Zo schakel je gepersonaliseerde advertenties uit

© PXimport

Zo schakel je gepersonaliseerde advertenties uit

Geplaatst: 17 april 2019 - 09:59

Aangepast: 16 november 2022 - 09:27

Martin Gijzemijter Gijzemijter

Op sociale netwerken krijg je tegenwoordig advertenties te zien die passen bij je activiteit en voorkeuren. De een is daar blij mee, anderen vinden het een onprettig idee dat een sociaal netwerk ‘meegluurt’ in wat zij doen. Nu zijn advertenties onvermijdelijk, maar je kunt wel zorgen dat ze niet meer worden gebaseerd op jouw activiteit. Elk sociaal netwerk heeft die mogelijkheid; wij laten je zien hoe je daar gebruik van maakt.

Tip 01: Geen spionage

Voordat we je gaan vertellen hoe je gepersonaliseerde advertenties uitschakelt, nemen we eerst een momentje om een mythe rond gepersonaliseerde advertenties uit de wereld te helpen. Er zit geen groepje mensen bij Facebook, Pinterest, Twitter enzovoort dat de hele dag je berichten aan het lezen is en je aan de hand daarvan gepersonaliseerde advertenties stuurt. Ook hebben adverteerders op sociale netwerken geen idee wie de personen zijn aan wie zij hun advertenties sturen. Het enige dat er gebeurt is dat, wanneer je een bepaalde activiteit ontplooit (bijvoorbeeld een site bezoekt), je anoniem in een bepaalde doelgroep wordt geplaatst. Het enige dat adverteerders kunnen doen, is aangeven dat zij hun advertenties aan een bepaalde doelgroep willen tonen. Dat wil overigens niet zeggen dat sociale netwerken zélf geen inzicht hebben in wat je allemaal online doet, en daarover willen we je ook graag nog iets vertellen.

Tip 02: Geen garantie

Sociale netwerken zijn niet te vertrouwen. We realiseren ons dat we nu een tikje paranoïde klinken, maar het heeft simpelweg te maken met de rol die deze bedrijven hebben. Hoe goed de intenties van bedrijven ook zijn, wanneer je een bedrijf in staat stelt om je online gedrag in kaart te brengen, en het voortbestaan van datzelfde bedrijf is afhankelijk van het te gelde maken van die informatie, dan kun je natuurlijk op je vingers natellen dat niet elke beslissing in jouw voordeel zal zijn. Niet voor niets zijn diverse sociale netwerken de afgelopen jaren in opspraak gekomen omdat zij gegevens opsloegen die ze niet mochten opslaan, of deelden met partijen met wie zij ze niet mochten delen. De enige reden waarom we je dit melden is dat je niet de illusie moet hebben dat er geen informatie meer over je bijgehouden wordt wanneer je gepersonaliseerde advertenties uitschakelt. Zelfs als een sociaal netwerk aangeeft dat het geen informatie bijhoudt, is de kans dat dat toch gebeurt. Het is nu eenmaal de prijs die je betaalt wanneer je persoonlijke informatie online prijsgeeft (waarbij we overigens niet de illusie hebben dat dit bij betaalde diensten anders is).

Facebook logo

© PXimport

Waar je op klikt bij Facebook is erg bepalend voor de advertenties die je ziet

-

Tip 03: Facebook

Facebook biedt al sinds jaar en dag de mogelijkheid om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen. Wat daarbij belangrijk is, is dat je alleen op Vind ik leuk klikt op dingen die je écht leuk vindt, want het zijn juist die gegevens die worden gebruikt om je advertenties voor te schotelen. Wanneer je echt alleen klikt op wat je leuk vindt, zou het zomaar kunnen zijn dat er ineens advertenties voorbij komen waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt. Omgekeerd werkt het ook: je kunt advertenties die je niet meer wilt zien uitstekend verbergen. Daar is iedereen bij gebaat: zowel jij als de adverteerder. Een advertentie verberg je door op de drie stipjes naast de advertentie te klikken en vervolgens op Advertentie verbergen. Geef ook aan waarom je de advertentie niet meer wilt zien, dat heeft namelijk ook effect op de andere advertenties die je te zien krijgt. Als een adverteerder het echt heel bont maakt, kun je ook klikken op Advertentie rapporteren. Wil je gepersonaliseerde advertenties geheel uitschakelen, klik dan op het pijltje naar beneden naast het pictogram met het vraagteken bovenin en daarna op Instellingen. Wanneer je vervolgens klikt op Advertenties, kun je onder het kopje Advertentie-instellingen aangeven dat Facebook geen advertenties meer mag tonen op basis van je online activiteiten, binnen en buiten Facebook.

Het uitschakelen van persoonlijke advertenties via Facebook is heel eenvoudig.

© PXimport

Tip 04: Twitter

Twitter is uiteraard een heel ander medium dan Facebook en precies daarom wordt reclame op Twitter dan ook vaak als storender ervaren dan op Facebook. De reden daarvoor is dat Twitter zich meer gedraagt als een communicatiemedium: korte teksten, snelle berichten. Wanneer daar een advertentie tussen staat, dan is dat soms storend. Helaas is daar niets aan te doen, immers, ook Twitter bestaat dankzij z’n advertenties. Je kunt er echter ook hier voor zorgen dat Twitter z’n advertenties niet meer afstemt op je interesses. Dit doe je door op je profielfoto te klikken en daarna op Instellingen privacy. Klik op het tabblad Privacy en veiligheid en daarna op Wijzigen naast de optie Personalisatie en gegevens. Je kunt dan aangeven of Twitter z’n advertenties mag personaliseren op, bijvoorbeeld, je activiteit op Twitter, je activiteit op andere websites enzovoort. Vergeet ook niet om onder het kopje Jouw informatie aan te geven dat Twitter geen sociale gegevens van je mag gebruiken voor advertenties zoals je relatiestatus, werkgever enzovoort.

Twitter heeft ook een uitvoerige pagina voor het uitschakelen van gepersonaliseerde advertenties.

© PXimport

Tip 05: Pinterest

Waar Twitter een medium is waar advertenties vooral irritant zijn, vinden we ze op Pinterest vaak juist wel nuttig. Dit komt omdat reclame op Pinterest niet zomaar een bericht is, maar alleen een ‘aanbevolen pin’, oftewel een pin waarvoor betaald is om deze meer aandacht te geven. Tot voor kort was Pinterest het enige sociale netwerk dat je ook in staat stelde om advertenties volledig uit te schakelen, maar die optie heeft men inmiddels verwijderd. Wel kun je, zoals op alle andere netwerken, aangeven dat advertenties niet gebaseerd mogen zijn op je online activiteit. Je doet dit door rechtsboven te klikken op het pictogram met de drie stipjes en daarna op Instellingen. Wanneer je nu klikt op het tabblad Startpagina, dan kun je bovenin aangeven dat je geen aanbevolen pins meer op je startpagina wilt zien. Onder het kopje Accountinstellingen zie je het subkopje Personalisatie staan, en daar kun je twee schakelaars uitzetten om te voorkomen dat Pinterest je gepersonaliseerde advertenties toont.

Advertenties uitschakelen op Pinterest kan niet meer, de personalisatie uitzetten wel.

© PXimport

LinkedIn is de enige site waarvoor gepersonaliseerde advertenties écht nuttig zijn

-

Tip 06: LinkedIn

Hoewel we je bij vrijwel geen enkel sociaal netwerk zullen ontmoeten wanneer je gepersonaliseerde advertenties wilt uitschakelen, vinden we dat LinkedIn zo’n beetje het enige netwerk is waarbij je ze wellicht beter aan kunt laten staan. LinkedIn draait namelijk om netwerken, carrière, solliciteren enzovoort. Het merendeel van de advertenties op LinkedIn bestaat, afhankelijk van het soort account dat je hebt, uit vacatures die zijn afgestemd op je eigenschappen, capaciteiten, werkervaring enzovoort. Dat is nou zo’n zeldzame situatie waarin gepersonaliseerde advertenties fantastisch zijn. Wil je ze echter toch liever uitschakelen, dan kan dat wel. Klik op LinkedIn op je profielfoto en vervolgens op Instellingen en privacy. Er verschijnt nu een flinke pagina met instellingen, waarna je klikt op het tabblad Advertenties. Je ziet hier direct dat LinkedIn je veel meer controle geeft dan welk sociaal netwerk dan ook over de gegevens die er over je verzameld worden en die gebruikt worden voor persoonlijke advertenties. Klik op Wijzigen bij de optie die je wilt aanpassen om aan te geven hoe je het wél wilt instellen.

Er is geen sociaal netwerk dat zoveel opties heeft voor het configureren van gepersonaliseerde advertenties als LinkedIn.

© PXimport

Tip 07: Google

Google is natuurlijk niet echt een sociaal netwerk maar een platform met verschillende diensten (mail, zoekmachine enzovoort). Google was de voorloper op het gebied van gepersonaliseerde advertenties, en hoewel dat heel handig kan zijn wanneer je naar iets zoekt, begrijpen we heel goed dat je niet wilt dat dit bedrijf je persoonlijke voorkeuren gebruikt voor advertenties. Je kunt bij Google gelukkig ook heel eenvoudig aangeven dat je geen gepersonaliseerde advertenties meer wilt ontvangen. Wanneer je surft naar https://adssettings.google.com dan zie je een eenvoudige schakelaar waarmee je in één klap alle gepersonaliseerde advertenties uit kunt schakelen. Daaronder zie je precies op wat voor wijze je advertenties gepersonaliseerd worden en het is interessant (en eng) om te zien hoeveel interesses van jou al in kaart zijn gebracht.

Tip 08: Adblock Plus

In dit artikel heb je kunnen lezen hoe je voorkomt dat advertenties die je ziet zijn gebaseerd op je online activiteit. Hoewel de sociale netwerken je deze optie zelf niet bieden, is er ook een mogelijkheid om advertenties helemaal uit te schakelen. Je doet dit met behulp van een gratis browserextensie genaamd Adblock Plus (beschikbaar in de extensiewinkel van de browser van je keuze). Wanneer je deze extensie installeert, worden alle advertenties op YouTube, Facebook enzovoort geblokkeerd, zodat je er geen last meer van hebt. De advertenties worden in principe nog wel getoond, maar de extensie ‘vangt hen op’ en zorgt dat ze onzichtbaar zijn voor je. Hoewel Adblock fantastisch werkt, plaatsen we hier wel een kanttekening bij. Diensten als Facebook, YouTube en in principe elke andere website die je gratis gebruikt, kunnen bestaan bij de gratie van advertenties. Als iedereen Adblock zou gebruiken, zouden deze websites binnen mum van tijd verdwenen zijn óf een abonnementsmodel moeten introduceren. Daarmee zeggen we je niet dat je deze extensie niet moet gebruiken (dat is niet aan ons), maar het is wel belangrijk om deze kennis te hebben.

Helemaal geen advertenties meer zien? Een adblocker kan je daarbij helpen.

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000