7 bizarre functietitels uit het dotcom tijdperk

© PXimport

7 bizarre functietitels uit het dotcom tijdperk

Geplaatst: 9 maart 2014 - 07:00

Aangepast: 16 november 2022 - 09:57

Redactie ID.nl

Als je rond de millenniumwisseling al volwassen was, kun je jezelf vast nog herinneren hoe maf de 'dot-com boom' eigenlijk was. Misschien had je zelf ook een van de bizarre functietitels die toen de ronde deden.

Fast Company - een van de bepalende publicaties in die jaren - had een rubriek 'Job Titles of the Future' waarin IT'ers met een bijzondere titulatuur geïnterviewd werden. Als je door die archieven gaat, zoals Networkworld.com onlangs deed, valt je mond letterlijk van verbazing open.

Zo was er een oprichter van een adviesbureau die zichzelf in 2000 een 'Digital Yenta' (Digtale Roddelneef) noemde. Bij de vergelijkingssite noemde de man die verantwoordelijk was voor "innovatieplanning, identity branding en productlanceringen" zichzelf een 'Visual Executive Officer'.

Sommige titels veroorzaken echt jeuk - zo werd een stagiair neerbuigend, maar toch officieel 'slave boy' genoemd en had het privacyschendende AT&T met Michael Lamb een heuse 'Chief Privacy Officer'.

Om te illustreren hoezeer men toen in de wolken liep, koos medeoprichter Richard Yoo van cloudleverancier Rackspace een wel relaxte naam voor een nieuwe hostingservice gericht op de onderkant van de markt. Hij noemde het ServerBeach en om duidelijk te maken dat hij aan het hoofd stond, bombardeerde hij zichzelf als de 'Big Kahuna' (Hawaïaans voor Grote Tovenaar). Het bedrijf werd in 2004 overgekocht door Peer 1 Hosting.

Ten tijde van het uitbrengen van de Segway scooter in 2001 noemde de CEO van het bedrijf, uitvinder Dean Kamen, zichzelf liever 'Big Buddy'.

 

© PXimport

Maar ook buiten de IT was het soms idioterie ten top. Coca-Cola noemde zijn hoofd advertenties en marketing Nick Bishop liefkozend 'Vice-President of Consumer Connection'. Bij marketingbedrijf Fanthom Studios hadden ze ook de kolder in de kop en gaven ze elkaar Victoriaanse titels als 'Lady of Noble Influence en Narrative Persuasion'.

Eind 2001 was het echter gedaan met deze gekkigheid. De NASDAQ crashte en de frivoliteiten gingen van tafel. Exotische titulatuur werd voor die tijd als een tool gezien om talentvolle mensen binnen boord te houden door zoveel mogelijk ego-boostende tactieken toe te passen. Na augustus 2001 nam de werkloosheid snel toe en hoefden werknemers in de Verenigde Staten niet meer van zulke rare titels, die eigenlijk niets zeggen over wat je skills en takenpakket in werkelijkheid zijn.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten