13 tips om de bekendste netwerkproblemen op te lossen

Door: ignace-de-groot | 13 juli 2015 11:37

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Tip 09: Netwerkconfiguratie (2)

Staat in het IPv4-eigenschappenvenster de optie Automatisch een IP-adres laten toewijzen niet aangevinkt (en zijn de velden dus ingevuld)? Dat betekent dat je pc met een vast, statisch IP-adres werkt. Op zich is daar niets mis mee, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat geen enkel ander apparaat binnen je netwerk over dat IP-adres beschikt. Zo'n vast IP-adres zul je bijvoorbeeld aan een netwerkprinter, NAS en server willen geven. Je moet er bovendien voor zorgen dat zo'n IP-adres 'compatibel' is met dat van je router/standaardgateway (zie tip 4). Is het routeradres bijvoorbeeld 192.168.0.254, dan horen je apparaten een IP-adres te krijgen waarbij alleen het laatste cijfer varieert, zoals 192.168.0.10, 192.168.0.150 enzovoort (tussen 1 en 254). In het veld Subnetmasker vul je (normaal gesproken) 255.255.255.0 in. Bij Standaardgateway voer je het IP-adres van je router in. Bij De volgende DNS-serveradresssen gebruiken vul je de DNS-servers van je provider in, of bijvoorbeeld die van Google (zie ook tip 6).

Tip 10: Netwerkstack

Slaag je er nog altijd niet in om een netwerkverbinding te maken vanaf je pc, dan zou het wel eens kunnen liggen aan een corrupte TCP/IP-stack; dat zijn de protocollen die je systeem gebruikt om netwerkconnecties op te zetten. Zo'n probleem kan bijvoorbeeld optreden wanneer je met externe tools malware of adware hebt verwijderd. Krijg je je netwerkverbinding op geen andere manier aan de praat, ga dan naar Alle programma's / Bureau-accessoires, klik Opdrachtprompt met de rechtermuisknop aan en kies Als administrator uitvoeren (Windows 7). In Windows 8 klik je de startknop met de rechtermuisknop aan en kies je Opdrachtprompt (Administrator). Op de opdrachtprompt voer je dan de twee volgende commando's uit: netsh winsock reset catalog en netsh int ip reset reset.log, waarna je de pc herstart.

Tip 10 Desnoods de grove middelen: een herinitialisatie van de TCP/IP-stack.

Tip 11: Geen wifi

Je wilt met je laptop een draadloze netwerkverbinding opzetten, maar je slaagt hier niet in. Bovendien is er een geel uitroepteken op je netwerkpictogram verschenen en krijg je hier iets als Beperkte verbinding te zien. Ook dit probleem kan diverse oorzaken hebben. Ga eerst de TCP/IPv4-eigenschappen van je draadloze adapter na en controleer of het toewijzen van adressen correct is verlopen. Deze procedure hebben we in tip 8 beschreven.

Het kan ook gebeuren dat de netwerksleutel of beveiligingsmodus om een of andere reden niet (meer) overeenkomt met wat je op de router hebt ingegeven. Weet je zeker dat dit laatste zeker correct is, dan kan het helpen de draadloze verbinding te verbreken en opnieuw te maken. Klik het netwerkpictogram met de linkermuisknop aan en klik op de problematische wifi-verbinding. Druk op de knop Verbinding verbreken en vervolgens op Verbinding maken, waarna je de netwerksleutel opnieuw ingeeft. Lukt dit niet, dan kun je het best even kijken naar de router.

Tip 12: Onbetrouwbare wifi (1)

Heb je af en toe wel een draadloze verbinding, maar valt die geregeld weg, dan moet je het elders zoeken. De kans is in elk geval groot dat een of andere stoorzender je parten speelt. In zo'n geval kan de gratis tool WirelessNetView je helpen. Zodra je deze tool opstart, brengt deze de gedetecteerde draadloze netwerken in beeld. Je krijgt onder meer de SSID (netwerknaam), Authentication (beveiligingsmodus), RSSI (indicator van signaalsterkte) en Channel Number (kanaalnummer) van elk netwerk te zien. Is de signaalsterkte bijvoorbeeld rond -40, dan is dat uitstekend, maar vanaf circa -70 wordt dat al heel wat minder. Wellicht ben je dan te ver verwijderd van je draadloze router/accesspoint of bevinden er zich obstakels op het pad, zoals een dikke muur.

Tip 12 WirelessNetView brengt ook de naburige draadloze netwerken in beeld.

Tip 13: Onbetrouwbare wifi (2)

Het kan ook gebeuren dat je eigen draadloze netwerk 'concurrentie' ondervindt van dat van je buren, met name wanneer je (binnen een 2,4GHz-netwerk) op een kanaal opereert dat te dicht bij dat van naburige netwerken ligt. Probeer het dan door op je router een ander kanaal in te stellen, dat het liefst minimaal 3 nummers verwijderd is van dat van een naburig netwerk. Gebruikt je buurman bijvoorbeeld kanaal 6, dan kun jij 1 of 11 instellen op je draadloze router/accesspoint.

En heb je al eerder met een ander draadloos netwerk een verbinding gemaakt en bevindt dat netwerk zich in de buurt, dan kan het gebeuren dat Windows voortdurend heen een weer schakelt tussen beide netwerken, wat een instabiele verbinding oplevert. Dat los je als volgt op. Ga naar het Netwerkcentrum en kies Draadloze netwerken beheren. Klik je draadloze netwerk met de rechtermuisknop aan, kies Eigenschappen en verwijder het vinkje bij Verbinding met een beschikbaar voorkeurnetwerk maken. Bevestig met OK.

4 Reactie(s) op: 13 tips om de bekendste netwerkproblemen op te lossen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 16 juli 2015 10:07 Anoniem
    Dit is heel nuttige informatie, maar mijn thuisnetwerk is behoorlijk stabiel, een enkele keer mijn modem resetten en alles draait weer naar behoren. Wat ik graag nog een behandeld zou willen zien is de organisatie van het netwerk (werkgroepen, domeinen, waar moet je op letten in verband met de fysieke inrichting van je netwerk met switches en routers enzovoorts) Kortom, hoe zorg ik ervoor dat alle componenten ook goed en ongestoord met elkaar kunnen praten.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 16 juli 2015 10:26 Anoniem
    Er staat van alles maar, leuk. Maar wat als het een eeuwigheid duurt voordat je verbinding hebt met internet?
    Bij dit soort artikeltjes in tijdschriften wordt er altijd van uit gegaan dat je geen verbinding hebt …????!!!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 16 juli 2015 11:56 Anoniem
    Mijn probleem is dat een andere computer wil inloggen met het zelfde ip-adres. En zo een Ip-konflikt onstaat
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 30 juli 2015 10:48 Anoniem
    Vaak blijkt dat je een goede verbinding met de modem/router hebt, maar dat er geen datatransport is. Opnieuw verbinding maken of resetten (van de modem) is dan meestal een oplossing. Dat er geen dataverkeer is, is meestal onduidelijk en kenmerkt zich in de regel door lange wachttijden.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.