Zo voorkom je spam

Door: Martin Gijzemijter | 28 november 2019 17:04

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

7 Outlook bescherming

We hebben het al even gehad over het mailfilter van Gmail en Outlook.com, maar de offline versie van Outlook heeft dat filter ook. Hoe de bescherming van Outlook is ingesteld, bepaal je helemaal zelf. Klik op Start in het lint en vervolgens bij het kopje Verwijderen op de optie Ongewenste mail (pictogram met een poppetje en een rondje met een streep erdoor) en daarna op Opties voor ongewenste e-mail. Niet alleen kun je hier aangeven welk beschermingsniveau Outlook moet gebruiken, maar je kunt ook afzenders blokkeren of juist als veilig bestempelen. Let wel: hoe hoger het beschermingsniveau, hoe meer gewone mails er in de map Ongewenste e-mail zullen belanden.

8 Melden

Er zijn in principe twee soorten spam: gevaarlijke spam afkomstig van internetcriminelen die proberen om je gegevens te achterhalen en irritante spam, afkomstig van winkels en bedrijven die het niet zo nauw nemen met je privacy en je ongewenst berichten sturen in de hoop dat ze wat aan je kunnen verkopen. Aan de eerste partij kan de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt weinig doen. Maar partijen die spam versturen vanuit Nederland, kunnen wél worden aangepakt met fikse boetes. Daar moet de ACM dan wel voldoende klachten voor ontvangen en daarom is het belangrijk dat je spam meldt via www.spamklacht.nl.

9 AdBlock

Even een uitstapje naar een ander soort spam. We begrijpen heel goed dat websites hun inkomsten verdienen met advertenties, maar soms zijn die advertenties zo akelig geplaatst, dat dit wat ons betreft ook onder spam valt. Denk aan pagina’s met knoppen die je misleiden omdat je denkt dat je de software van de site downloadt, maar in werkelijkheid klikt op een advertentie. Met de extensie AdBlock (te downloaden in de Chrome Web Store) blokkeer je eenvoudig vervelende advertenties, terwijl je advertenties die je wel wilt zien (van websites die zich gedragen) gewoon kunt blijven zien. Zo kun je spam aanpakken, zonder dat websites die zich aan de regels houden daar last van hebben.

Phishing? Rapporteren!

Eerder in dit artikel hebben we het gehad over het rapporteren van spam, en dat je daar jezelf en anderen een dienst mee kunt bewijzen. Als het om phishing gaat, is melden wat ons betreft niet alleen een goede optie, maar praktisch je burgerplicht. Wanneer je e-mails ontvangt van je bank, creditcardmaatschappij, mobiele telefoonprovider enzovoort, is het belangrijk om dit te melden aan de mailprovider, maar ook aan de betrokken partijen (waar mogelijk) zodat zij stappen kunnen ondernemen en hun klanten kunnen waarschuwen. Zelf waarschuwen op sociale media kan natuurlijk ook, maar pas dan wel op dat je niet in hoaxes trapt, anders neemt niemand je serieus.

10 Blokkeren in Gmail

Wanneer je je afgemeld hebt voor marketingmails (bij legitieme marketingberichten kun je dat wél proberen) en een bedrijf blijft je toch maar berichten sturen, dan kun je daar dus melding van maken. Maar als het gaat om een buitenlands bedrijf of om een Nederlands bedrijf waarop ACM (nog) geen actie heeft ondernomen, dan kun je heel eenvoudig afzenders blokkeren. In Gmail doe je dit door het bericht te openen en vervolgens te klikken op het pictogram met de drie puntjes aan de zijkant. Klik daarna op <naam afzender> blokkeren, en alle mails van deze afzender zullen geblokkeerd worden. Let wel: bij spam van cybercriminelen heeft dit geen enkele zin, die sturen elk mailtje vanaf een ander willekeurig e-mailadres.

11 Blokkeren in Outlook(.com)

Ook Outlook.com heeft een vergelijkbare optie voor het blokkeren van vervelende afzenders. Log in op Outlook.com en open het mailtje van de persoon van wie je nooit meer e-mail wilt ontvangen. Klik op het pictogram met de drie puntjes aan de rechterkant van het bericht en vervolgens op <naam afzender> blokkeren. De offline versie van Outlook biedt dezelfde optie, maar op een iets andere manier. In de software moet je namelijk rechtsklikken op het mailtje in het mailoverzicht, waarna je de afzender in kwestie kunt blokkeren.

12 Ander mailadres

Voorkomen is beter dan genezen en dat geldt ook voor spam. Als je e-mailadres eenmaal is opgenomen in de archieven van partijen die spam sturen, kom je daar nooit meer vanaf (die bestanden worden oneindig vaak doorverkocht). Spamfilters en alle maatregelen die we in dit artikel genoemd hebben doen hun werk, maar is het écht niet meer te overzien, overweeg dan om een nieuw e-mailadres te nemen en daarbij direct tip 2 en 3 uit dit artikel te implementeren. Als je je mailadres nérgens publiceert en nooit met sites deelt (want daar heb je je tweede adres dan voor), is een nagenoeg spamvrije situatie wel degelijk mogelijk.

2 Reactie(s) op: Zo voorkom je spam

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 3 december 2019 04:30 blablablablaap
    Spam, tot enkele maanden geleden weinig last van. Vanaf een dag enorm veel (amerikaanse spam) . Probleem is dat Outlook ook veel geenspam in de spam map gooit dus moet ik iedere dag ook m'n spam map nalopen. Voor bedrijven is dat een ramp, maar ze kunnen er weinig aan doen, Outlook geeft geen spam regels door.
    Zelf ben ik enorm voorzichtig, dus hoe heeft dit kunnen gebeuren? Ik lees vaak dat bedrijven zijn gehacked, maar nog nooit heb ik een waarschuwingsmail gekregen om mijn wachtwoord aan te passen. Dus waarschijnlijk is een bedrijf gehacked, maar zijn ze te bang om dat aan hun klanten te melden terwijl ik als klant door deze eerlijkheid juist meer vertrouwen in hun zou krijgen. Hoog tijd voor een wereldwijde internet politie.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3 december 2019 13:46 Orsidee
    @blablablablaap - Inderdaad … hoog tijd … maar voor alles vinden ze een oplossing, maar spijtig hebben criminelen, gangsters eender welke soort steeds de mogelijkheid iets interessant, momenteel internet, contact met elkaar over heel de wereld, erg belangrijk voor families die ver van elkaar wonen, te boycotten. Het slechte blijkt steeds weer te overwinnen tegenover het goede, wat uiteraard erg jammer is. DIT moet toch ook mogelijk zijn, die hackers op te sporen. men krijgt steeds weer mails van diverse belangrijke sites, qua betalingen, banken, PayPal en noem maar op en moet zo voorzichtig zijn. Ik hekel ervan!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.