Bestandsynchronisatie: zo werkt het!

Door: Toon van Daele | 09 november 2018 06:41

How To

Je werkt geregeld op je laptop, ook onderweg. Best handig, maar vervelend is wel dat je alle gewijzigde of nieuwe bestanden vast ook op je desktop-pc of op een netwerkshare (ter back-up) wilt krijgen. Bestandsynchronisatie biedt de oplossing. Met Allway Sync en een paar slimme ingrepen kan je voortaan alles automatisch laten synchroniseren! Verbonden met je netwerk? Je data worden meteen gesynct!

Er bestaan tig back-up- en synchronisatietools, maar wij hebben zijn geen (gratis) programma’s tegengekomen die automatisch een ingeplande taak uitvoeren zodra je netwerk weer beschikbaar komt, nadat je bijvoorbeeld buitenshuis was met je laptop.

Daar hebben we iets op gevonden: een diepgravende configuratie van de taakplanner in combinatie met synchronisatietool Allway Sync. Overigens hoeft dat niet noodzakelijk deze – overigens wel uitstekende – tool te zijn. Als jouw favoriete back-up- of synchronisatietool zich ook vanuit de opdrachtregel en dus vanuit de Windows Taakplanner laat aansturen, kun je het daarmee ook instellen.

01 Programma installeren

Je vindt Allway Sync op www.allwaysync.com (gratis voor persoonlijk gebruik). Er is zowel een 64bit- als een 32bit-versie. Kies deze laatste alleen als je Windows 32 bit gebruikt (dat lees je onder meer af bij Systeem na het indrukken van Windows-toets+Pause).

De installatie is rechttoe, rechtaan. Laat wel het vinkje staan bij Install Service for the synchronizer als je ook synchronisaties wilt kunnen uitvoeren wanneer je niet bij Windows bent aangemeld. Na de installatie kun je Allway Sync opstarten. De interface is standaard Engelstalig. Liever Nederlands? Klik dan op Language / Dutch: de weergavetaal past zich onmiddellijk aan.

01 Met een paar muisklikken spreekt Allway Sync ook vlot Nederlands.

02 Mappen bepalen

Het is niet meer dan logisch dat je in een synchronisatietool eerst aangeeft welke schijflocaties je wilt synchroniseren. Het tabblad New Job 1 voor je eerste synchronisatiejob staat al klaar in Allway Sync. Klik het tabblad met de rechtermuisknop aan, kies Hernoem taak en geef de taak een zinvolle naam. Vanuit ditzelfde snelmenu kun je trouwens ook meer taken creëren (Nieuwe taak toevoegen) of een taak verwijderen (Verwijder taak).

Je merkt ook twee velden op: het is de bedoeling dat je hier je bron- en doellocatie aangeeft. Allway Sync gaat er standaard van uit dat het om twee Windows-mappen gaat, maar via de blauwe pijltjes kun je ook andere locatietypes selecteren, zoals FTP Server of Google Docs. We gaan hier van uit dat het je om Windows-mappen te doen is, en daar horen tevens gedeelde netwerkmappen bij, zoals die op je nas. Je navigeert via het mapicoontje en via Bladeren naar de gewenste locaties of je vult die zelf in de velden in (iets als c:\mijnmap of \\nas\map\submap).

02 Je kunt uit diverse locatietypes kiezen, waaronder unc-paden naar netwerkshares.

03 Methode instellen

Standaard staat Allway Sync ingesteld voor tweewegssynchronisatie, waarbij wijzigingen in de ene map zich doorzetten in de andere map én omgekeerd. Dat willen we in dit geval niet, we willen dat alleen de gegevens van de laptop bij thuiskomst gekopiëerd gaan worden naar de andere locatie. Klik dus op Wijzig in de grote pijl en stip een van beide radioknopjes aan zodat de pijl in de gewenste richting wijst.

Je merkt hier nog twee andere opties op: Verwijderingen doorvoeren en Wijzigingen doorvoeren. Plaats je een vinkje bij de eerste, dan worden verwijderde bestanden ook aan de ‘andere kant’ gewist. Met een vinkje bij de tweede optie worden ook gewijzigde data aan de andere kant aangepast. Kies je geen van beide opties dan houdt Allway Sync, alleen rekening met nieuw toegevoegde data.

Merk op dat beide locaties ook in een knop Configureren voorzien. Langs deze weg kun je bijvoorbeeld je accountgegevens invoeren voor toegang tot een gedeelde netwerkmap of aangeven dat Allway Sync bij een verwijderbare schijf naar specifieke schijfeigenschappen moet kijken zodat de ook schijf herkend wordt als Windows die een andere stationsletter heeft toegekend. Verder kun je hier aangeven dat de data op deze locatie moeten worden gecomprimeerd en/of versleuteld.

03 Erg belangrijk: kies de juiste synchronisatierichting(en) en de correcte opties.

04 Analyseren

We kunnen ons voorstellen dat deze opties wat verwarrend kunnen overkomen. Daarom raden we je aan eerst de knop Analyseren in te drukken voor je de operatie echt in gang zet. Je krijgt dan meteen te zien wat er bij een daadwerkelijk doorgevoerde synchronisatie zou gebeuren. Zo verneem je welke bestanden nieuw worden gecreëerd, welke worden genegeerd en welke ongewijzigd blijven. In de kolom Richting geeft een pijl aan waar de aanpassing zich voltrekt. Een voorbeeld: verschijnt hier <map1>  <map2\bestand-x> Bestaat niet, dan zou bestand-x in <map2> worden gecreëerd omdat het daar nog niet bestaat maar in <map1> wel aanwezig is. Overigens kun je vanuit het contextmenu van zo’n bestand ook aangeven dat bestanden met die extensie nooit mogen worden gesynchroniseerd.

Ziet alles er goed uit dan start je het proces via de knop Synchroniseren.

04 Bestudeer goed de analyseresultaten voor je een synchronisatie (de eerste keer) laat uitvoeren.

Veiligheidskopie

Gebruikers zijn vaak geneigd te denken dat ze met zo’n synchronisatie meteen over een veilige back-up beschikken. Dat klopt niet helemaal – nog afgezien van verstrooidheidsfouten bij het configureren van de synchronisatie.

Stel immers dat je systeem door ransomware geïnfecteerd wordt. Die kan dan in snel tempo alle bereikbare data versleutelen, inclusief synchronisatiemappen als een netwerkshare of een aangekoppelde verwijderbare schijf.

Veilige back-ups worden daarom op minstens twee locaties bewaard, waarvan er een altijd offline is zodra de andere bereikbaar is. Je controleert ook best of de ene back-up nog intact is voor je een ander back-upmedium aansluit.

05 Automatiseren

Elke keer Allway Sync moeten opstarten en de knop Synchroniseren indrukken om je data synchroon te krijgen werkt niet zo lekker. En dat is voor ons doel ook niet handig. Gelukkig ondersteunt het programma volautomatische synchronisatie.

Open alvast het tabblad van de beoogde synchronisatietaak en klik rechtsonder het tandwielpictogram aan. Er verschijnt een configuratievenster waarin de betreffende taak al is geselecteerd. Open de rubriek Automatische synchronisatie in het linkerpaneel.

In het rechterpaneel verschijnen allerlei opties. Zo kan Allway Sync ervoor zorgen dat de taak automatisch wordt uitgevoerd zelfs als je niet bent aangemeld (zie ook stap 1 van deze masterclass), zodra een verwisselbare schijf is aangesloten, na een instelbare periode, zodra in de synchronisatiemap(pen) een verandering wordt gedetecteerd, wanneer je gedurende een instelbare tijd niets met de pc doet, zodra Allway Sync wordt opgestart of wanneer je je bij Windows afmeldt. Alles wijst eigenlijk zichzelf uit: je hoeft alleen de gewenste optie te selecteren, eventueel bepaalde parameters aan te geven en op OK te drukken.

05 Allway Sync heeft diverse automatiseringstriggers aan boord.

06 Taakplanner inschakelen

Helemaal onderaan de lijst met triggers tref je Gebruik Windows Taakplanner aan. Voor onze opzet – het laten uitvoeren van de synchronisatietaak zodra je met een bepaald netwerk bent verbonden – hebben we deze nodig. Plaats hier dus een vinkje en druk vervolgens op Toepassen en op Configureer, zodat de taakplanner zich opent. Naderhand kun je deze laatste ook altijd zelf openen: druk dan op de Windows-toets, tik taak in en kies Taakplanner.

In de taakplanner klik je in het linkerpaneel op Task Scheduler-bibliotheek. In het middelste paneel zie je de diverse taken verschijnen, waaronder Allway Sync_{task_id}, waarbij de task_id naar de betreffende synchronisatietaak verwijst (zodat je die vanuit Allway Sync altijd nog een andere naam mag geven).

Dubbelklik op deze Allway Sync_{task_id}, zodat het eigenschappenvenster van de bijhorende taak verschijnt.

06 De ingeplande taak moet je nog wel even bewerken.

07 Taak triggeren

Op het tabblad Algemeen kun je eventueel nog het gebruikersaccount wijzigen van waaruit je deze taak wilt laten uitvoeren, of je kiest voor Uitvoeren ongeacht of gebruiker wel of niet is aangemeld. Op het tabblad Acties lees je de opdrachtregel die ervoor moet zorgen dat Allway Sync je taak op het gewenste moment netjes uitvoert. Wijzig hier niks aan. De magie gebeurt namelijk vooral op het tabblad Triggers: hier maken we Windows en Allway Sync duidelijk dat de taak pas mag worden uitgevoerd zodra er een verbinding met een specifiek netwerk komt.

Open dus dit tabblad en druk op de knop Nieuw. Bij Start deze taak kies je Bij een gebeurtenis, waarna je Aangepast kiest. Druk op de knop Nieuw gebeurtenisfilter en open vervolgens het tabblad XML. Plaats een vinkje bij Zoekopdracht handmatig en bevestig met Ja.

07 Een specifieke ‘gebeurtenis’ moet als trigger dienen voor je synchronisatietaak.

08 Taak scripten

In het nog lege venster tik je exact de volgende code in:

<QueryList>

<Query Id="0" Path="System">

<Select Path="Microsoft-Windows-NetworkProfile/Operational">

*[System[(EventID=10000)]] and *[EventData[(Data[@Name="Name"]="mijn_ssid")]]

</Select>

</Query>

</QueryList>

Je dient in deze code alleen nog mijn_ssid te vervangen door de gewenste netwerknaam. Die kom je te weten door de muispijl boven het netwerkpictogram in het Windows-systeemvak te houden. Druk op OK (2x) zodra je alles correct hebt ingevoerd. De overige tabbladen mag je ongemoeid laten. Sluit het eigenschappenvenster ten slotte door weer op OK te klikken.

Natuurlijk wil je een en ander even testen. Dat kan bijvoorbeeld door even je netwerkconnectie te verbreken – bij een bekabelde verbinding kun je de netwerkconnector even uit je computer halen.

Je zult zien: zodra de verbinding is hersteld, wordt de synchronisatietaak uitgevoerd. En natuurlijk: deze triggertechniek kun je ook gebruiken om andere taken via de taakplanner te laten uitvoeren!

08 Dit script zorgt ervoor dat de taakplanner reageert op een bepaalde netwerkconnectie

Eenvoudiger?

Wie goed vertrouwd is met de taakplanner, heeft wellicht al bedacht dat het allemaal wat simpeler kan. Zodra je Bij een gebeurtenis hebt geselecteerd en Standaard hebt aangestipt, vul je het volgende in:

Logboek: Microsoft-Windows-NetworkProfile/Operational

Bron: NetworkProfile

Gebeurtenis-id: 10000

Na je bevestiging met OK open je vervolgens het tabblad Voorwaarden, vink je Alleen starten als de volgende netwerkverbinding beschikbaar is en selecteer je de gewenste netwerkverbinding.

Jammer maar helaas, deze methode blijkt (in Windows 10) niet langer te werken: er duikt telkens een foutmelding op. Mogelijk functioneert dit wél in oudere Windows-versies. Het is maar dat je het weet.

0 Reactie(s) op: Bestandsynchronisatie: zo werkt het!

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.