Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Zo maakt je smartphone je leven beter

Door: Martin Gijzemijter | 15 oktober 2017 08:25

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

Er wordt regelmatig gemopperd over de smartphone. Dit apparaatje zou ons minder sociaal maken, ons verslaafd maken aan spelletjes en social media en daarmee meer kapot maken dan dat het toevoegt aan ons leven. Het is absoluut waar dat overmatig gebruik van de smartphone een negatief effect kan hebben, maar bij juist gebruik kan het apparaatje ook een ware aanvulling zijn op je leven. Zo maakt je smartphone je leven beter!

Tip 01: Spraakbesturing

We trappen uiteraard af met de ultieme definitie van de personal assistant (PA) in je smartphone, namelijk de spraakassistent. Een paar jaar geleden was het nog ondenkbaar dat we massaal tegen onze smartphone zouden praten, maar inmiddels kijken we daar allang niet meer van op. Of je nu gebruik maakt van Siri op je iPhone, Cortana op je Windows Mobile-device of Bixby op je Galaxy S8, het is verdraaid handig om een assistent in je broekzak te hebben die dingen voor je op kan zoeken, kan zeggen hoe het liedje heet waar je naar luistert, berichten voor je kan versturen enzovoort. We nemen dit onderdeel graag op in deze lijst, omdat heel veel gebruikers nog steeds niet weten hoe uitgebreid de mogelijkheden van deze assistenten zijn. We raden je aan om daar eens flink in te duiken, alleen dát al kan je heel veel tijd schelen en daar hoef je niet eens iets voor te installeren.

Tip 02: Goede gewoontes

Ze zeggen dat je iets 21 dagen moet herhalen voordat het een gewoonte wordt. Nu willen we dat best geloven, maar hoe houd je iets 21 dagen vol wanneer het nog geen gewoonte is? Het antwoord is eenvoudig: met een app als Habitica. Habitica is een app die het proces van gamification toepast: maak ergens een spelletje van en het wordt leuker om te doen. Je vult in de app de goede gewoontes in die je wilt aanleren en de slechte gewoontes die je wilt afleren. Wanneer je je aan je goede gewoontes houdt, is dat van invloed op je score (het volhouden van een slechte gewoonte ook). Goede gewoonten maken je avatar mooier (mooiere kledingstukken, sieraden, een kroon), slechte gewoonten kleden je letterlijk uit. Het is fijn om op deze manier een digitale stok achter de deur te hebben. Natuurlijk kun je de app foppen door te zeggen dat je iets doet dat je niet hebt gedaan. Maar laten we eerlijk zijn, waarom zou je er dan aan beginnen?

Tip 02 Habitica helpt je goede gewoontes aanleren en slechte gewoontes afleren.
Vraag je nooit meer af: ‘wat eten we vanavond?’

Tip 03: Maaltijdplanner

Het is één van die irritante vragen des levens: ‘wat eten we vanavond?’ Er komt immers zo veel bij kijken: bedenken, boodschappenlijstje maken, boodschappen doen en dan natuurlijk nog koken. Gelukkig zijn er ook op dit gebied apps die je het werk uit handen kunnen nemen en die je, als een echte PA, gewoon vertellen wat je vandaag eet. De beste app die we op dit vlak hebben gevonden heet Mealime (iOS, Android). Je geeft aan wat voor soort eter je bent (klassiek, vegetariër, flexitariër) en welke ingrediënten je wel en niet lust. Vervolgens genereert Mealime een weekmenu voor je, inclusief boodschappenlijstje. Helaas is de app wel Engelstalig en zul je hier dus geen boerenkool met worst vinden, maar als je je daar overheen kunt zetten, hoef je nooit meer over eten na te denken.

Tip 04: Koelkast

Tip 04 Nooit meer eten weggooien, Refrigerated helpt je erbij.

Ervoor zorgen dat er boodschappen in de koelkast terechtkomen is één ding, maar voorkomen dat die producten bederven voordat je ze hebt gebruikt is een compleet andere uitdaging. Zou het niet fijn zijn als je een persoonlijke assistent had die aangaf dat je vandaag gehakt moet eten omdat het anders over datum raakt? Oké, liever hadden we nog een assistent die het gerecht dan ook meteen klaarmaakte, maar dat kan je smartphone niet voor je doen. Je laten weten welk product over de datum dreigt te gaan kan wél, met behulp van de gratis app Refrigerated (iOS, 1,09 euro). Je voert simpelweg in wat je in de koelkast legt, inclusief de houdbaarheidsdatum. De app houdt je op de hoogte wanneer een product op het punt staat over de datum te gaan en biedt daarnaast een helder overzicht van de inhoud van je koelkast en vriezer. Moet je hem natuurlijk wel trouw bijhouden.

Tip 05: Wasgoed

Hypermoderne wasmachines hebben een wifi-verbinding en een gekoppelde app die je precies vertelt wanneer de was klaar is (alsof dat verschrikkelijke piepje dat niet al deed). Schokkend nuttig vinden we dat niet, een timer op je smartphone is net zo makkelijk gezet. Waar we meer moeite mee hebben zijn die talloze symbolen op ons wasgoed. Wat moet nu precies hoe gewassen worden? De app Laundry Tags (iOS) helpt je hier vanaf nu bij. Niet alleen laat de app je zien welk symbool precies voor wat voor wasprogramma staat, je kunt vervolgens ook foto’s van kledingstukken maken en zo’n tag daaraan toevoegen, zodat je niet elke keer opnieuw hoeft uit te zoeken hoe je maatpak/kerstjurk nu precies gewassen moet worden.

Pas op dat niet al je tijd weglekt via je smartphone

Tip 06: Tijd

Als je zo veel handige apps en functies op je smartphone hebt, is de kans dat je afgeleid raakt door andere zaken op dat toestel natuurlijk aanzienlijk. Dat is zonde, want je kunt op die manier heel wat tijd verspillen zonder het in de gaten te hebben. Om je daar meer inzicht in te geven is er de app Moment (iOS). Deze app houdt nauwkeurig bij hoeveel tijd je eigenlijk doorbrengt op je smartphone en hoe vaak je deze hebt opgepakt. Dat alleen is al confronterend, maar als je iets aan dat gedrag wilt doen schakel je voor 4,49 euro de Pro-versie in. Hiermee kun je jezelf doelen stellen om je smartphone-gedrag te veranderen. Deze functie heet Phone Bootcamp en duurt 14 dagen en geeft je, wat ons betreft, het gevoel dat je weer thuis woont bij je ouders (wat natuurlijk wel effectief is).

Tip 06 Moment zorgt ervoor dat je ook zonder je smartphone kunt.

Tip 07: Slaap

Je ouders zeiden het vroeger vast al: een goede nachtrust is de basis van je functioneren. Ironisch genoeg is het apparaat dat onze nachtrust tegenwoordig vaak verstoort – de smartphone – ook het apparaat dat daarbij uitkomst kan bieden. De app Sleep Cycle (iOS, Android) brengt je slaapritme in kaart (op basis van onder andere geluiden) en weet zo precies wanneer het ideale moment is om te ontwaken. Daar stelt het je alarm op af, zodat je – binnen de tijd die je aangeeft –alleen gewekt wordt op het moment dat je licht slaapt. Ook houdt de app bij of, wanneer én hoelang je snurkt. Die informatie is nuttig als blijkt dat je altijd moe wakker wordt. Je kunt de app ook koppelen aan je Philips Hue-verlichting, zodat je ontwaakt met licht. Het enige dat de app niet kan is je ‘s avonds lekker instoppen.

1 Reacties op: Zo maakt je smartphone je leven beter

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 1 maand geleden Kasander1
    Dit apparaatje zou ons minder sociaal maken? Het is voor mij juist een verlengstuk. Door dat ding houden ik en mijn vrienden en/of collega's juist contact als we niet bij elkaar in de buurt zijn!
    Namaakvrienden die ik nooit heb gezien (en waarschijnlijk ook nooit zal zien) houden we lekker buiten de digitale deur.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.