Adviesprijs en korting - Pas op bij online sales

Door: Tijs Hofmans Tijs Hofmans | 23 januari 2018 11:01

How To

Veel webwinkels concurreren vooral met elkaar met hun prijs, want wie een product online wil kopen gaat meestal naar de goedkoopste. Daarom stunten veel webshops met exorbitante kortingen. Maar die zijn lang niet altijd even goed als je zou denken. Soms word je in de maling genomen met een verhoogde adviesprijs of is de prijs met korting net zo hoog als de originele prijs. Met deze tips sluit je echt de beste deal.

Kortingen worden soms het hele jaar door wel uitgedeeld, maar als je echt goed van zulke kortingen wil profiteren kun je een paar slimme momenten uitkiezen. Televisies zijn vaak vlak vóór of na grote sportevenementen in de aanbieding. Dat is logisch: voor het evenement willen meer mensen een tv kopen, na het evenement willen winkels snel van hun overbodige inboedel af. Probeer te bedenken of er een logische verklaring is voor een plotselinge kortingsactie; je hebt dan grotere kans dat het een legitieme korting is.

Stuntprijzen

Niet alle kortingen zijn namelijk logisch te verklaren. Soms 'stunten' webwinkels met hun prijzen om te zorgen dat ze meer klanten krijgen. Het is soms moeilijk daar doorheen te prikken en te weten wat je rechten zijn.

Eén vervelende mogelijkheid is dat je tijdens het aankoopproces ineens een hogere prijs voorgeschoteld krijgt, en dat je nog even extra moet aftikken. Dat is legaal, maar je hebt dan gelukkig het recht om de koop te weigeren.

Algemene voorwaarden

Zo'n plotselinge prijsstijging mag overigens alleen als de verkoper zich daarvoor heeft ingedekt door een clausule in zijn algemene voorwaarden. We kunnen echter wel als tip geven die goed door te lezen vóór je een product koopt, maar we weten ook wel dat dat niet bepaald realistisch is. Mocht je zin hebben 30 pagina's juridische prietpraat door te spitten, ga gerust je gang...

Let ook op: als er ineens landelijk een hogere btw wordt ingevoerd (zoals een paar jaar geleden toen de btw van 19% naar 21% ging), dan is de verkoper verplicht die nieuwe prijs door te voeren.

MediaMarkt heeft geleerd van het verleden en legt nu goed uit hoe de prijzen berekend worden.

Prijsverhoging vóór een korting

Een prijsverhoging die plaatsvindt vóór een grote kortingsactie begint mag niet, maar het komt nog steeds wel eens voor. Zo kost een product in week 1 bijvoorbeeld 50 euro, maar wordt de prijs in week 2 naar 60 euro opgeschroeft. En zie! De verkoper geeft dan toevallig 10 euro korting zodat je als consument nog 'maar' 50 euro betaalt. Dat klinkt aantrekkelijk als je niet weet wat de originele prijs was, maar je wordt zo wel in het ootje genomen.

Zo'n prijsverhoging als lokkertje is volgens de wet verboden, en de ACM (Autoriteit Consument & Markt) houdt daar toezicht op. Van de andere kant is het lastig die situatie te bewijzen en wordt er niet vaak tegen opgetreden.

Btw

Btw is ook zo'n heet hangijzer. De Belasting Toegevoegde Waarde is op de meeste producten 21%, dus een vijfde van een aankoopprijs - en daar weten sommige webwinkels slim mee te stunten. Zo heeft de MediaMarkt regelmatig een BTW-vrije week waarin je alle producten zonder btw kunt kopen. Daar kun je als consument weinig meer mee dan dat je er, via een rekensommetje, 17% korting mee krijgt. In zo'n geval is het slechts zelden het geval dat de webshop een dubieus dealtje heeft gesloten met de fiscus: logischer is gewoon dat er wordt besloten om standaard 17% korting te geven voor een bepaalde tijd.

Kijk maar eens naar de kleine lettertjes op de site van de MediaMarkt:

De wettelijke thuiskopieheffing en BTW blijven gehandhaafd, dus ook op aankopen gekocht tijdens deze actie. Het op de kassabon vermelde BTW-bedrag is inbegrepen in de actie-verkoopprijs.

Als 'gewone' consument profiteer je gewoon van die korting, wat fijn is. Maar het wordt pas echt interessant voor ondernemers en zelfstandigen. Zij kunnen hun betaalde btw namelijk aftrekken van de belasting. Dat betekent voor hen een dubbele korting.

Een webwinkel zit dus vast aan de BTW, maar dat betekent niet dat er niet mee gestunt kan worden. Het komt voor dat een artikel in de aanbieding is, bijvoorbeeld van 100, voor 70 euro. Tijdens zo'n BTW-actie (of elke andere actie van welke webwinkel dan ook) kan die aanbieding tijdelijk worden stopgezet. De nieuwe actieprijs tijdens de BTW-actie is dan 80 euro, dus duurder dan de originele actieprijs. Nadat de BTW-actie voorbij is, kan de 'oude' actie worden teruggezet, en kost het product weer 70 euro.

Adviesprijs

Veel webwinkels willen ook nogal eens stunten met een zogeheten 'adviesprijs', een weinigzeggend begrip waar een verkoper alle kanten mee op kan. Of kon, want tegenwoordig wordt daar steeds strenger op toegezien. Een adviesprijs is de prijs die een fabrikant aanraadt voor een product. Zo'n richtprijs heeft een paar voordelen. De verkoper weet bijvoorbeeld wat het bedrag is dat hij ongeveer moet vragen aan klanten. Maar voor klanten heeft het ook voordelen, omdat je op die manier een goede indicatie krijgt wat een normale prijs voor een product is.

Let op: de adviesprijs is niet altijd de prijs van voor de korting.

Vroeger kwam het nogal eens voor dat een verkoper aan klanten een veel hogere adviesprijs voorrekende. Als je dat doet lijkt de korting namelijk veel groter, en klanten reageren op kortingen als vliegen op stroop. Een telefoon met een adviesprijs van 500 euro die een verkoper voor 450 euro verkoopt heeft een korting van 10%. Maar als hij tegen een klant zegt "Dit toestel had eigenlijk een adviesprijs van 700 euro, maar jij krijgt 'em van me voor 450 euro", dan ben je geneigd te denken dat je bijna een derde korting krijgt!

Die praktijk mag tegenwoordig niet meer, volgens de Wet op Oneerlijke Handelspraktijken. Daarin staat ook de eerder genoemde prijsverhoging vlak voor de korting in.

"Als een webwinkel een korting aanbiedt, dan moet dat ook daadwerkelijk een korting zijn", vertelt een medewerker van de ConsuWijzer, de informatieve tak van de ACM. "Een korting waarmee je weer uitkomt op de eerste prijs van het product is dus geen korting, en mag dus niet."

Dat betekent niet dat iedere webshop zich daar netjes aan houdt. De ACM begint doorgaans alleen een onderzoek als daar klachten over binnenkomen.

Slimme tip: vergelijken

Om zeker te weten dat de korting die je krijgt ook daadwerkelijk 'klopt' kun je het beste goed naar andere webshops kijken. Is de originele prijs (ongeveer) hetzelfde als op andere plekken? Ook is het goed om te bedenken of een korting wel 'logisch' is: zit er een reden achter de actie, waarom wordt die juist nu gegeven?

Houd je hoofd erbij

De belangrijkste tip om het kaf van het koren te scheiden? Hou je hoofd erbij en laat je niet gek maken. Zoals met alles in het leven geldt dat als een actie te mooi lijkt om waar te zijn, het dat waarschijnlijk ook is. En als je denkt te profiteren van een 'gat in het systeem' moet je niet raar opkijken als dat uiteindelijk niet doorgaat of je koop ineens geannuleerd wordt.

0 Reactie(s) op: Adviesprijs en korting - Pas op bij online sales

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.