Betalen om in de Facebook-tijdlijn te mogen staan

© PXimport

Betalen om in de Facebook-tijdlijn te mogen staan

Geplaatst: 24 oktober 2017 - 09:45

Aangepast: 14 december 2022 - 11:35

Daan Doedens

Voor jou zou het nog wel eens goed uit kunnen pakken, maar voor websites, blogs en bedrijven is het een flinke aderlating: Facebook's test met een nieuwe tijdlijn, waarbij alle pagina-posts (dus niet van je vrienden) op een aparte tijdlijn geplaatst worden. Waar niemand ooit gaat kijken.

En dan heb je als bedrijfspagina op Facebook dus een probleem. Want waarom zou iemand bewust door een pagina gaan scrollen met daarin louter commerciële posts? Je kúnt in de test wel je posts in de persoonlijke tijdlijn krijgen, maar daarvoor moet je iets doen wat voorheen juist niet hoefde op het platform: betalen.

Lekker maken

En daar zit hem de kneep. Het is namelijk niet de eerste keer dat Facebook dit trucje uithaalt. Eerst is en dienst gratis, maar opeens moet je betalen om van precies dezelfde functies gebruik te kunnen blijven maken. Voor veel kleinere bedrijven of blogs is dat geen optie.

Compleet uit de lucht vallen komt het ook weer niet. Facebook heeft eerder al laten weten dat het nieuwsoverzicht vooral gericht moet zijn op posts van vrienden en familie, en niet van pagina's. Voor jou zal het dus ook zeker geen slechte zaak zijn. Want lees je niet veel liever over de baby van je nichtje dan over een nieuwe hamburger bij een fastfoodketen?

Media has no description

© PXimport

Afwachten

Voorlopig blijft het bij een test. In een aantal landen werd een flinke daling van de pagina-bezoeken geconstateerd, evenals in het aantal mensen dat bepaalde posts zag. De enige manier voor de pagina's om de posts weer in de tijdlijn van de Facebookbezoeker te krijgen, is om de portemonnee te trekken.

Het is afwachten of Facebook de test geslaagd vindt, en wat het doet met de kritiek. Het kan zomaar zijn dat je over een paar weken je tijdlijn opent en bijna alleen nog posts van je vrienden en kennissen ziet staan - wat natuurlijk heerlijk is. En de pagina-posts die er toch tussendoor komen? Die hebben waarschijnlijk klauwen vol met geld gekost.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000