Keuzehulp: welke internetsnelheid en provider kies ik?

© PXimport

Keuzehulp: welke internetsnelheid en provider kies ik?

Geplaatst: 31 augustus 2022 - 09:37

Aangepast: 17 november 2022 - 10:01

Wesley Akkerman

Wanneer je net bent verhuisd of niet tevreden bent over je huidige internet- en tv-provider, dan doe je er goed aan een nieuw abonnement af te sluiten bij een leverancier die bij je past. Maar wanneer je begint te zoeken, dan kom je al gauw in een jungle van termen en mogelijkheden terecht. Wat voor soort pakket heb je nou precies nodig? En wat is een goede internetsnelheid?

Er zijn verschillende situaties waarin je je kunt voorstellen dat je op zoek moet gaan naar een nieuwe provider voor internet, al dan niet met tv en bellen erbij: je bent net verhuisd en kunt of wilt je oude abonnement niet meenemen, je gaat voor het eerst op jezelf wonen of je bent je huidige provider zat en gaat op zoek naar een betere deal. Je gaat het internet op en begint met zoeken, maar komt dan allerlei termen tegen die je eigenlijk niet zo heel veel zeggen. Waar moet je nu precies op letten?

Keuzehulp: welke internetsnelheid en provider kies ik?-18707390

© PXimport

01 Provider uitkiezen

Mocht je een specifieke aanbieder in gedachten hebben, dan is het in elk geval slim om vooraf te checken of die provider ook actief is in jouw gebied. Mocht dat het geval zijn, maar kun je nog steeds niet het abonnement selecteren dat je in gedachte hebt, dan kan het zijn dat je straat nog specifieke aansluitingen mist die nog sneller internet mogelijk maken, zowel downloaden als uploaden. Dit kan al voor een eerste drempel zorgen, want hoe weet je nou of je huis die aansluitingen mist of niet? Vaak kun je op de website van de aanbieder checken hoe het in jouw straat is gesteld.

Het kan dus voorkomen dat een provider wel actief is in jouw gebied, maar dat bepaalde abonnementen niet beschikbaar zijn - bijvoorbeeld dat abonnement waarmee geadverteerd wordt. De prijzen, maximale downloadsnelheid, aanbiedingen en pakketten kunnen dus per regio verschillen. Daarom zijn websites waarop je kunt vergelijken zo fijn. Je vult je postcode en huisnummer in (helaas is dat minder fijn voor je privacy, dus kun je ook een ander huisnummer gebruiken in dezelfde straat) en checkt welke abonnementen er op dat adres beschikbaar zijn. Een kind kan de was doen, toch?

Nou, nee, want helaas is dit pas het begin. Er zijn heel wat aspecten waar je rekening mee moet houden. Niet alleen de prijs en het abonnement, maar ook de download- en uploadsnelheid (passen de genoemde getallen bij je verbruik?), installatie en extra kosten (krijg je een gratis modem?) en, niet geheel onbelangrijk, hoe tevreden zijn de klanten? Vaak reageren klanten alleen wanneer dingen tegenvallen, dus neem vooral de beoordelingen van gebruikers met een korreltje zout; als je een issue tegenkomt dat constant wordt herhaald, dan is dat iets om rekening mee te houden.

Doe dus vooral onderzoek naar providers die je op het oog hebt. Google eens op namen als Ziggo of KPN met termen als ‘klachten’, ‘beoordelingen’ of ‘ervaringen’ en je krijgt een schat aan informatie. Daarnaast is de website www.allestoringen.nl ook een mooie bron voor extra achtergrondinformatie, aangezien je daar kunt checken hoe vaak abonnees storingen melden. De websites van de leveranciers zijn niet altijd accuraat met dergelijke informatie, dus is het fijn dat je onafhankelijk (doch enigszins gekleurde en persoonlijke) ervaringen kunt nalezen.

Keuzehulp: welke internetsnelheid en provider kies ik?-18818343

© PXimport

02 Internetsnelheid: hoeveel is genoeg?

De internetsnelheid voor het downloaden en uploaden van bestanden en informatie is de belangrijkste factor waar mensen naar kijken wanneer ze een internetabonnement uitkiezen. Maar welke snelheid past bij jou? Vaak bepaalt de snelheid de hoogte van het maandbedrag, dus doe je er goed aan te bedenken wat je nu precies nodig hebt en in kaart te brengen wat je precies verbruikt. Je hoeft natuurlijk geen ontzettend specifieke informatie voor en over je huishouden te vergaren, maar een globaal beeld van wat je denkt te gebruiken is wel handig.

Je kunt jezelf een aantal vragen stellen. Hoe vaak stream je bijvoorbeeld video’s in high definition of zelfs 4K naar je tv, computer, console of smartphone? Hoeveel mensen streamen tegelijkertijd in huis, hoeveel gamen er vaak online of maken tegelijkertijd gebruik van het internet, ongeacht de bezigheden? En hoeveel smart devices heb je in je huis staan? Wanneer je bent begonnen met een smarthome kan het aantal met internet verbonden apparaten in een rap tempo zijn toegenomen, zonder dat je dat doorhebt. Maar dan heb je dus wel een hoge downloadsnelheid en een goede router nodig.

Online zijn er tools te vinden die je kunnen helpen bij het vaststellen van een goede snelheid (bijvoorbeeld de website www.highspeedinternet.com). Stream je dagelijks muziek, download je wekelijks grote bestanden en wordt er vaak online gegamed? Dan kom je al gauw uit op een minimale snelheid van 25 Mbit/s. De meeste internetabonnementen in Nederland bieden deze snelheid aan of zelfs veel meer, waardoor je weet dat het meteen goed zit. Hoe lager het aantal Mbit/s, hoe lager het maandbedrag wordt – maar soms scheelt het niet veel ten opzichte van een duurder abonnement.

Keuzehulp: welke internetsnelheid en provider kies ik?-18818344

© PXimport

03 Verschil megabit en megabyte

Met Mbps (zoals het bij aanbieder vaak geschreven wordt) wordt een snelheidseenheid van gegevensoverdracht gepresenteerd. De ‘Mb’ staat voor megabit en dus niet megabyte, waar mensen die vaak downloaden het vaak over hebben. 25 Mbps is in dit voorbeeld dus niet 25 MB per seconde, maar 25 megabit per seconde. Dat komt overeen met 3,125 megabyte (MB) per seconde, de daadwerkelijke downloadsnelheid. Dat is de snelheid waarmee je bestanden downloadt.

Veel programma’s en diensten gebruiken zoals gezegd de aanduiding Mbps. Verwarrend wanneer je megabit en megabyte door elkaar haalt. Bij Computer!Toaal hebben het normaal gesproken consequent over Mbit/s en MB/s (of zelfs Mbyte/s) om elke verwarring te voorkomen.

Een getal in megabit is dus ongeveer acht keer zo groot als dezelfde hoeveelheid in megabyte. Een abonnement van 200 Mbps levert dus geen downloadsnelheid van 200 MB per seconde, maar zo’n 25 MB per seconde, wat eigenlijk helemaal niet verkeerd is. Veel videostreamingdiensten hebben tenminste 25 Mbit/s nodig hebben om beelden in de 4K-resolutie te kunnen weergeven. Voor Spotify en video in een lagere kwaliteit kun je met een snelheid van 5 Mbit/s ook uit de voeten.

Naast het downloaden is het uploaden ook voor sommige mensen van belang. Meestal geldt dit meer voor zakelijke gebruikers of mensen die veel vanuit huis werken, zoals fotografen, videomakers of journalisten. Met de uploadsnelheid kun je zelf bestanden op het internet zetten. Bijvoorbeeld foto’s voor op je eigen website, video’s voor op je YouTube-kanaal of wat voor soort informatie je dan ook online moet zetten. Hoe hoger de uploadsnelheid, hoe sneller je alles op het internet hebt gezet. Andersom geldt: hoe hoger de downloadsnelheid, hoe sneller alles binnengehaald is.

Keuzehulp: welke internetsnelheid en provider kies ik?-18818345

© PXimport

04 Verschillen tussen kabel, dsl en glasvezel

De uploadsnelheid hoeft in veel gevallen dus helemaal niet even hoog als de downloadsnelheid te zijn voor een doorsnee huishouden, of überhaupt heel hoog. Daarom is het niet vreemd dat je bij veel aanbieders een lage uploadsnelheid ziet staan. Je kunt beter iets extra betalen voor de download- dan voor de uploadsnelheid.

Mensen met een glasvezelabonnement zien vaak dat de uploadsnelheid gelijk is aan de downloadsnelheid, maar glasvezel ligt helaas nog niet overal in Nederland. Meestal wordt het internet via de kabel of via dsl aangeboden. Deze technieken hebben verschillende eigenschappen. Glasvezel is relatief nieuw en kom je voornamelijk tegen in jonge wijken (zoals bijvoorbeeld in Almere). Je krijgt een stabiele en vaak snelle download- en uploadverbinding, met snelheden die gelijk zijn aan elkaar. Daar betaal je dan ook voor. Laat je het internet via de kabel gaan, dan heb je ook een abonnement met tv nodig (dat is verplicht, in tegenstelling tot glasvezelabonnementen). Je hebt dan nog wel de keuze uit telefonie nemen of niet. Dit is de meest gangbare internetabonnementsvorm van dit moment; veel mensen zijn hier dan ook op aangewezen.

De derde optie is een dsl-abonnement. Je hebt dan nog verschil tussen adsl en vdsl, waarbij de laatstgenoemde de snelste is. Het nadeel van een dsl-abonnement is dat het internet trager wordt naarmate je verder bij de aanbieder vandaan woont. Bovendien gaat de televisieverbinding af van de bandbreedte, waardoor je internet dus langzamer kan zijn wanneer de tv aanstaat. Het voordeel is dat dergelijke (alles-in-één-)pakketten wel vaak als goedkoopste uit de bus komen wanneer je op zoek bent naar een instapabonnement. Dat is ook iets om rekening mee te houden natuurlijk.

Keuzehulp: welke internetsnelheid en provider kies ik?-18818346

© PXimport

05 Twijfelen over je gebruik

Nu enkele belangrijke termen en mogelijkheden besproken zijn, blijft er een aantal tips over die altijd handig zijn om in het achterhoofd te houden. Zo kun je bijvoorbeeld eerst een goedkoper abonnement uitproberen bij de provider die je op het oog hebt. Vaak kun je namelijk snel veranderen van abonnement: is het internet traag, dan ga je een trede hoger. Handig voor mensen die alleen of met z’n tweeën wonen en twijfelen over hun gebruik. Betalen voor dingen die je niet gebruikt is zonde. Hoe meer mensen er in huis zijn, hoe hoger de internetsnelheid moet zijn.

Heel vaak is het ook zo dat het combineren van pakketten uiteindelijk een lager maandbedrag oplevert dan losse abonnementen afsluiten. Bel je dus vaak met de vaste lijn? Overweeg dan vaste telefonie af te nemen. Kijk je toch minder traditionele tv dan vroeger? Soms is het mogelijk dat onderdeel van je abonnement stop te zetten, zeker op moderne verbindingen. Wil je echter van alles gebruik blijven maken, dan kun je het beste nog altijd voor een alles-in-één-pakket gaan. Vraag jezelf dus af wat je precies gebruikt en kijk welk abonnement en type verbinding daarbij past.

Keuzehulp: welke internetsnelheid en provider kies ik?-18818347

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000