Eerste Netflix-film morgen beschikbaar

© PXimport

Eerste Netflix-film morgen beschikbaar

Geplaatst: 21 december 2017 - 12:41

Aangepast: 14 december 2022 - 14:11

Lub Snoek

Morgen publiceert Netflix zijn eerste echte blockbuster: Bright. De populaire streamingdienst investeerde al langer in eigen series en films, maar een originele blockbuster bleef lange tijd uit. Netflix nodigde de redactie uit voor een speciaal evenement in Berlijn.

Ondanks concurrentie van Videoland, Pathé Thuis en Amazon Prime staat Netflix op eenzame hoogte als streaming-videoaanbieder in Nederland. Van alle kijktijd van video-on-demand in Nederland, is Netflix goed voor zo'n 32%. Op de tweede plek staat YouTube met 18%.

Eigen content

Netflix investeert flink in het produceren van eigen content. Greg Peters, Chief Product Officer bij Netflix, gaf aan dat "het aanbod aan originele content in een jaar tijd is verdubbeld naar meer dan 400 titels". Met succesverhalen als Orange is the New Black, Stranger Things en House of Cards hoeft Netflix zich niet meer te bewijzen als het gaat om kwaliteit van eigen content.

De succesformule volgens Peters: “Een breed aanbod in een gepersonaliseerde omgeving op al je apparaten.”

© PXimport

Onlangs kwam Netflix in het nieuws doordat ze de prijzen van de maandabonnementen verhoogden met 1 euro. Een klein bedrag, maar voor een dienst met 109 miljoen gebruikers, waarvan 56 miljoen buiten de VS, kan het een flink verschil maken. Peters: "Op dit moment is het budget voor eigen producties zo'n 6 miljard. Dat bedrag zal in de toekomst alleen nog maar groter worden."

Aanloop

Voor de oplettende Netflix-gebruiker zal de hoofdrol van Will Smith in de film Bright niet als een verassing komen. In de maanden voorafgaand aan de release kwamen er opvallend veel nieuwe films op Netflix waarin de Amerikaanse acteur een glansrol had.

Mike Hastings over de tags die content krijgt.

© PXimport

Netflix is als filmproducent in de unieke positie dat er precies kan worden gekeken wat mensen graag kijken. Mike Hastings, Director of Enhanced Content, vertelt dat "het algoritme steeds slimmer wordt als het op het kijkgedrag van de gebruikers aankomt". Momenteel zijn er meer dan 250 miljoen verschillende profielen verdeeld over de eerder genoemde 109 miljoen abonnees. Hastings: "Men hecht waarde aan een gepersonaliseerd aanbod en neemt de moeite om een eigen profiel aan te maken. Hierdoor wordt het voor ons steeds makkelijker wordt om te ontdekken wat kijkers willen zien".

Bright

De blockbuster Bright, geregisseerd door David Ayer (bekend van Suicide Squad en End of Watch), is ontworpen om aan te sluiten op wat liefhebbers van actiefilms graag zien. Volgens Mike Hastings is "in veel landen actie het meest populaire genre, gevolgd door drama". Het is dan ook niet gek dat de eerste Netflix-film een actiefilm is. "We stemmen al langer onze eigen producties af op de smaak van een regio, zoals de hitserie 'The Crown' voor het Engelse publiek en de serie 'Dark' voor Duitsland - waar horror opvallend genoeg het populairste genre is.", aldus Hastings.

Bright is vanaf 22 december te zien op Netflix.

De succesformule volgens Peters: “Een breed aanbod in een gepersonaliseerde omgeving op al je apparaten.”

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten