met FlyInside in één stap de sprong naar virtual reality maken. Het pakket ondersteunt zelfs de bewegingscontrollers van de Vive en Rift, waardoor je met je handen de knoppen van het toestel kunt bedienen en zelfs de virtuele stuurknuppel kunt pakken. Dat laatste blijft echter minder goed werken dan een echte flightstick. FlyInside kost 32 dollar (ca. 28,50 euro) voor FSX en 38 dollar (ca. 33,50 euro) voor X-Plane. Een gratis demo is hier beschikbaar.

Media has no description

© PXimport

Tip 06: Flight Simulator X

Microsoft Flight Simulator (24,99 euro) was ooit de koning van de sims. Microsoft stootte het pakket echter enkele jaren geleden af en daarmee leek een einde te komen aan de reeks. Tot het bedrijf Dovetail Games (bekend van Train Simulator) de rechten op de naam en de software overnam. Inmiddels is FSX via Steam verkrijgbaar en volledig speelbaar op moderne pc’s. En dankzij het eerder genoemde FlyInside werkt de Steam-versie ook in vr. Wie nog een oude diskversie van FSX heeft, heeft helaas pech: die versie werkt niet met FlyInside. Wel zijn al je oude add-ons gewoon te gebruiken in de Steam-versie en is het al met al dus geen grote investering om je oude simulatieomgeving naar de moderne tijd te brengen. Als je nieuwkomer bent, wees er dan er wel op voorbereid dat FSX grafisch in het verleden is blijven hangen. Maar qua realisme en vluchtgevoel is het nog steeds een zeer aangename en overtuigende ervaring.

Media has no description

© PXimport

Tip 07: X-Plane 11

Volgens sommigen was X-Plane (64,99 euro) de reden dat Microsoft de stekker uit FSX trok. X-Plane (waarvan versie 11 onlangs verscheen) is grafisch zeer indrukwekkend, heeft een heel realistisch vliegmodel en bevat standaard de ‘scenery’ van bijna de hele aarde. Dat betekent dat je ‘uit de doos’ meteen een wereldreis kunt maken in een van de burger- of gevechtsvliegtuigen. Het pakket bevat ook een modus voor online vliegen, zodat je met meerdere piloten hetzelfde luchtruim kunt delen. Ook interessant voor serieuze luchtvaartstudenten is de ‘instructiemodus’ waarbij een instructeur de vlucht van de student kan beïnvloeden door bijvoorbeeld defecten in het vliegtuig te activeren, zodat de piloot in spe daarop kan reageren. Ten slotte is er (net als voor FSX) een uitgebreid aanbod aan gratis extra’s, zoals stukken landschap of vliegtuigen, die door enthousiaste amateurs op internet worden aangeboden.

Media has no description

© PXimport

X-Plane heeft een heel realistisch vliegmodel en bevat de ‘scenery’ van bijna de hele aarde

-

Simulatieziekte

Media has no description

© PXimport

Tip 08: Ultrawings

Dat een vluchtsimulator niet altijd heel serieus hoeft te zijn, bewees het aloude PilotWings voor de Super Nintendo (en zijn opvolgers op de N64 en 3DS). Ultrawings is een redelijk schaamteloze kloon van deze game, voor Oculus Rift en HTC Vive. Ultrawings draait om kleine lichte vliegtuigjes waarmee je over een aantal eilanden vliegt en missies uitvoert. Ultrawings speel je met de controllers van je vr-systeem, waarmee je handmatig de (eenvoudige) instrumenten bedient en de virtuele flightstick vastpakt. Ultrawings is vooral een heel ontspannende game en wat minder een sim. Toch is er naast de arcade-modus een realistisch vluchtmodel dat inderdaad wat realistischer overkomt. Dankzij de relatief eenvoudige maar kleurrijke graphics is de spelwereld aantrekkelijk en solide. Een erg leuke instap-vliegsim voor wie al een Rift of Vive in huis heeft.

Media has no description

© PXimport

Riftcat VRidge

Tip 09: T-flight Hotas X

Een vluchtsimulator komt pas echt tot leven met een goede controller, ook wel HOTAS (Hands On Throttle And Stick) genoemd. Een Hotas bestaat uit een joystick, een gashendel en (indien je daarvoor kiest) voetpedalen. Een heel goed instapmodel is de Thrustmaster T-Flight X die al voor zo’n 50 euro te vinden is. Hoewel de stick niet lijkt op een echt vliegtuigstuur, is hij zeer precies en dankzij de vele knoppen perfect voor lange vluchten. Niets is immers zo vervelend als halverwege een manoeuvre je toetsenbord moeten zoeken om een paneel te bedienen. De T-Flight Hotas X is ook buitengewoon geschikt voor ruimteschietspellen zoals Elite Dangerous of Star Citizen, zodat je je hiermee niet meteen vastlegt op simvliegen.

Media has no description

© PXimport

Tip 11: Logitech Flight Yoke

Net even realistischer is de Logitech G Saitek Pro Flight Yoke (ca. 130 euro). Deze vlieg-gadget is vormgegeven als het stuur van een Cessna-sportvliegtuig. Het is ook mogelijk om roerpedalen toe te voegen voor de complete vliegervaring. Ook zitten er diverse (programmeerbare) knoppen en handels op, waarmee de cockpit heel tastbaar en realistisch wordt. Zelfs met een vr-bril op is het heel makkelijk om deze knoppen en handels te vinden, waardoor je al snel gedachteloos je toestel over de baan taxiet en opstijgt. Duurdere versies van deze gespecialiseerde Hotas zijn uiteraard ook verkrijgbaar, soms zelfs met ‘force feedback’. Dat laatste wil zeggen dat het stuur weerstand geeft naargelang het vliegtuig beweegt. Force feedback maakt de ervaring bijna compleet. Deze instap-Saitek heeft dergelijke extra weerstand niet, maar voelt toch al net echt.

Media has no description

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000