© PXimport

Zo voorkom je spam

Geplaatst: 28 november 2019 - 15:04

Aangepast: 14 december 2022 - 13:24

Martin Gijzemijter

Het internet heeft ons veel mooie dingen gebracht, maar helaas ook een flink aantal dingen waar we minder blij mee zijn, zoals spam. Spam vervuilt je mailbox, bevat soms gevaarlijke inhoud én haalt de vaart uit het wegwerken van je mail. Helemaal elimineren kan niet, maar er is wel een aantal dingen waarmee je spam kunt minimaliseren. Wij gaan je daarbij helpen.

1 Gmail

Google zelf heeft wellicht niet de beste reputatie als het gaat om het beschermen van de privacy van z’n gebruikers, maar als het gaat om spamfilters is er geen e-mailprovider die het beter doet dan Google. De filter werkt zelfs zó goed dat je spam vrijwel nooit in je inbox zult zien verschijnen, hoogstens wanneer je klikt op het tabblad Reclame. De rest wordt keurig opgevangen in het mapje Spam. We raden je wel aan om dat mapje eens per dag eventjes aan te klikken, om te kijken of er geen mail in zit die je wél graag had ontvangen.

 

© PXimport

2 Tweede e-mailadres

Een heel doeltreffende manier om te voorkomen dat er allemaal spam terechtkomt tussen de mails die wél belangrijk voor je zijn, is het aanmaken van een tweede e-mailadres. Dat tweede adres is niet bedoeld om voortaan mee te mailen (dat zou een laatste redmiddel zijn), maar vooral om te gebruiken wanneer een website een e-mailadres van je wilt hebben. Je geeft dit e-mailadres bijvoorbeeld op als je iets bestelt bij een winkel, als je een account registreert bij Facebook, noem maar op. Die inbox zit in een mum van tijd vol met spam, maar dat geeft niet, want gewoon mailen doe je met je hoofdadres.

 

© PXimport

3 Wegwerpmail

Zo’n tweede mailbox aanmaken is praktisch, maar het kan nog praktischer door een e-mailadres aan te maken dat je maar even gebruikt en daarna nooit meer. Dit is natuurlijk niet handig voor een site waarvoor je later nog eens je wachtwoord via de mail wilt kunnen opvragen, maar voor alle andere doeleinden is het ideaal. Een site die je hier uitstekend bij kan helpen is www.guerrillamail.com. Je hoeft er niet eens iets voor te doen, surf naar de site en je zit meteen in een mailbox waarbij je te zien krijgt wat je tijdelijke e-mailadres is. Je kunt daarmee mails ontvangen en sturen, gedurende 60 minuten. Vergelijkbare diensten zijn www.mailinator.com en https://10minutemail.com.

 

© PXimport

4 Filter trainen

Of je nu Outlook.com of Gmail gebruikt, alle grote e-mailproviders hebben een ingebouwd spamfilter. Die spamfilters zijn zo ontworpen dat ze steeds slimmer worden en spam steeds beter leren herkennen. Dat wil niet zeggen dat je daar niet zelf een steentje aan kunt bijdragen. Als je een spammailtje tegenkomt dat niet in de map spam staat, klik dan op de knop Spam (of Spam rapporteren of iets dergelijks). Door dit te doen leren de filters sneller en krijgen nieuwe spammailtjes nog minder kans.

 

© PXimport

5 Nooit reageren

Je hoort op feestjes weleens stoere verhalen van mensen die voor de lol de discussie zijn aangegaan met een Nigeriaanse spammer om ze een koekje van eigen deeg te geven. Dat klinkt heel leuk, maar het is zo’n beetje het stomste dat je kunt doen. Dat spammers je een mailtje sturen, wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk weten dat je bestaat. Zodra je reageert op een mailtje, is dat een bevestiging dat dit mailadres valide is en kun je nog veel meer spam verwachten in de toekomst.

 

© PXimport

6 Nooit afmelden

Reageer dus nooit op berichten waarvan je denkt dat het spam is, maar vermijd élke vorm van interactie met de mail of de verzenders. Zo kan een lees- of ontvangstbevestiging al genoeg informatie zijn voor spammers om te weten dat een e-mailadres waarnaar ze iets gestuurd hebben daadwerkelijk bestaat en er ook nog een actieve gebruiker achter zit. We melden ons soms geïrriteerd af wanneer we ongewenste mail krijgen, maar ook op die link wil je niet klikken in spammailtjes. Want wederom, geef je daarmee alleen maar te kennen dat er daadwerkelijk iemand te vinden is op dit adres.

 

© PXimport

BCC

 

© PXimport

7 Outlook bescherming

We hebben het al even gehad over het mailfilter van Gmail en Outlook.com, maar de offline versie van Outlook heeft dat filter ook. Hoe de bescherming van Outlook is ingesteld, bepaal je helemaal zelf. Klik op Start in het lint en vervolgens bij het kopje Verwijderen op de optie Ongewenste mail (pictogram met een poppetje en een rondje met een streep erdoor) en daarna op Opties voor ongewenste e-mail. Niet alleen kun je hier aangeven welk beschermingsniveau Outlook moet gebruiken, maar je kunt ook afzenders blokkeren of juist als veilig bestempelen. Let wel: hoe hoger het beschermingsniveau, hoe meer gewone mails er in de map Ongewenste e-mail zullen belanden.

 

© PXimport

8 Melden

Er zijn in principe twee soorten spam: gevaarlijke spam afkomstig van internetcriminelen die proberen om je gegevens te achterhalen en irritante spam, afkomstig van winkels en bedrijven die het niet zo nauw nemen met je privacy en je ongewenst berichten sturen in de hoop dat ze wat aan je kunnen verkopen. Aan de eerste partij kan de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt weinig doen. Maar partijen die spam versturen vanuit Nederland, kunnen wél worden aangepakt met fikse boetes. Daar moet de ACM dan wel voldoende klachten voor ontvangen en daarom is het belangrijk dat je spam meldt via www.spamklacht.nl.

 

© PXimport

9 AdBlock

Even een uitstapje naar een ander soort spam. We begrijpen heel goed dat websites hun inkomsten verdienen met advertenties, maar soms zijn die advertenties zo akelig geplaatst, dat dit wat ons betreft ook onder spam valt. Denk aan pagina’s met knoppen die je misleiden omdat je denkt dat je de software van de site downloadt, maar in werkelijkheid klikt op een advertentie. Met de extensie AdBlock (te downloaden in de Chrome Web Store) blokkeer je eenvoudig vervelende advertenties, terwijl je advertenties die je wel wilt zien (van websites die zich gedragen) gewoon kunt blijven zien. Zo kun je spam aanpakken, zonder dat websites die zich aan de regels houden daar last van hebben.

 

© PXimport

Phishing? Rapporteren!

 

© PXimport

10 Blokkeren in Gmail

Wanneer je je afgemeld hebt voor marketingmails (bij legitieme marketingberichten kun je dat wél proberen) en een bedrijf blijft je toch maar berichten sturen, dan kun je daar dus melding van maken. Maar als het gaat om een buitenlands bedrijf of om een Nederlands bedrijf waarop ACM (nog) geen actie heeft ondernomen, dan kun je heel eenvoudig afzenders blokkeren. In Gmail doe je dit door het bericht te openen en vervolgens te klikken op het pictogram met de drie puntjes aan de zijkant. Klik daarna op <naam afzender> blokkeren, en alle mails van deze afzender zullen geblokkeerd worden. Let wel: bij spam van cybercriminelen heeft dit geen enkele zin, die sturen elk mailtje vanaf een ander willekeurig e-mailadres.

&nbsp;

© PXimport

11 Blokkeren in Outlook(.com)

Ook Outlook.com heeft een vergelijkbare optie voor het blokkeren van vervelende afzenders. Log in op Outlook.com en open het mailtje van de persoon van wie je nooit meer e-mail wilt ontvangen. Klik op het pictogram met de drie puntjes aan de rechterkant van het bericht en vervolgens op <naam afzender> blokkeren. De offline versie van Outlook biedt dezelfde optie, maar op een iets andere manier. In de software moet je namelijk rechtsklikken op het mailtje in het mailoverzicht, waarna je de afzender in kwestie kunt blokkeren.

&nbsp;

© PXimport

12 Ander mailadres

Voorkomen is beter dan genezen en dat geldt ook voor spam. Als je e-mailadres eenmaal is opgenomen in de archieven van partijen die spam sturen, kom je daar nooit meer vanaf (die bestanden worden oneindig vaak doorverkocht). Spamfilters en alle maatregelen die we in dit artikel genoemd hebben doen hun werk, maar is het écht niet meer te overzien, overweeg dan om een nieuw e-mailadres te nemen en daarbij direct tip 2 en 3 uit dit artikel te implementeren. Als je je mailadres nérgens publiceert en nooit met sites deelt (want daar heb je je tweede adres dan voor), is een nagenoeg spamvrije situatie wel degelijk mogelijk.

&nbsp;

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000