Opmaak gebruiken in e-mails: zo doe je dat

Door: Stefanie Katzenbauer | 03 september 2019 06:46

Opmaak in emails
How To

Het maken (en ontvangen) van een e-mail is vaak redelijk straight forward. Maar wat als je een mail wil sturen die echt opvalt? Voor bijvoorbeeld het sturen van een sollicitatie of voor marketing doeleinden? Dan helpt het om opmaak toe te voegen aan je e-mails. Zo kun je opmaak toevoegen aan e-mails.

De onderwerpregel

Laten we bij het begin beginnen: de onderwerpregel is een van de eerste dingen die mensen zien wanneer ze jouw mailtje binnenkrijgen. Een originele onderwerpregel die niet te lang en niet te kort is, kan ervoor zorgen dat je er meteen uitspringt. Wat ook helpt is het toevoegen van een emoji. Ook al is dit bij een sollicitatie e-mail wellicht niet altijd aan te raden, voor marketingdoeleinden kan een emoji het verschil maken in of je mail wel of niet wordt geopend. Niet alleen vervangen deze emoji eventuele woorden, ze voegen ook wat charme toe terwijl ze de aandacht van de lezer grijpen. Overigens werkt het toevoegen van emoji’s in je onderwerpregel momenteel alleen wanneer je deze op je telefoon toevoegt. Je kunt dus op je telefoon een conceptmail aanmaken waarbij je de emoji’s in de onderwerpregel zet en vervolgens de tekst afmaken in de browserversie van bijvoorbeeld Gmail.

Standaard opmaak in Gmail

In Gmail zelf kun je in je tekst wat opmaakopties toevoegen die je tekst net wat meer duidelijkheid of nadruk geven. Denk hierbij aan opsommingen, tekst vet, cursief of doorgestreept maken of het toevoegen van een opvallend citaat. Voor al deze dingen open je een nieuwe e-mail en klikt rechtsonder op ‘meer opmaakopties’.

opmaak in email

Standaard opmaak in Outlook

Ook in Outlook kun je opmaak aan je tekst toevoegen. Als je dezelfde opmaak vaker gebruikt, kun je er zelfs een template van maken zodat je de volgende keer binnen enkele kliks de opmaak voor je hebt. Hiervoor maak je eerst de email op zoals jij hem graag ziet. Vervolgens sla je deze op onder het bestandstype ‘outlook template’. Open dit template zodra je deze nodig hebt. Tip: haal je handtekening uit de template, anders verschijnt deze bij het verzenden dubbel.

Opmaak met Canva

In dit artikel over Canva lieten we je zien hoe je een sollicitatiebrief kunt maken. Als je deze brief eenmaal gemaakt hebt, kun je hem natuurlijk ook als afbeelding rechtstreeks in je e-mail plakken. Het is misschien niet de hypermoderne e-mail marketing opmaak als je voor ogen had, maar het is wel een simpele oplossing. Hetzelfde geldt voor eventuele logo’s of banners die je in Canva maakt. Om dit te doen sla je de afbeelding of brief op als ‘JPG-bestand’. Open de afbeelding op je computer en kopieer deze door met je rechtermuis erop te klikken en te kiezen voor ‘kopiëren’. Je plakt hem in je e-mail met de Ctrl+V sneltoets.

Zelf je template maken

Wil je weten hoe je zelf werkende HTML e-mailtemplates kan maken waarbij de lezer interacteren met de inhoud? Dan dien je hiervoor een e-maildienst te gebruiken waarin je je eigen templates kan samenstellen of gebruik kan maken van voorgemaakte templates. Voorbeelden hiervan zijn Mailchimp, Zohocampain en Email Octopus. Deze laatste biedt zelfs enkele templates aan die je gratis kunt downloaden zonder een profiel te hoeven aanmaken. Het is even puzzelen en het duurt misschien even voordat je er handigheid in hebt maar het is zeker de moeite waard als je vaker opmaak wil toevoegen aan je e-mails.

Gedownloade templates gebruiken in Gmail

Wil je de templates die je gedownload hebt gebruiken in Gmail? Dat gaat helaas niet zo een twee drie. Hiervoor moet je eerst een account aanmaken bij Saleshandy of een soortgelijke dienst. Vervolgens installeer je de bijbehorende Chrome-extensie. Wat deze extensie doet is dat hij je in staat stelt om niet alleen templates in je Gmail e-mails toe te voegen, maar ook om e-mails makkelijk en overzichtelijk in te plannen en een eventuele leesbevestiging in te schakelen. Om een template toe te voegen en te bewerken doe je het volgende: open als eerste het template in Chrome. Dit doe je door te dubbelkikken op het bestand. Omdat het een HTML-bestand is, zal dit automatisch in je browser geopend worden. Vervolgens klik je in de pagina met je rechtermuis en selecteer je ‘paginabron weergeven’. Nu opent zich de HTML-code van het template. Selecteer alles met de sneltoetscombinatie Ctrl+A om te selecteren en vervolgens gebruik je Ctrl+C om te kopiëren.

opmaak in email

Open vervolgens een nieuw e-mailbestand in Gmail. Je ziet nu onderaan wat nieuwe icoontjes staan. Deze behoren toe aan de Sales Handy extensie. Kies voor ‘templates’ en vervolgens voor ‘create template’. Er opent nu een nieuw scherm in je browser waarin je het template kunt maken. Klik op de source code <> en plak hierin de HTML-code van het template. Klik vervolgens op ‘ok’. Je kunt het template nu naar eigen smaak en inzicht bewerken. Je kunt alle afbeeldingen aanpassen, tekst wijzigen en links naar websites plaatsen. Vergeet overigens niet om je template een ‘subject’ naam te geven linksboven, anders kan de template niet opslaan.

opmaak in email

Je opent de template vervolgens in Gmail door wederom op het ‘template’ icoontje te klikken. Kies vervolgens voor ‘all templates’ je zult zien dat hier nu jouw zelfgemaakte (of bewerkte) template bij staat. Als je erop klikt wordt deze automatisch ingeladen in je e-mail. Ook hier kun je nu nog het nodige bewerken en aanpassen in de tekst en de layout ervan. Sowieso een tip is om altijd eerst even een test mail naar jezelf te sturen om te kijken of de template ook wel werkt zoals jij wil. En voila! Nu weet je hoe het werkt om opmaak toe te voegen aan e-mails van simpel tot uitgebreid: niemand ziet jouw e-mails nog over het hoofd!

1 Reactie(s) op: Opmaak gebruiken in e-mails: zo doe je dat

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 4 september 2019 00:54 chrislaarman
    Goed idee om aan opmaak van e-mails aandacht te besteden. :-)

    Ik ben blij dat het kan, maar ik doe het zo min mogelijk.

    Een emoticon in de onderwerpregel is voor mij eerder een grond om een bericht niet (aandachtig) te lezen. Een overdaad aan afbeeldingen in het bericht ook.

    Een handtekening met nodeloze informatie laat bij mij een slechte indruk na.

    Zwabberen tussen "jij" en "u" wekt bij mij de indruk, dat de afzender het nalezen van het bericht niet nodig vond. Dan vind ik het dus ook niet lezenswaardig.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.