13 tips om de bekendste netwerkproblemen op te lossen

Door: ignace-de-groot | 13 juli 2015 11:37

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Tip 05: Router en modem

Met het ping-commando ga je na of je router nog wel via het netwerk bereikbaar is vanaf je pc. Krijg je time-outs, dan is je router langs deze weg blijkbaar langere tijd niet te benaderen. Dit scenario onderzoeken we verder vanaf tip 7.

We gaan er echter eerst van uit dat je (viermaal) antwoord krijgt van je router en dat betekent dat de verbinding tussen je pc en de router in ieder geval in orde is. Om na te gaan of ook de verbinding tussen je router en het internet in orde is, ga je alweer naar de opdrachtregel en voer je het commando ping www.computertotaal.nl uit (of een ander webadres dat normaal gesproken op pings reageert). Krijg je respons, dan kan de router blijkbaar toch met het internet verbinden. Wellicht heeft je probleem dan met een beveiligingstool (firewall of antivirus) te maken (zie ook kader 'Firewall').

Levert het commando een foutbericht op en krijg je ook bij de opdracht ping 8.8.8.8 - dit is het IP-adres van een Google-server - een foutbericht te zien, controleer dan eerst de (ethernet)bekabeling tussen je router en de modem, althans wanneer het om twee afzonderlijke apparaten gaat. Blijkt die in orde, herstart dan even je modem en ga na of de leds oplichten zoals dat hoort. Raadpleeg desnoods de handleiding van de modem. Wijzen de leds van de modem op problemen of heb je twijfels, neem dan even contact op met de helpdesk van je provider.

Het kan echter ook aan je router liggen. Het gebeurt namelijk wel vaker dat met name goedkopere thuisrouters warm worden en vastlopen. Herstart het apparaat dan.

Tip 05 Het herstarten van je modem of router kan soms wonderen doen.

Firewall

Wanneer je je netwerkverbindingen aan het troubleshooten bent, dan is het heel goed mogelijk dat een firewall of een andere beveiligingstool, zoals antivirus of ouderlijk toezicht, in de weg zit. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je naar een ander apparaat in je netwerk pingt (zie tip 7), maar dat de firewall op dat (of op jouw) apparaat zo'n ping-verzoek simpelweg blokkeert. Slaag je er niet in die ongewenste blokkade ongedaan te maken (door de configuratie van je firewall of beveiligingstool aan te passen), dan kun je zo'n tool het best tijdelijk (!) uitschakelen.

Voor de Windows Firewall doe je dat vanuit het Windows Configuratiescherm, waar je Weergeven op Kleine pictogrammen kiest en Windows Firewall selecteert. Vervolgens klik je op Windows Firewall in- of uitschakelen en vink je Windows Firewall uitschakelen aan.

Een firewall kan je troubleshooting-sessie soms in het honderd laten lopen.

Tip 06: DNS-check

Lukt het niet met ping www.tipsentrucs.nl, maar wel met ping 8.8.8.8, dan heb je te maken met een DNS-probleem. DNS staat voor domain name system en zorgt ervoor dat webadressen netjes worden omgezet in de bijbehorende IP-adressen, wat nodig is om een verbinding te kunnen opzetten. Je dient in dit geval dus je DNS-instellingen te controleren. Hiervoor klik je het netwerkpictogram in het Windows-systeemvak met de rechtermuisknop aan en kies je Netwerkcentrum openen.

Vervolgens klik je op Adapterinstellingen wijzigen en selecteer je je (actieve) LAN-verbinding. Klik die met de rechtermuisknop aan en kies Eigenschappen. Selecteer Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4) en druk op de knop Eigenschappen. De kans is groot dat zowel Automatisch een IP-adres laten toewijzen als Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen staat ingevuld. In dat geval moet je de DNS-instellingen op het niveau van je router controleren (zie kader 'Router'). Staat de optie Het volgende IP-adres gebruiken aangevinkt en zijn de drie bovenste velden ingevuld, dan geef je in dit venster zelf ook de gewenste DNS-servers op. Vink De volgende DNS-serveradressen gebruiken aan en vul in de onderste twee velden respectievelijk 8.8.8.8 en 8.8.4.4 in (de DNS-servers van Google). Stonden hier al adressen ingevuld, noteer die dan en ga na of het probleem is opgelost als je ze vervangt door die van Google.

Tip 06 Wel pingen naar een IP-adres, maar niet naar een webadres? DNS-probleem!

Router

Je router kun je zien als het tussenstation tussen je eigen netwerk en het internet. Daar mag dus weinig fout lopen. In tip 4 hebben we gezien hoe je het IP-adres van je router achterhaalt. Om de configuratie van je router te controleren start je je browser op en vul je dat adres in de adresbalk in. Na je aanmelding kun je de configuratie dan controleren en eventueel aanpassen. Controleer vooral de instellingen voor de internetverbinding (vraag desnoods aan je provider wat je hier hoort in te vullen) evenals die van het lokale netwerk. Hier vind je namelijk doorgaans de DHCP-server terug, die vrije IP-adressen aan de apparaten binnen je netwerk toewijst, en de DNS-adressen. Gewoonlijk vul je bij deze laatste de DNS-servers van je provider in, maar dat kunnen dus ook andere zijn, zoals die van Google.

En wat het draadloze gedeelte van je router betreft: controleer of je de gewenste beveiligingsmodus en sleutel (wachtwoord) hebt ingevuld en of er niet onbedoeld een MAC-filter actief is. Deze laatste maakt het namelijk mogelijk alleen apparaten met een bepaald MAC-adres toe te laten. Op Windows kom je dat MAC-adres te weten door op de opdrachtregel ipconfig /all uit te voeren en bij Fysiek adres van je draadloze netwerkadapter te kijken.

Hier configureer je de DHCP-server en geef je aan welke DNS-servers je wilt gebruiken.

Tip 07: Netwerkadapter

Kun je niet pingen naar je router (zie tips 4 en 5), dan zijn er verschillende mogelijke oorzaken. Controleer eerst de kabelverbinding tussen je pc en de router; eventueel zit hier ook nog een switch tussen. Blijkt de bekabeling in orde, herstart de router (en switch) dan even en probeer het daarna opnieuw. Lost dat het probleem niet op, controleer dan of je naar een andere pc binnen je netwerk kunt pingen (ping ). Het IP-adres van die andere pc kom je te weten door ook op dat apparaat het ipconfig-commando uit te voeren; je leest het dan af bij IPv4-adres.

Lukt dat evenmin, ga dan op de probleem-pc na of de netwerkadapter wel is ingeschakeld. Is dat niet zo, dan moet je normaliter een rood kruis over het netwerkpictogram zien. Klik dit pictogram dan met de rechtermuisknop aan, kies Netwerkcentrum openen en Adapterinstellingen wijzigen. Staat er uitgeschakeld bij je LAN-verbinding, klik die met de rechtermuisknop aan en kies Inschakelen.

Tip 07 Je netwerkadapter moet natuurlijk wel zijn ingeschakeld.

Tip 08: Netwerkconfiguratie (1)

Is je netwerkadapter ingeschakeld, maar kun je nog steeds niet je netwerk (en het internet) op, dan ligt het vermoedelijk aan een foutieve netwerkconfiguratie. De kans is ook groot dat je in dit geval een geel uitroepteken boven het netwerkpictogram ziet verschijnen. Voer dan opnieuw het ipconfig-commando uit en controleer het IPv4-adres dat bij je LAN-verbinding staat vermeld. Normaliter zou dit adres moeten beginnen met 192.168. of eventueel met 10. Is dat niet het geval en begint het adres bijvoorbeeld met 0. of 169.254., dan zit er inderdaad iets fout. Laat dit opdrachtvenster dan geopend en roep het IPv4-eigenschappenvenster van je netwerkadapter op (zie tip 6).

Is hier Automatisch een IP-adres laten toewijzen aangevinkt? Dat betekent dat je router ervoor moet zorgen dat je pc een correct, dynamisch IP-adres krijgt toegewezen (via de DHCP-service). Blijkbaar is die toewijzing dan toch even fout gelopen. Mogelijk krijg je dit weer goed door de volgende commando's op volgorde uit te voeren in het opdrachtvenster: ipconfig /release, ipconfig /renew, ipconfig. Als het goed is, krijgt je netwerkadapter nu wél een geldig IP-adres toegewezen. Toch niet? Dan ligt het probleem vrijwel zeker bij je router.

Tip 08 Dit adres geeft wellicht aan dat er een probleem met de DHCP-service is.

4 Reactie(s) op: 13 tips om de bekendste netwerkproblemen op te lossen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 16 juli 2015 10:07 Anoniem
    Dit is heel nuttige informatie, maar mijn thuisnetwerk is behoorlijk stabiel, een enkele keer mijn modem resetten en alles draait weer naar behoren. Wat ik graag nog een behandeld zou willen zien is de organisatie van het netwerk (werkgroepen, domeinen, waar moet je op letten in verband met de fysieke inrichting van je netwerk met switches en routers enzovoorts) Kortom, hoe zorg ik ervoor dat alle componenten ook goed en ongestoord met elkaar kunnen praten.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 16 juli 2015 10:26 Anoniem
    Er staat van alles maar, leuk. Maar wat als het een eeuwigheid duurt voordat je verbinding hebt met internet?
    Bij dit soort artikeltjes in tijdschriften wordt er altijd van uit gegaan dat je geen verbinding hebt …????!!!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 16 juli 2015 11:56 Anoniem
    Mijn probleem is dat een andere computer wil inloggen met het zelfde ip-adres. En zo een Ip-konflikt onstaat
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 30 juli 2015 10:48 Anoniem
    Vaak blijkt dat je een goede verbinding met de modem/router hebt, maar dat er geen datatransport is. Opnieuw verbinding maken of resetten (van de modem) is dan meestal een oplossing. Dat er geen dataverkeer is, is meestal onduidelijk en kenmerkt zich in de regel door lange wachttijden.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.