15 tips om je scherm overzichtelijk te maken

Door: dennis-gandasoebrata | 05 augustus 2020 06:04

How To

Minimalisme is een trend van de laatste jaren. En terecht: het kan nooit kwaad kritisch te kijken naar wat je écht nodig hebt op je scherm. Maar hoe zit het met onze digitale omgeving waarin we wel geleefd lijken te worden door apparaten en online diensten en alles om onze aandacht schreeuwt? Marie Kondo kan trots zijn: we gaan voor digitaal minimalisme.

Tip 01: Stop de afleiding

De eerste stap in het doel zo min mogelijk afgeleid te worden en verantwoorder om te gaan met apparaten en diensten, is de Concentratiehulp van Windows. Die voorkomt dat je allerlei meldingen te zien krijgt waardoor je afgeleid zou kunnen worden. Om de Concentratiehulp in te zetten, open het je Startmenu en typ je Concentratiehulp. Klik op Instellingen voor concentratiehulp. Kies nu hoe goed je wilt worden afgeschermd: Alleen prioriteit laat alleen berichten door die je vooraf hebt goedgekeurd en Alleen alarmen laat niets door, behalve urgente meldingen en alarmen. Wij kiezen voor Alleen prioriteit en klikken op De prioriteitenlijst aanpassen om te bepalen welke apps ons wel mogen storen. Kies in de sectie Apps welke apps je wilt toestaan door te klikken op Een app toevoegen en een van de apps op je computer te kiezen. I

n de sectie Personen kun je contactpersonen selecteren van wie je altijd een melding wilt krijgen (bijvoorbeeld via Mail of Skype). Als je dat hebt ingesteld, keer je terug naar het hoofdvenster van Concentratiehulp. In de sectie Automatische regels schakel je Tijdens deze tijden in en klik je op deze regel om aan te geven wanneer de Concentratiehulp moet worden ingeschakeld. De andere drie automatische regels geven aan of/dat de Concentratiehulp moet worden geactiveerd als je een extern beeldscherm aansluit, wanneer je een game speelt of wanneer je een app in schermvullende modus gebruikt (bijvoorbeeld als je een PowerPoint-presentatie bekijkt). Zet tot slot een vinkje bij Een overzicht weergeven van activiteiten die ik heb gemist terwijl concentratiehulp was ingeschakeld zodat je nog wel een lijst te zien krijgt met de gemiste meldingen.

Tip 01 De Concentratiehulp helpt je ongestoord te werken.

Tip 02: Totale controle

Is de Concentratiehulp niet genoeg, ga dan voor volledige controle over de meldingen in Windows. Open daarvoor de instellingen en ga naar Systeem / Meldingen en acties. Om nooit meer van wat dan ook meldingen te ontvangen – ongeacht de instellingen bij Concentratiehulp – zet je de schuif op Uit bij Meldingen van apps en andere afzenders ontvangen. Werp hierna een blik op de items eronder en schakel de opties uit die jou af zouden kunnen leiden. Blader verder naar de sectie Meldingen van deze afzenders ontvangen om per app te bepalen of deze een melding mag tonen. Uiteraard is dit alleen van belang als je niet eerder alle meldingen al hebt geblokkeerd.

Tip 02 Bepaal zelf wanneer je welke informatie tot je neemt.
De schermtijd confronteert je met de hoeveelheid tijd die je besteedt aan de digitale wereld

Tip 03: Schermtijd in iOS

Maak je gebruik van een iPhone of iPad, dan beschik je over de functie Schermtijd. Hiermee kun je inzien hoeveel tijd je besteedt aan apps, websites en het apparaat in het algemeen. Open Instellingen en kies Schermtijd. Tik op Schakel schermtijd in. Nadat je enige tijd het toestel gebruikt hebt, krijg je te zien hoeveel tijd per dag je aan het apparaat spendeert. Klik op Bekijk alle activiteit voor een overzicht van de meestgebruikte apps, om te zien hoe vaak je het apparaat hebt opgepakt en hoe de statistieken zich verhouden tot de vorige week. Schrik je van je smartphonegebruik en wil je Schermtijd je ook daadwerkelijk helpt dat terug te dringen, dan moet je een aantal instellingen toepassen. Zo stel je met Apparaatvrije tijd in op welke momenten alleen telefoonoproepen en eventuele zelfgekozen apps beschikbaar zijn. Je dwingt jezelf hiermee gedurende die periode niet of nauwelijks gebruik te maken van het apparaat. Zet de schuif op Aan en geef aan op welke dagen en tussen welke tijden de apparaatvrije tijd actief moet zijn.

Ga hierna naar de sectie Altijd toegestaan en geef aan welke met welke contactpersonen je altijd wilt kunnen communiceren (dus ook tijdens de apparaatvrije tijd) en welke apps altijd zijn toegestaan. Standaard is bijvoorbeeld de Telefoon altijd beschikbaar, evenals Berichten, FaceTime en Kaarten. Wees kritisch en sta alleen de apps toe die je echt nodig hebt. Keer terug naar het hoofdvenster en klik op Applimieten. Met deze functie kun je het gebruik van specifieke apps, zoals games of sociale media, aan banden leggen. Kies voor Voeg limiet toe en geef aan welke categorieën apps je een limiet wilt opleggen en tik op Volgende. Stel de tijdsduur in hoe lang je de apps mag gebruiken en tik op Voeg toe. Neem hierna de meldingen van apps onder handen via Instellingen / Berichtgeving. Doorloop alle apps en schakel de berichtgeving uit. Voor bepaalde apps, zoals Berichten en Telefoon kun je de berichtgeving waarschijnlijk beter ingeschakeld houden. Kies hierna voor Niet storen en maak een planning voor de momenten waarop je niet wilt worden gestoord. Ook kun je deze modus via dit venster handmatig activeren.

Tip 03 Houd het gebruik van je iPhone of iPad onder controle met Schermtijd.

Gecombineerde schermtijd

Als je gebruikmaakt van meerdere Apple-apparaten, dan kun je de schermtijden van de verschillende apparaten automatisch bij elkaar laten optellen zodat je de gecombineerde schermtijd ziet. In het instellingenvenster van Schermtijd kies je voor Deel op alle apparaten. De functie maakt gebruik van iCloud, het is dus belangrijk dat je op alle apparaten waarvan jij wilt dat de schermtijd meegerekend wordt, bent ingelogd bij deze dienst.

Tip 04: Schermtijd in Android

Heb je een Android-smartphone en ben je ook benieuwd naar je schermtijd, open dan Instellingen / Apps en meldingen. Bij Schermtijd lees je hoeveel tijd je aan het apparaat spendeert. Bovendien kun je in dit venster timers instellen voor de apps. Klik op een app waarvoor je een timer wilt instellen en tik op App-timer. Geef nu aan hoelang je met de app in de weer mag zijn. Wanneer de app-timer afloopt, wordt de app voor de rest van de dag gepauzeerd. De timer wordt elke dag om middernacht opnieuw ingesteld. Zorg ook voor controle over de meldingen die je de hele dag door krijgt. Een nieuwsupdate? Een reactie op een foto die je geplaatst had op Instagram? Weg ermee. Als je wilt weten of er iets nieuws is, open je zelf de app maar. Laat je telefoon bijvoorbeeld alleen een melding geven bij een Whatsapp- of tekstbericht en bij een binnenkomend telefoontje. Kies Instellingen / Apps en meldingen en tik op Meldingen. Om niet meer te worden gestoord door meldingen op het vergrendelingsscherm, druk je op iets als Meldingen op het vergrendelscherm. Kies vervolgens bijvoorbeeld voor Alleen belangrijke meldingen weergeven of Geen meldingen weergeven. Open tot slot ook nog Niet storen. Deze modus kun je handmatig inschakelen of je kunt een planning maken voor de momenten waarop deze modus actief moet zijn.

Voor dit artikel hebben we gebruikgemaakt van een OnePlus 6-telefoon met Android 10. Afhankelijk van de toestelfabrikant en Android-versie, kunnen bepaalde opties er niet zijn of op een andere locatie zijn ondergebracht. Kun je de opties zoals beschreven in deze tip niet vinden, controleer dan ook de sectie Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht. Hier vind je eveneens het aantal gespendeerde minuten op en met je telefoon.

Tip 04 Met de app-timers kun je het gebruik van specifieke apps in de hand houden.

Tip 05: Schermtijd in Windows

Het is opvallend dat Windows geen ingebouwde schermtijd voor alle gebruikers biedt, alleen voor kinderen. Omdat Windows zelf dus geen complete oplossing biedt, kijken we buiten de deur. Worktime Personal maakt gebruik van vier pijlers: Social Sites, Games, Internet en Computer Use. De eerste drie categorieën spreken voor zich, de categorie Computer Use houdt het gebruik van de computer in het algemeen bij. Het hoofdvenster heeft een overzichtelijke opbouw waarbij je per categorie ziet hoeveel tijd je eraan hebt gespendeerd. De grafiek geeft het gebruik per uur aan. Op de regels eronder zie je het gebruik op week- en maandbasis. Klik op Reports om uitgebreidere rapporten te zien. Om limieten in te stellen die je helpen het mediagebruik onder controle te houden, klik je met rechts op een ‘widget’ (een van de kolommen) en kies je voor Add widget / Limiting. Bepaal hier de maximale waarde. Zodra de limiet wordt overschreden, geeft Windows een geluid en laat een melding op de Windows-taakbalk zien dat je tijd erop zit.

Tip 05 Met het programma Worktime Personal kun je ook de schermtijd op een Windows-computer in de gaten houden.

Tip 06: Weg met nieuwsbrieven

De grote hoeveelheid nieuwsbrieven laten maar al te vaak je mailbox overstromen. Is dat bij jou ook het geval dan is het slim om de stofkam er eens doorheen te halen. Open je mailbox en loop een voor een de nieuwsbrieven door. Gebruik de ‘Unsubscribe’-koppeling onder aan elke mail om je voor de nieuwsbrief af te melden. Goede momenten om deze exercitie uit te voeren, zijn rond actieperioden, zoals Black Friday. Je wordt dan vaak bestookt met aanbiedingen van bedrijven die jouw mailadres hebben en dat helpt je om snel een groot aantal nieuwsbrieven te heroverwegen. Maak je gebruik van Gmail, dan kun je je zelfs nog gemakkelijker afmelden. Bovenaan de e-mail, bij het ‘van’-adres, vind je dan namelijk het woord ‘Afmelden’, zodat je niet meer op zoek hoeft naar de afmeldkoppeling in het bericht zelf.

Tip 06 Meld je af bij nieuwsbrieven die je niet meer leest of interessant vindt.
Het geeft een stuk meer rust als het bureaublad ontdaan is van al die pictogrammen

Tip 07: Bureaublad

Het bureaublad vormt een belangrijk onderdeel van Windows en een locatie waar we onbewust vaak naar terugkeren. Het geeft meteen een stuk meer rust als dit er opgeruimd uitziet. Maak het bureaublad leeg door alle bestanden een plek in de map te geven waar ze thuishoren en verwijder de snelkoppelingen van het bureaublad; geef ze liever een plek in de taakbalk en/of het Startmenu, daar waar ze thuishoren. Staat er zo veel op je bureaublad en wil je deze taak nog even voor je uitschuiven, klik dan met rechts op het bureaublad, kies voor Beeld en haal het vinkje weg bij Bureaubladpictogrammen weergeven. De bureaubladpictogrammen worden verborgen en je bureaublad is in één keer helemaal leeg.

Tip 07 Met één klik op de knop haal je al je bureaubladpictogrammen uit het zicht.

Achtergrond

Niet alleen een bureaublad voor pictogrammen zorgt voor onrust, ook de achtergrond kan enorm afleiden. Je kunt door met rechts te klikken op het bureaublad en te kiezen voor Aan persoonlijke voorkeur aanpassen ervoor kiezen om een effen kleur in te stellen. Vind je dat toch echt te saai, dan zijn er online grote collecties met minimalistische achtergronden te vinden. Bijvoorbeeld bij een van deze bronnen: www.tiny.cc/wpplay, www.tiny.cc/wpuns of www.simpledesktops.com.

Tip 08: Thuisscherm

Wat je net op het bureaublad van je computer hebt gedaan, kun je nu ook op je smartphone doen. Pak je Android-toestel of iPhone erbij en bekijk met een kritische blik alle apps op het thuisscherm. Beperk het aantal apps op je thuisscherm tot een minimum, liefst niet meer dan vijf apps. Apps die je sporadisch gebruikt, verplaats je naar aparte mapjes. Apps die je al langer dan een maand niet hebt gebruikt, kun je gerust verwijderen.

Zo min mogelijk bubbels

Dat je ook op een speelse manier je telefoongebruik in de hand kunt houden, bewijzen de makers van Activity Bubbles. Deze gratis Android-app laat iedere keer dat je je telefoon oppakt, een nieuwe bubbel in het scherm verschijnen. Hoe langer je vervolgens met je telefoon bezig bent, hoe groter de bubbel wordt. Wie z’n telefoon dus vaak en langdurig gebruikt, eindigt uiteindelijk met een scherm volledig gevuld met bubbels. Best confronterend. Je vindt Activity Bubbles in de Google Play Store.

Tip 09: Focus in Office

Ben je een tekst aan het schrijven, dan moet je van goeden huize komen om niet snel afgeleid te raken. Microsoft Office heeft daarom een focusweergave ingebouwd. Kijk niet gek op als je dit niet wist, de optie vind je redelijk verborgen rechtsonder in beeld, op de statusbalk. Start Word en open een nieuw document of open een bestaand document. Klik nu op de knop Focus. De weergave verandert in een oase van rust: alleen het document is zichtbaar, zonder overbodige opsmuk. Om de focusweergave te sluiten, druk je op Esc.

Tip 09 Verborgen, maar waardevol: de focusweergave in Office.

Tip 10: Schrijven in stilte

Een alternatieve omgeving waar je zonder afleiding in kunt schrijven is Dark Room. Dit programma toont alleen een vlak waarin je kunt typen. Zaken als een werkbalk en statusbalk zijn achterwege gelaten. Je kunt het programma gratis gebruiken. Eenmaal gestart, wordt het scherm volledig zwart en kun je aan de slag. Druk op Esc om de werkbalken te tonen, zodat je het bestand kunt opslaan en bestaande bestanden kunt openen. Via Edit / Preferences kun je de omgeving nog aanpassen. Zo kun je het lettertype aanpassen, de standaardkleur ervan en de achtergrondkleur van het venster. Open de tab Application en plaats een vinkje bij Autosave zodat je teksten regelmatig automatisch worden bewaard. Wil je weten hoeveel woorden je geschreven hebt, kijk dan bij View / Statistics.

Tip 10 Rustiger dan in Dark Room wordt het niet.
Pocket leest opgeslagen artikelen zelfs offline aan je voor: wifi uit en relaxen maar!

Tip 11: Pocket

Kom je tijdens het surfen op internet interessante artikelen, video’s of andere bronnen tegen, sla ze dan op voor als je de online wereld even hebt gelaten voor wat ie is. Met Pocket kun je al die verschillende bronnen opslaan om ze op een ander moment te bekijken, op welk apparaat je op dat moment ook gebruikt. Pocket synchroniseert de opgeslagen informatie namelijk automatisch naar de verschillende apparaten, zoals je telefoon en tablet (app is er voor onder meer iOS en Android). Ook is de informatie offline beschikbaar en kun je het zelfs voor laten lezen; wifi uit, ogen dicht en relaxen op de bank of in de zon!

Tip 12: Lijstjes

Om niet overweldigd te raken door alle taken die je nog moet doen, is het slim om een takenlijstje bij te houden, dit biedt structuur. Maak je gebruik van een iPhone of iPad, dan is MinimaList een interessante keuze. Deze app biedt in een sterk vereenvoudigde omgeving een takenlijst en synchroniseert deze tussen de verschillende apparaten die je gebruikt. In tegenstelling tot apps van de gevestigde orde, zoals Wunderlist en To Do, kent MinimaList geen overbodige franje: zelfs de gebruikersomgeving biedt een minimum aan knoppen en instellingen. Dat maakt de app er niet minder handig op: er is integratie met Siri en je kunt zelf de meldingen voor herinneringen aanpassen.

Tip 12 Zet je to do’s op een lijstje om je in alle rust op je huidige werk te kunnen richten.

Tip 13: Gedachten

Tip 13 Ideeën en gedachten orden je aan de hand van een mindmap.

Probeer je rustig aan het werk te gaan, maar word je constant afgeleid door je eigen gedachten, maak dan gebruik van een app voor mindmapping. Hiermee kun je je ideeëen gestructureerd vastleggen voor later, zodat je snel weer verder kunt met de werkzaamheden waar je eigenlijk mee bezig was. Mindly, onder meer beschikbaar voor Android als iOS, is een heel complete app. Zo kun je ook foto’s nemen van ideeën en koppelingen naar online bronnen meenemen. Zodra je het Mindly-document af hebt, kun je dit delen met andere gebruikers of exporteren als pdf-bestand of afbeelding. Je kunt de app gratis gebruiken, maar dan is het aantal vertakkingen in de mindmap gelimiteerd. Draait je hoofd overuren, dan zul je de betaalde variant moeten aanschaffen.

Tip 14: Leesmodus

In de nieuwe Edge Chromium-browser kun je gebruikmaken van de Immersive Reader. Deze functie toont de website zonder opsmuk, zodat je je echt kunt richten op de tekst zelf. Bezoek je een website, klik dan op het pictogram met de luidspreker en het boekje (rechts naast de adresbalk) of druk op F9. De website verandert in een pagina met enkel tekst en afbeeldingen. Klik op Text preferences als je een groter of juist kleiner lettertype wilt, of de afstand tussen de letters onderling wilt aanpassen. Onder Page themes kun je een thema voor de pagina kiezen.

Maak je gebruik van Chrome, dan kun je een extensie installeren waarmee je een leesmodus aan de browser toevoegt. Ga naar de Chrome Web Store en zoek op Reading Mode. Kies bijvoorbeeld voor de extensie Minimal Reading Mode. Heb je de extensie geïnstalleerd, dan kun je op de knop Reading Mode (rechts naast de adresbalk) klikken om de leesmodus in te schakelen. De website wordt opnieuw geladen en kent alleen nog maar tekst.

Tip 14 De Leesmodus van de browser laat je websites lezen zonder overbodige elementen.

Tip 15: Geen papier

Je kent het vast nog wel van vroeger: stápels papier op je bureau. Een opgeruimd bureau betekent een opgeruimd hoofd, dus streef ernaar zo veel mogelijk belangrijke stukken te digitaliseren en onbelangrijke papieren weg te gooien. Installeer bijvoorbeeld een app waarmee je papieren documenten kunt fotograferen, rubriceren en opslaan. Evernote heeft zich op dit vlak voldoende bewezen. De app is beschikbaar voor desktop, tablet en telefoon. Ook Office Lens fungeert als eenvoudige mobiele scanner en is een goed alternatief als je allerhande papieren als bonnetjes, ideeën op een whiteboard of handgeschreven memo’s wilt digitaliseren. Haal de nieuwste versie binnen via de Play Store (Android) of de App Store (Apple). Open de app en kies de gewenste scanmodus: Foto, Document, Whiteboard of Visitekaartje. De modus is afhankelijk van het type document dat je wilt scannen. Tik op de cameraknop en controleer of de foto is geslaagd. Je kunt het bestand vervolgens opslaan als Word- of PowerPoint-document, pdf-bestand of afbeelding. Als je het document als Word- of pdf-document opslaat, wordt de herkende tekst omzet naar getypte tekst. Zo kun je de tekst later doorzoeken en aanpassen.

Tip 15 Office Lens leent zich goed voor het scannen van bonnetjes en allerlei soorten krabbels.

Typen versus schrijven

Wie digitaal minimalisme goed voor elkaar heeft, ruimt ook voldoende tijd in zonder de computer. Bijvoorbeeld om te schrijven met de hand, in plaats van het werk uit te typen. Dat heeft verschillende voordelen: zo neem je al schrijvend op een andere manier informatie op dan wanneer je diezelfde informatie intypt. Ook houdt het jouw motoriek, en die van kinderen, op peil. Hier kun je meer over dit onderzoek lezen.

0 Reactie(s) op: 15 tips om je scherm overzichtelijk te maken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.